Share
TEST Mini JCW Coutryman: Cât de maxi poate fi un Mini

TEST Mini JCW Coutryman: Cât de maxi poate fi un Mini

Intrigați de succesul cuplului Carlos Sainz – Lucas Cruz la bordul unui Mini John Cooper Works Buggy la ediția din acest an a raliului Dakar am decis să testăm vehiculul de stradă cu caracteristicile cele mai apropiate de spactaculosul model care a cucerit dunele din Arabia Saudită. Și astfel am urcat la bordul unui Mini John Cooper Works (JCW) ALL4 Countryman, model ajuns anul trecut pe piața din România.

Oricât de puține ai ști despre Mini și divizia sa sportivă John Cooper Works, o simplă privire aruncată micului SUV verde „british” cu plafon roșu și dungi de aceeași culoare pe capota motorului te face să înțelegi că nu ai de-a face cu o mașină oarecare. Pe măsură ce descoperi micile inserții de culoare roșie plasate strategic pe toate zonele caroseriei, gurile suplimentare de aer de sub bara din față și de pe capotă sau sigla John Cooper Works, ideea că acest Mini nu este unul obișnuit devine certitudine. Apoi, imediat ce deschizi ușa șoferului, ambianța din interior îți înlătură chiar și ultima urmă de îndoială. Scaunele sport cu tetiere integrate, volanul și selectorul cutiei de viteze fac parte și ele din pachetul caracteristic vehiculelor sportive Mini JCW.

Dar adevărata desfătare pentru un împătimit al volanului apare imediat ce apeși butonul de pornire a motorului. Un sunet surd și un ușor tremur al pedalei de accelerație îți indică trezirea la viață a motorului cu patru cilindri care dezvoltă nu mai puțin de 306 CP. Un calcul simplu arată că pentru fiecare 5 kg ale mașinii motorul oferă câte 1 CP, raport excelent pentru un SUV sportiv. Încercarea de a te pune la punct cu echipamentele de comandă și control îți dezvăluie o nouă supriză plăcută. Mini JCW Countryman pune la dispoziția șoferului cam tot ce poate oferi marca Mini, parte a grupului BMW, în acest moment. De la echipamentul Media Connected integrat care permite accesarea a numeroase servicii online Mini Connected până la Connected Navigation Plus cu ecran sensibil la atingere de 22,35 cm. Cei mai pretențioși și comozi ar putea remarca totuși lipsa micului head-up display pe care Mini îl oferă în alte modele ale sale, însă această „scăpare” poate fi pusă pe seama dorinței de a păstra caracterul sportiv al vehiculului și de a nu încărca bordul cu echipamente neesențiale.

Un Mini mai… special

O mică apăsare a pedalei de accelerație pune în mișcare SUV-ul Mini și, în doar câțiva kilometri, înțelegi că renumele JCW nu se rezumă la putere și design. Tehnologia şasiului a fost îmbunătăţită la un nou nivel de performanţă. Versiunile punţilor specifice modelului – suspensie faţă cu braţ transversal şi suspensie multibraţ în spate – au fost optimizate în ceea ce priveşte rigiditatea, cinematica şi masa componentelor. Lagărele rotative cu design nou permit o îmbunătăţire a valorii de înclinare a roţilor faţă. De asemenea, datorită cinematicii specifice a punţii spate a fost îmbunătăţită sesizabil aderenţa.

Mini Countryman JCW

Mai mult, sistemele de suspensie şi amortizare ajustate, DSC (controlul stabilităţii dinamice) şi direcţia electromecanică sunt orientate precis spre caracterul extrem de agil al vehiculului. Opţional poate fi comandat şi un şasiu adaptiv cu amortizoare controlate electronic. Amortizoarele funcţionează în conformitate cu două diagrame caracteristice, coordonate fie pentru un scenariu de condus sportiv, fie pentru unul orientat spre confort. Acestea pot fi activate în modurile de condus Mini.

Şi sistemul de frânare sport a fost reproiectat, iar acum conţine frâne cu disc, cu etrier fix cu patru pistoane pentru roţile spate pentru a asigura în mod constant valori ridicate de frânare chiar şi în condiţii de utilizare intensivă. Discurile de frână de dimensiuni mari – 360 × 30 milimetri pentru roţile faţă şi 330 x 20 milimetri pentru cele spate -, combinate cu geometria optimizată a conductei de răcire, joacă un rol important în obţinerea unui nivel ridicat de stabilitate.

Toate cele enumerate mai sus concordă la caracterul special al noului Mini JCW Countryman. Selectarea modurilor „Green” sau „Mid” asigură o deplasare confortabilă și silențioasă, în timp ce alegerea modului „Sport” dezvlănțuie toți cei 306 CP și, în plus, un sunet inconfundabil al sistemului de evacuare, extrem de plăcut celor care apreciază mașinile puternice.

În privința comportamentului rutier, Mini JCW Countryman își îndeplinește cu brio rolul de vârf de gamă. Virajele abordate agresiv nu pun probleme șoferului, deși se remarcă un mic ruliu corectat rapid de sistemul de suspensie. Grație forței motorului depășirile sunt extrem de facile, mașina asigurând destulă putere chiar și la turații joase, iar sistemul de frânare este suficient de performant pentru a da siguranță șoferului.

Mini John Cooper Works ALL4 Countryman are un preț de bază, cu TVA, de 44.447 euro, însă chiar și cu echiparea sa bogată mai rămâne loc pentru „opționale”. Unele care pot duce prețul final până în jurul sumei de 60.000 de euro. (Foto: Mihai Dăscălescu)

Citește și:

Mini Countryman JCW
Mini Countryman JCW

Leave a Comment