Share
TEST Dacia Sandero și Sandero Stepway: Citadina și aventuriera

TEST Dacia Sandero și Sandero Stepway: Citadina și aventuriera

Dacia Sandero s-a maturizat devenind mai elegantă și sigură pe ea, în timp ce sora sa, Sandero Stepway, a evoluat rapid către o aventurieră versatilă.

Au trecut 12 ani de când Dacia surprindea concurența prin lansarea unui model derivat din Logan pentru a ținti clienții insensibili la portbagajul mare al primului model Dacia by Renault. Mai exact, pentru că Logan părea insuficient dezirabil pentru clienții din marile piețe ale Europei Occidentale, aceștia preferând modelele hatchback, francezii de la Renault, deținătorii mărcii Dacia, au decis să arunce în lupta din puternicul segment B un vehicul croit după același tipar, dar mai bine proporționat și aspectuos.

Spre disperarea concurenților care se văzuseră deja luați pe nepregătite de priza la clienți a modelului low-cost Logan, al doilea model al gamei Dacia s-a impus rapid pe piețele țintite. Încă de la prima generație Sandero a pătruns în clasamentele de vânzări din Spania, Franța, Marea Britanie, Germania și Italia țintind un loc în Top 10. Ba chiar, odată cu apariția versiunii Stepway în 2009, vânzările au mai făcut un pas înainte, iar Dacia a devenit un jucător demn de luat în seamă chiar și de mărci precum Fiat, Peugeot, Opel sau Volkswagen.

În 2012, a  doua generația a Daciei Sandero lovea decisiv în concurenți mult mai cunoscuți grație unui design evoluat și foarte apropiat de apreciatele modele germane. Toate acestea fără ca rețeta de bază – preț redus și doar echipamente strict necesare – să se modifice. Ca și în cazul fratelui mai mare, Logan, raportul imbatabil preț / prestații a propulsat Dacia Sandero către primele locuri în vânzările din state precum Spania sau Germania, în timp ce în Franța vehiculul a ajuns chiar pe prima poziție în topul vânzărilor destinate persoanelor fizice.

Dacia Sandero

Deși poate părea ciudat pentru românii, fani ai modelelor sedan și, prin urmare, mari cumpărători de Logan, modelul Sandero și sora sa mai împopoțonată, Stepway, au devenit vedete ale pieței vest-europene, iar uzina din Mioveni a ajuns să își dedice o mare parte a liniilor de asamblare acestora. Cum cele de mai sus pot părea unora simple povești, ne facem datoria să le susținem cu cifre cât se poate de relevante.

Conform datelor JATO Dynamics, la finalul lui 2019, modelul Dacia Sandero ocupa locul 6 în clasamnetul vânzărilor de pe întreg continentul european după Volkswagen Golf, Renault Clio, Volkswagen Tiguan, Volkswagen Polo și Ford Fiesta, dar peste Peugeot 208, Ford Focus, Renault Captur, Dacia Duster și Opel Corsa. Asta în timp ce în România, deși nu poate emite pretenții la poziția de lider ocupată de Logan, micul Sandero se află pe locul secund în clasamentul vânzărilor înaintea unor modele precum Dacia Duster, Renault Clio sau Skoda Octavia.

Dacia Sandero, o nouă generație, noi echipamente

A treia generație Dacia Sandero – prezentată în urmă cu câteva săptămâni, deja disponibilă pentru comenzi și având primele livrări către clienți programate la începutul lui decembrie – este, așa cum credem că am dovedit deja, continuatoarea unui parcurs demn de toată lauda. Pentru a capitaliza toate pragurile depășite cu primele două generații, noul Sandero trebuie să fie chiar mai atractiv și asta, desigur, fără a trăda filosofia mărcii de a impune în toate segmentele posibile câte un model cu un raport preț / prestații imbatabil.

Cum imaginile cu noul model, care au umplut deja internetul și ecranele televizoarelor, sunt suficiente pentru a vă face o opinie în privința evoluției designului exterior, această temă fiind și dependentă de gusturile fiecăruia, nu vom insista cu propriile opinii, mai ales că în privința celei de a treia generații Dacia Sandero sunt foarte multe de spus în domeniul tehnologiei de la bord, a ținutei de drum și a confortului.

În privința tehnologiei de la bord orice neavizat poate vedea diferențele față de generația anterioară. De la sistemul automat pentru frânarea de urgență, la asistența la pornirea în rampă, frâna de parcare electronică, direcția asistată electric, ștergătoarele cu senzor de ploaie până la cardul de acces fără cheie, noul Sandero a primit dotări noi și cât se poate de utile.

Apoi, așa cum am evidențiat și în cazul Logan, în funcție de nivelul de echipare ales, sunt disponibile trei sisteme multimedia: Media Control – care presupune utilizarea propriului smartphone și a unui soft care poate fi instalat gratuit pentru afișarea informațiilor și este completat de un sistem audio cu doar două difuzoare, Media Display – care implică un ecran sensibil la atingere de 8 inch, permite conectarea telefonului prin cablu pentru a utiliza Android Auto sau Aple CarPlay, și este completat de patru difuzoare și MediaNav – o evoluție a Media Display care asigură conectarea telefonului prin WiFi, include sistem de navigație și este conectat la șase difuzoare. Tot la capitolul dotări noi trebuie inclusă și a treia pereche de airbag-uri care ridică numărul acestora la șase.

Viața la bordul noului model Dacia Logan este și ea mult îmbunătățită. Pe lângă plusul de spațiu generat de atuurile noii platforme CMF-B împrumutată de la modelul Clio V, ergonomia postului de conducere este mai bine pusă la punct, iar scaunele – și ele preluate tot de la Clio – sunt mai confortabile. De altfel, dacă tot am adus aminte de componentele preluate de la Clio V trebuie spus că jurnaliștii francezi care au testat mașina în aceeași zi cu cei români au ajuns să se întrebe „ce-i mai rămâne lui Clio pentru a fi ales de cumpărători?”. Fără a intra în jocul comparațiilor pentru că diferențele dintre modelul francez și cel al mărcii românești sunt suficiente ținem să subliniem faptul că este prima dată în istoria Dacia când modelele sale sunt asamblate pe o platformă „la zi”. Dacă în trecut modelele produse la Mioveni utilizau platforme vechi, deja amortizate financiar prin utilizarea în cadrul Renault, acum atât Sandero cât și Sandero Stepway sau Logan beneficiază de o bază tehnologică lansată cu mai puțin de un an în urmă, odată cu Clio V.

Ținută de drum perfectibilă

Dincolo de dotări și aspect, orice potențial client este interest de ținuta de drum a mașinii vizate. Ei bine, în cazul Dacia Sandero, aceasta este mult evoluată față de ceea ce putea oferi vechea generație. Cu toate acestea, direcția asistată electric pare foarte laxă. Asta înseamnă, pe deoparte, că mașina este ușor de manevrat în traficul urban și, pe de alta, că la drum lung poate deveni obositoare și prea „jucăușă”.

Citește și:
TEST Dacia Logan: Redefinirea esențialului
Dacia a dat publicității noile prețuri pentru Logan, Sandero și Sandero Stepway
Toate detaliile despre a treia generație Dacia Logan, Sandero și Sandero Stepway
Șeful Renault: Dacia va crește ca un brand cu drepturi depline mai degrabă decât ca un derivat al mărcii franceze

În schimb, grație majorării ecartamentului cu 41 mm, a centimetrului în minus la înălțime și aerodinamicii îmbunătățite (SCx: 0,709), mașina este mai stabilă în viraje și mai confortabilă. Și în acest caz trebuie făcută însă o observație. Deși sistemul de suspensie pare solid și destul de dur noul Sandero se înclină destul de mult în viraje și pare greu de ținut în frâu dacă șoferul nu își gestionează bine trasele. Glumind, putem spune că la stabilitatea mașinii contribuie și gama de propulsoare subdimensionată.

Și, dacă tot am ajuns la capitolul propulsoare, acestea sunt identice cu cele disponibile în cazul Logan: SCe 65, TCe 90, TCe 90 cu CVT și ECO-G 100. Dacă primul pare mult sub necesarul unui hatchback de clasă B, celelalte două (dacă nu cădem în capcana de a lua în calcul și varianta cu cutie automata CVT a TCe 90) sunt destul de potente pentru șoferii care nu consideră mașina drept una sportivă. Un plus în acest sens trebuie acordat pentru ECO-G 100, motor care, pe lângă cei 100 CP, oferă posibilitatea alimentării duale benzină – GPL. Cei care preferă această variantă trebuie să știe și că vor achiziționa o mașină care are în locul roții de rezervă o butelie de gaz grație căreia autonomia vehiculului se majorează până la 1.300 km. Cel puțin asta susține producătorul.

Dacia Sandero Stepway, un derivat pentru cei care vor să iasă din mulțime

În ciuda faptului că oficialii Dacia consideră Sandero Stepway drept un model distinct în gama de produse a companiei, noi preferăm să rămânem la opinia că acesta nu este decât un derivat al modelului Sandero „obișnuit”. Asta pentru că, în afara gărzii la sol mai mari, a barelor de pe plafon și a modificărilor estetice care includ o grilă frontală dedicată, jante de 16 inch, protecții din plastic în zona portierelor și a ușilor și câteva inserții colorate pe tapițeria scaunelor și a gurilor de aer din habitaclu, mașina nu diferă de sora sa mai „de oraș”. Sau, ca să ne păstrăm corectitudinea până la capăt, diferența majoră poate fi pusă pe seama lipsei motorului SCe 65 din oferta pentru Stepway și, dacă nu ne-au înșelat simțurile, în setările sistemului de suspensie.

Prin urmare, Sandero Stepway este sora modelului de bază pregătită parcă să își ia rucsacul în spate și să își înfigă crampoanele pe drumuri mai puțin umblate. Asta, desigur, dacă ar putea trece peste handicapul dat de cei doar 100 CP ai celui mai puternic motor și mai ales, de cei nu mai mult de 170 Nm obținuți la o turație de 2.000 rpm. Trăim totuși cu speranța că, din 2022, atunci când este așteptat în dotarea celor trei modele un sistem hibrid de propulsie, aspectul plăcut al versiunii Sandero Stepway va fi completat de un motor pe măsură.

Citește și:

Leave a Comment