Share
TEST Ford Puma: Felină pretențioasă

TEST Ford Puma: Felină pretențioasă

LifeNews.ro participă în aceste zile la testul internațional al modelului Ford Puma desfășurat în sudul Spaniei. Dincolo de designul sportiv și modern, micul SUV se comportă surprinzător de bine pe șosea, iar tehnologia prezentă la bord asigură o călătorie plăcută și confortabilă, chiar dacă, la turații mari, motorul de numai 1 litru devine gălăgios.

Am urmărit cu atenție parcursul SUV-ului Ford Puma încă de la prima apariție a acestuia în cadrul evenimentului „Go Electric” desfășurat primăvara lui 2019 la Amsterdam. Pe atunci jurnaliștii au putut vedea detaliile vehiculului doar într-o lumină difuză, însă Stuart Rowley, președintele Ford Europa, promitea viitorilor clienți „cea mai frumoasă mașină pe care au condus-o vreodată”.

În luna iunie a anului trecut, LifeNews.ro era prezent la avanpremiera mondială a crossoverului care, începând din toamna lui 2019, avea să fie asamblat exclusiv la uzina Ford din Craiova. Surpriza a fost majoră pentru că, într-o hală a uzinei din Bănie, am putut studia pentru prima dată cu atenție detaliile unuii vehicul despre care Ian Pearson, președintele Ford România, ținea să menționeze că „în materie de design, Puma nu este un simplu SUV, ci un vehicul seducător, sexy și stilat”.  Iar concluzia noastră a fost că oficialul nu se afla deloc departe de realitate.

Alura sportivă a noului model produs alături de EcoSport la Craiova este vizibilă din orice unghi, partea frontală este veselă și puternică totodată, iar spatele elegant aduce aminte de vehicule din game ale unor producători premium. Unde mai pui că, un artificiu de design demn de luat în seamă – pilonul A care nu pare conectat la bază de restul caroseriei, atrage privirile ca un magnet. O privire mai atentă ne-a dezvăluit însă bucata de plastic negru care acoperă baza stâlpului dând doar impresia unei secționări.

Test Ford Puma - Malaga

Conform oficialilor Ford, noul Puma introduce un nou capitol în identitatea de design a Ford, cu un stil atrăgător, ce include blocurile optice distinctive și liniile atletice, aerodinamice. Elegant, sportiv și seducător, noul Ford Puma îmbină arhitectura Ford de segment B cu un ampatament si un ecartament optimizate pentru a oferi proporții de SUV.

Puma prezintă o linie a plafonului înclinată, pentru o siluetă individualizată, ușor de recunoscut, și urmează trendul SUV-urilor cu plafon plonjat. Liniile sculptate continuă de-a lungul părților laterale ale modelului, bosajele pronunțate ale aripilor amplificând caracterul sportiv.

Un interior high-tech

Pentru că în luna iunie a lui 2019, la Craiova, am putut vedea pentru prima dată și interiorul noului Ford Puma am constatat că, având îmbinări corecte, materiale de bună calitate și o ambianță care amintește de Fiesta – vehicul pe platforma căruia este asamblat noul crossover, Puma are în dotare multe tehnologii disponibile în premieră în acest segment al pieței (B). Aici ar fi de menționat clusterul digital complet configurabil de 12,3 inch care permite șoferilor să personalizeze și să prioritizeze afișarea informațiilor, inclusiv tehnologia de asistență și notificările prin satelit. Cluster-ul utilizează tehnologia free-form pentru a permite margini superioare curbate, rezultatul fiind un design interior unitar. Soluția free-form integrează circuitele în ecran, permițându-le designerilor să modeleze display-ul în forme atipice care ies din tiparul tradiționalului design dreptunghiular.

Conform lui Ian Pearson, interiorul modelului Puma este conceput ca un sanctuar în care ocupanții celor cinci locuri se pot separa complet de lumea din afară. Scaunele din față ale lui Puma, primele cu masaj lombar din segment, revitalizează mușchii obosiți și contribuie la deplasări mai relaxante. Totodată, pentru prima dată într-un model Ford, scaunele sunt oferite cu huse detașabile și lavabile, ceea ce face mai ușoară ca oricând păstrarea unui interior curat.

Test Ford Puma - Malaga

În plus, un acoperiș panoramic cu deschidere totală, care cuprinde două geamuri din sticlă durificată, creează o senzație mai spațioasă și mai aerisită pentru pasageri. Și, dacă tot vorbim despre spațiu interior să spunem că ocupanții locurilor din spate mai înalți de 1,80 m ar putea avea o mică problemă în a putea sta așezați cu spatele drept. Asta pentru că în varianta cu acoperire panoramică înălțimea dintre șezut și plafon este „la limită”. Tot pentru ocupanții mai înalți ai locurilor din spate este demn de menționat că privirea lor către exterior ar putea fi obturată parțial de curbura laterală a plafonului.

Revenind la tehnologia prezentă la bord este important de menționat că, eliminând necesitatea de a ocupa conectorul USB al lui Puma cu un cablu de încărcare, zona wireless aflată chiar sub panoul de bord detectează dispozitive compatibile pentru a iniția automat încărcarea. Dispozitivele pot rămâne conectate prin Bluetooth la sistemul de infotainment SYNC 3 al Ford, în timp ce utilizează încărcarea wireless, permițând șoferilor să controleze sistemele audio, de navigație și smartphone-urile conectate prin comenzi vocale. Sistemul oferă compatibilitate Apple CarPlay și Android Auto și este susținut de un ecran tactil.

Tehnologia FordPass Connect transformă Puma într-un hotspot WiFi mobil la care se pot conecta în același timp până la 10 dispozitive. Sistemul are o serie de caracteristici disponibile prin aplicația mobilă FordPass, inclusiv localizarea mașinii (Vehicle Locator); statusul mașinii (Vehicle Status) ce permite oricând verificarea nivelului de combustibil, a stării sistemului de alarmă, a duratei de viață a uleiului de motor și altele. Pachetul audio B&O Sound System a fost gândit pentru a asigura o experiență audio premium, indiferent de condițiile de condus. Sistemul – cu 10 incinte acustice, include un subwoofer integrat în portbagaj astfel încât să nu compromită spațiul destinat bagajelor.

Surpriza din portbagaj

Deși probabil ați aflat deja din relatările noastre despre invoațiile aduse pe piață de noul Ford Puma trebuie să amintim că, în zona spațiului pentru bagaje, inginerii și designerii Ford au venit cu o soluție surprinzătoare, dar foarte utilă. Denumită MegaBox, aceasta permite extinderea suprafeței de încărcare către un compartiment cu o capacitate de 80 de litri. Acesta poate fi folosit pentru a depozita echipamentul sportiv murdar sau ghetele pline cu noroi. Căptușeala sintetică a compartimentului de încărcare și gura de scurgere din partea inferioară facilitează curățarea cu jet de apă.

Test Ford Puma - Malaga

Hayonul lui Puma include, de asemenea, o soluție inovatoare de încorporare a ruloului portbagajului – rezolvând o problemă uzuală care apare atunci când se încarcă și se transportă obiecte mari. Ruloul portbagajului se deplasează în același timp cu hayonul și elimină necesitatea suporturilor laterale, asigurând accesul neîngrădit la zona de încărcare din spate. Capacul flexibil pentru bagaje se mulează cu ușurință pe obiectele voluminoase. 

Explicațiile specialiștilor

Pentru a merge chiar mai departe în descoperirea SUV-ului Ford Puma, în luna noiembrie a anului trecut am făcut o vizită la centrul de design Ford de la Koln, adică acolo unde s-a născut, în mare parte, modelul pe care îl testăm în aceste zile. Pe parcursul a câteva ore, designerii au explicat unui grup de jurnaliști europeni etapele prin care a trecut Puma înainte de a fi transformat în produs de serie. Alături de Amko Leenarts, designerul-șef al Ford of Europe, echipa de la Koln a început prin a ne dezvălui sistemul care permite schimbarea huselor în funcție de dorința clientului. Prin urmare, cei care își doresc o personalizare superioară a vehiculului pot opta pentru husele de scaune dorite și, mai mult decât atât, le pot schimba extrem de simplu cu altele de câte ori își doresc sau trebuie să facă asta.

O altă noutate dezvăluită de oficialii Ford este „Schițarea la 360 de grade”. Practic, încă din momentul în care sunt desenate pe tabletă detaliile interioare ale vehiculului, designerii pot transforma schița într-un proiect 3D. Astfel proiectanții pot experimenta vehiculul ca și cum s-ar afla pe scaunul șoferului sau al unuia dintre pasageri descoperind eventualele vicii de proiectare și verificând ergonomia cu mult înaintea transformării schițelor într-un vehicul.

Prezentarea noilor modalități prin care designerii Ford își pun în practică noile creații a fost doar unul dintre pașii către descoperirea modului în care a fost creat modelul Puma. Oficialii de la Koln au explicat apoi cu lux de amănunte cât de importantă a fost colaborarea dintre designeri și ingineri.

„Pentru Puma am solicitat utilizarea unui ecartament mai mare decât cel al modelului Fiesta pe platforma căruia a fost construit. Astfel, mașina este mai lată cu 35 mm față de modelul de bază. Motivul acestei solicitări, care a dat mari bătăi de cap inginerilor, a fost dorința noastră, a designerilor, de a da forță modelului, de a îi aplica „umeri” mai puternici, forme și reflexii mai multe. Am putut crea emoții și un aspect mai seducător. Pentru asta a trebuit să mergem la ingineri și să le solicităm creșterea ecartamentului. Asta, desigur, a însemnat și investiții majore în modificările necesare. Lucrând împreună cu inginerii am ajuns la concluzia că, grație lățimii modelului, putem amplasa în portbagaj deja cunoscutul megabox. Dialogul constant dintre designeri și ingineri ne ajută mult pe toți”, au dezvăluit oficialii Ford de la Koln.

Puma - Malaga

Conform acestora, pe lângă discuția cu inginerii, designerii au trebuit să asculte tot timpul opiniile potențialilor clienți. „Astfel am aflat că ei vor o mașină de care să fie mândri, seducătoare prin designul exterior – ceva de genul «cea mai frumoasă mașină pe care am avut-o vreodată» – care să aibă o parte frontală vizibilă în mulțime. Trebuie observat faptul că Puma are linii neobișnuite pentru un SUV, de exemplu, linia laterală nu seamănă deloc cu cea de la Kuga ci, mai degrabă, cu cea de la Mustang. Prin acest «artificiu» am creat o mașină care pare tot timpul gata să «sară» în față. Un alt detaliu mai puțin întâlnit pe care îl puteți observa la Puma este întreruperea pilonului A înainte de a se îmbina cu aripa din față. Prin acest «truc» am reușit să dăm impresia că stâlpul pleacă mult mai din spate decât în realitate și că întreaga capotă a motorului este mai lungă. Și partea din spate are multe inovații care ne-au permis să asigurăm mașinii un portbagaj de 469 de litri, cel mai bun din segment”, a detaliat unul dintre membri echipei de design exterior.

În același timp, cei care au proiectat interiorul noului Ford Puma au explicat că, pe lângă spațiul mare asigurat pasagerilor prin majorarea ampatamentului și a ecartamentului,  vehiculul se poate lăuda cu cu un cluster digital și cu o arhitectură interioară construită în jurul șoferului. „Totul este la îndemână și poate fi utilizat fără efort. Trebuie să observați, de asemenea, faptul că panoul interior al ușii șoferului are un suport pentru brațul stâng chiar la nivelul geamului, astfel încât confortul să fie cât mai mare”, au detaliat ei.

Cum odată cu apariția spațiului suplimentar de depozitare din portbagaj, denumit megabox, a fost eliminată posibilitatea amplasării unei roți de rezervă, oficialii au explicat că această decizie a fost luată ca urmare a faptului că „în Europa drumurile sunt mult mai bune decât în trecut. Și anvelopele sunt mai perfomante și fiabile, iar mașina are senzori pentru detectarea scăderilor bruște de presiune. Prin urmare este suficient un «kit de pană». Oricum, puțini sunt cei care mai schimbă singuri anvelopele în cazul unei pene, majoritatea preferând să cheme un specialist care poate remedia problema sau poate aduce un nou cauciuc”. Kit-ul de pană se află amplasat, atipic dar cât se poate de inspirat, sub scaunul pasagerului din dreapta.

Tot designerii Ford ne-au lămurit și o curiozitate ceva mai veche legată de faptul că pilonul C , care coboară către spate pentru a crea alura unui coupe, obtureaă parțial vederea către exterior a pasagerilor din spate. „Toate companiile producătoare de mașini din lume fac compromisuri. Având două vehicule în același segment – EcoSport și Puma – am decis ca acesta, Puma, să fie mult mai stilat, iar coborârea pilonului C către spate, asemănătoare unui coupe, face parte din planul nostru. Cum spuneam, de multe ori e nevoie de compromisuri, iar acesta este, probabil, unul dintre ele”, ne-au explicat cei de la Ford.

Pe șoselele spaniole

În speranța că am reușit să vă introducem suficient de mult în intimitatea noului SUV Ford Puma pentru a vă putea face o opinie avizată despre calitățile vehiculului, să trecem la cele mai noi informații. Cele despre comportamentul rutier.

Deși, conform studiilor, contează tot mai puțin în opțiunile de cumpărare ale clienților atenți mai degrabă la design și echipamente care iau ochii, modul în care se comportă pe șosea un vehicul este extrem de important.  Ei bine, tocmai de aceea am ținut să testăm Ford Puma în condiții reale de trafic. Iar eveniemtul organizat de Ford în sudul Spaniei s-a dovedit momentul perfect în care puteam face asta.

Puma - Malaga

Oficialii companiei au pus la dispoziția jurnaliștilor prezenți la test două variante de propulsie, ambele pornind de la motorul EcoBoost de 1.0 litri. Varianta testată de noi – Titanium X cu sistemul „mild hybrid” – cu o putere de 125 CP, are un consum anunțat de producător de 5,5 l / 100 km (WLTP). La finalul testului desfășurat în mare parte pe șoselele pline de viraje din munții care mărginesc Malaga, consumul afișat de computerul de bord a fost însă de 6,8 l / 100 km. E drept că am abordat un stil mai sportiv de condus și am comutat de mai multe ori între cele cinci moduri de rulare – Normal, ECO, Sport, Slippery și Trail. Deși consumul mixt s-a dovedit ceva mai mare decât cel din catalogul de prezentare, Puma ne-a uimit prin stabilitatea foarte bună în viraje și, chiar mai mult, prin reacțiile prompte și sigure la rotirea volanului fie și cu câțiva milimetri. Din acest punct de vedere, Puma se anunță un adevărat campion al segmentului. Desigur, cu caracteristicile sale de SUV, Puma nu este la fel de stabil ca un Focus, însă, din acest punct de vedere,  se apropie destul de mult de performanțele modelului Fiesta. Un alt plus al modelului este generat de sistemele de comandă și control intuitive și cât se poate de utile, însă la minusuri trebuie menționat zgomotul destul de mare care pătrunde în habitaclu mai ales atunci când micul motor de 1.0 litri este împins către limite.

Cei care își doresc un motor mai puternic pot opta pentru varianta – tot cu sistem „mild hybrid” – care dezvoltă 155 CP. În acest caz consumul nu crește, conform producătorului, decât până la 5,6 l / 100 km, iar reacțiile mașinii la apăsarea pedalei de accelerație sunt mult mai plăcute și în ton cu așteptările șoferului.

Trebuie menționat că, pe lângă cele două variante de propulsie disponibile în timpul testului internațional de la Malaga, Ford Puma poate fi deja comandat și cu un motor fără sistem hibrid a cărui putere este de 125 CP. Iar din luna mai va fi inlcus în gamă și un propulsor diesel, precum și o cutie de viteze automată.

Concurenți puternici pentru Ford Puma

Cu caracteristici generale peste media segmentului din care face parte, Ford Puma are de înfruntat o concurență puternică pentru a se impune pe piață. Modele precum Dacia Duster, Renault Captur, Opel Crossland X, Volkswagen T-Roc sau Peugeot 2008 se află deja foarte bine poziționate pe piață, ca să nu mai vorbim și despre fratele mai rugos al lui Puma, Ford EcoSport. Totuși, grație unui design reușit, confortului, tehnologiei superioare și spațiilor de depozitare, modelul produs la Craiova are mari șanse de a se lupta în anii următori pentru un loc fruntaș în segment.

Citește și:

Leave a Comment