Share
TEST Dacia Logan: Redefinirea esențialului

TEST Dacia Logan: Redefinirea esențialului

Cel mai vândut autoturism în România, Dacia Logan, a evoluat major odată cu a treia generație fără a trăda filosofia grație căreia a devenit liderul pieței auto de la noi: un imbatabil raport preț / prestații.

Pentru cei care au asistat la prezentarea primei generații Dacia Logan în 2004 testul oficial al celei de a treia generații, desfășurat ieri, a fost prilejul unor amintiri imposibil uitat. Cu mai bine de 16 ani în urmă, în iunie 2004, Dacia prezenta mai întâi la Techoncentre, lângă Paris, și, mai apoi în spectaculosul decor al Cappadociei turce, primul său model „by Renault”. Era debutul unei game de vehicule pe care deținătorul francez al mărcii românești se pregătea să o ofere țărilor în care autoturismul personal însemna fie o mașină cu tehnologia aanilor 80 – 90 fie un second-hand ceva mai nou, dar la fel de nesigur și greu de întreținut.

Dezoltat pe o platformă deja amortizată financiar prin utilizarea sa îndelungată în dotarea modelelor franceze și cu dotări minimale, Logan uimea prin prețul redus, aspectul de cutie pe roți și dotările minimaliste. Încă de pe atunci raportul preț / prestații, filosofia care a stat la baza întregului concept gândit de oficialii Renault când au preluat Dacia, se dovedea imbatabil. Și, în ciuda glumelor mai mult sau mai puțin sărate ale concurenților de pe piață, acel vehicul care îngloba doar strictul necesar, esențialul, avea să devină un adevărat fenomen invidiat de mulți. Unul care, încă din 2004, când turcii întâlniți pe traseul din deșertul Cappadociei se declarau gata de a pune 5.000 de dolari pe masă pentru a le vinde pe loc mașina sau se înghesuiau la geamuri pentru a vedea ce interior are un vehicul care costa doar puțin mai mult decât bătrânele modele Fiat sau Toyota pe care le încărcau până la refuz, a marcat creșterea rapidă a Dacia în ierarhia producătorilor auto.

Evoluția Dacia Logan

Trecând de la amintiri la cifre e demn de remarcat faptul că lansarea comercială a primei generații Dacia Logan, în toamna lui 2004, a însemnat o creștere rapidă a vânzărilor pentru întreaga piață românească de autoturisme, aceasta atingând un record absolut de 145.120 de unități. E drept că, în anul de debut, Logan însemna doar un procent mic din total, însă anii următori au dovedit că „rețeta” francezilor e câștigătoare.

În 2005, vânzările noului model pe piața românească se majorau cu 335% până la 88.275 de unități. Pentru comparație, liderul pieței importurilor, Renault Clio, era comercializat în 12.287 de exemplare. Au urmat ani tot mai buni pentru Dacia Logan pe măsură ce modelul ajungea pe noi piețe și devenea tot mai cunoscut.

A doua generație, lansată târziu, în 2012, a continuat și ea povestea de succes, iar acum, grație unui design mult evoluat și unui raport preț / prestații în continuare imbatabil, a treia etapă din viața modelului se anunță una la fel de interesantă.

Dacia Logan, cu bune și rele

Lăsând deoparte istoria și contextul pentru a reveni în zilele noastre, testul oficial al celei de a treia generații Dacia Logan poate fi considerat cu greu relevant. Cei doar câțiva kilometri parcurși la bordul mașinii, pe deoparte din cauza situației speciale cauzată de pandemie și, pe de alta, din motive care țin de organizarea producției de la Mioveni, nu ne-au permis decoperirea tuturor atuurilor sau lipsurilor noului model.

Dacia Logan

Cert este că, dincolo de un design exterior cu totul nou, mult mai atractiv decât cel al generației precedente și la ani lumină de „cutia” gândită de francezi în 2004, noul Logan păstrează filosofia pentru care a fost creat și duce acele dotări minimale, esențiale la un nivel mult mai ridicat.
Și, pentru a nu fi acuzați de naționalism deșănțat sau partizanat, putem demonstra cu date concrete această redefinire a esențialului.

A treia generație Dacia Logan este mult mai bine ancorată în clasa compactă – deși are la bază o platformă de clasă B – decât cea anterioară grație creșterii în dimensiuni și gamei de dotări. În privința dimensiunilor trebuie început chiar de la platforma despre care vorbeam. Împrumutată de la fratele mai celebru și favorizat, Renault Clio V, aceasta este dezvoltată astfel încât, în afara zonei frontale, să poată fi scalată în șapte variante: patru pentru zona centrală și trei pentru cea din spate. Pentru a fi mai ușor de înțeles, putem spune că spre deosebire de Sandero, care utilizează o versiune scurtă a zonei centrale și una lungă a zonei din spate, Logan este asamblat pe versiunea lungă a platformei în ambele segmente. Asta înseamnă că, în habitaclu, Logan oferă mai mult spațiu decât Sandero.

Tot CMF-B, care permite inclusiv amplasarea unui sistem hibrid de propulsie, a asigurat o coborâre cu 30 mm a podelei în partea din spate, detaliu aparent insignifiant, dar care ajută atât la îmbunătățirea coeficientului aerodinamic cât și la optimizarea spațiului din cabina pasagerilor și portbagaj. Aici trebuie adăugată și o surpriză mai greu de observat din exterior: sistemul de evacuare pentru gazele arse a fost scurtat și reorientat câtre zona de sub ușa din dreapta-spate. Astfel, fără a mai trece peste sau pe sub punte, spațiul a devenit și mai ușor de configurat. Rămânând în zona cifrelor relevante, e bine de știut că noul model are acum un ampatament de 2.649 mm, mai mare cu 14 mm față de cel al generației anterioare, și o lungme totală de 4.396 mm, un plus de 37 mm față de modelul comercializat până acum. Toate cele de mai sus se traduc printr-un spațiu interior care asigură 42 mm în plus pentru genunchii pasagerilor din spate, un tunel central mai puțin înalt și un portbagaj impresionant de 528 de litri (+ 18 l).

Citește și:
TEST Mini JCW Coutryman: Cât de maxi poate fi un Mini
TEST Renault Captur: Lider reinventat
TEST Ford Puma: Felină pretențioasă

Aspectul plăcut al exteriorului este completat de un interior cu totul nou și mult mai ancorat în epoca noastră. Astfel, pe lângă bordul care lasă în urmă plasticul tare pentru a integra o zonă moale din materiale textil (dar care va fi mult mai greu de întreținut, desigur) gurile de aer angulare și cele trei variante ale sistemului multimedia, pasagerii se pot bucura de mai mult confort grație scaunelor bine profilate împrumutate și ele de la Clio, a spațiului majorat, ergonomiei îmbunătățite și măsuței din plastic poziționată pe spătarul scaunelor. Unde mai pui că portbagajul se poate deschide din cheia de tip card, nu mai are faimosul buton (care, în timp, se rupea căzând în interior) și poate fi dotat cu separatoare care să nu permită deplasarea bagajelor de colo-colo. Din nefericire, același portbagaj păcătuiește prin înălțimea mare a zonei de încărcare și finisajele simpliste și deloc aspectuoase.

Revenind la postul de conducere și funcționalitatea acestuia merită menționat faptul că volanul Daciei a prins viață prin dotarea cu butoane de control al computerului, dar fără a prelua și funcțiile satelitului lateral care asigură reglajele sistemului audio. Sistemul mutimedia este disponibil, cum spuneam, în trei variante: Media Control – care presupune utilizarea propriului smartphone și a unui soft care poate fi instalat gratuit pentru afișarea informațiilor și este completat de un sistem audio cu doar două difuzoare, Media Display – care implică un ecran sensibil la atingere de 8 inch, permite conectarea telefonului prin cablu pentru a utiliza Android Auto sau Aple CarPlay și este completat de patru difuzoare și MediaNav – o evoluție a Media Display care asigură conectarea telefonului prin WiFi, include sistem de navigație și este conectat la șase difuzoare. Acest ultim sistem are în lateralul ecranului și un suport pentru telefonul mobil, util, dar amplasat nefericit pentru că este ascuns parțial în spatele volanului. Pe lângă atuurile evidente, ecranul sistemului multimedia are rame negre mult prea ample care ocupă fără rost spațiul de pe bord. Nu trebuie trecuți cu vederea cei doi conectori USB, unul între sistemul multimedia și ceasurile de bord și altul pe consola centrală sub comenzile pentru reglarea aerului condiționat și nici frâna electrică menită să înlocuiască, pe variantele superioare de echipare, obișnuitul levier al frânei de mână.

Fără diesel, dar cu GPL

Cum oficialii Dacia au menționat clar, prin vocea lui Mihai Bordeanu, director de marketing al mărcii Dacia în cadrul grupului Renault, că marca renunță la motoarele diesel, Logan poate fi comandat cu trei sisteme de propulsie, două alimentate cu benzină și unul „bifuel” benzină – GPL. Primul, SCEe 65, disponibil pe toate cele trei variante de echipare, poate fi o soluție doar pentru cei care se deplasează în general cu viteze foarte reduse, în aglomerări urbane și iau în calcul mai degarbă prețul redus decât performanțele. Cel de-al doilea, TCe 90, disponibil, în afara cutiei manuale cu șase trepte, și în combinație cu o transmisie CVT, poate fi considerat varianta medie, cu un raport echitabil preț / performanțe, dar fără sclipiri în privința accelerațiilor mai ales dacă acestea sunt realizate de la viteze superioare. Varianta care pare cea mai bine echilibrată cu dimensiunile și greutatea vehiculului, ECO-G, pune la dispoziția șoferului 100 CP și, grație sistemului de alimentare dual benzină – GPL, asigură, conform producătorului, o autonomie de până la 1.300 km. E drept că asta presupune să plătiți un preț mai mare și să renunțați la dotarea mașinii cu roată de rezervă, aceasta fiind înlocuită cu un kit de pană și un rezervor pentru gaz. Cei care își doresc mai multă sportivitate de la Dacia vor trebui să aștepte anul 2022 atunci când este așteptată intrarea în gamă a sistemului hibrid, .

În final, pentru a preîntâmpina deja cunoscutele opinii legate de lipsa unor dotări superioare sau de motoarele cu putere redusă este important de pus în balanță prețul versiunilor Dacia Logan și compararea lor „mere cu mere” cu modele noi ale altor producători. Încă de la prima sa generație, Logan a fost și a rămas o soluție de mobilitate care are la bază esențialul, orice dotare suplimentară sau „extravaganță” însemnând, logic, o majorare a prețului. În acest context, pe măsură ce pretențiile clienților au crescut, iar „esențialul” a cuprins mai multe echipamente, oficialii Dacia au înglobat în vehiculele mărcii noi dotări la fiecare generație, face-lift sau ediție specială. Și în 2020, Dacia redefinește esențialul!

Opiniile noastre despre Sandero și Sandero Stepway, rezultate în urma testului oficial, le veți putea afla, în curând, tot pe LifeNews.ro.

Citește și:

Leave a Comment