Share

Liderul imprimă ritmul

Când ajungi să conduci o echipă, întreaga ta viață profesională se schimbă. Tot ce ai realizat la nivel individual și toate lucrurile bune pe care le-ai oferit, ca membru al unei echipe, au fost argumente să fii propulsat. De acum ai o altă perspectivă și ai nevoie de alte abilități decât cele care ți-au dovedit excelența operațională.

Pe scurt, așteptările în ceea ce te privește au crescut exponențial, atât din partea șefilor, cât și a colegilor. Cum te pregătești pentru această nouă experiență? Simplu, așa cum o faci cu orice altă nouă încercare. Pentru început, ai 10 pași pe care să îi parcurgi.

  1. Acordă-ți suficient timp pentru analiza noii situații, dar nu din perspectiva cifrelor. Întreabă-te ce autonomie ai, de fapt. Determină ce procese sunt esențiale și lipsesc, ce aduce bucurie și trebuie continuat.
  2. Încearcă să înțelegi care e cultura echipei tale și mai ales dacă membrii ei cooperează sau au fost încurajați să strălucească doar la nivel individual, iar pentru acest lucru nu au ezitat să mintă, să bârfească și să nu își asume responsabilități. Să faci curat într-o asemenea mizerie înseamnă să provoci reacții, cel mai probabil lașe, dar în niciun caz benigne. Ca să generezi schimbări eficiente în asemenea context, trebuie să accelerezi corect.
  3. Stabilește de la început regulile jocului. Spune-le clar oamenilor tăi ce vrei și ce te-ar putea deranja, cu exemple, de la lucruri mari, la comportamente simple. Există un membru al echipei care apare repetat la birou pe la 10:30, nu te avertizează și nu îți oferă nicio explicație? E rolul tău să clarifici situația și să decizi cum să găsiți o rezolvare.
  4. Fii atent la cei care îi vorbesc de rău pe predecesorii tăi. Oricare ar fi fost stilul de leadership anterior venirii tale, există o anumită dinamică ce a fost câștigată cu efort și nu merită ștearsă cu buretele. Când vei pleca, printre altele vei fi vorbit și de rău, probabil de aceiași oameni care s-au gudurat primii la venirea ta.
  5. Nu confunda nevoile echipei tale cu ale tale, când nu aveai funcția actuală. Dacă tu nu ai avut acces la programe de training, alege cu atenție căror membri ai echipei le vei oferi această posibilitate. Pentru unii dintre ei, sunt mai apreciate predictibilitatea și responsabilitățile repetitive decât posibilitatea învățării, în ciuda declarațiilor sforăitoare.
  6. Definește obiective precise și măsurabile, care pot ușor urmărite și stabilește tu cum discuți despre realizarea acestora, în timp real. Nu aștepta să se acumuleze lucrurile care nu funcționează, scoate elefantul de sub covor. Fii transparent și onest.
  7. Stabilește un cadru de întâlniri frecvente cu persoanele-cheie din echipa ta. Pare plictisitor și ineficient, doar vorbești cu acestea pe tot parcursul desfășurării proiectelor. Doar că discutați doar despre probleme care trebuie rezolvate și mai puțin despre sentimente și emoții. Rolul tău este să înțelegi motivațiile oamenilor tăi și să le mărești potențialul. Dă-le șansa să îți spună cum cred ei că s-ar înțelege mai bine cu tine și cum ar putea crește, profesional.
  8. Nu te izola de ceilalți lideri, situați în organizație la același nivel cu tine. Caută sfatul lor și găsește timp pentru discuții personalizate, pentru că nivelul lor de experiență este diferit de al tău și te poate inspira.
  9. O echipă puternică presupune un efort de coeziune care nu apare în mod natural. Explică-le colegilor tăi ce comportamente pot să ducă echipa într-o zonă de succes și de optimism. Și implică-i pe oameni, să facă o schimbare în bine.
  10. Nu uita să te bucuri de echipa ta, mai ales după un efort susținut. Ziua următoare va veni cu un alt proiect ambițios și poți să fii tentat să omiți momentul când să le mulțumești oamenilor tăi că îți sunt alături. Ei nu au să uite însă că nu ai făcut acest mic gest și te vor penaliza, fiecare în felul propriu.

Adina Ionescu a creat şi derulat, în ultimii 20 de ani, campanii integrate de comunicare pentru industrii diferite precum auto (Groupe Renault / Automobile Dacia), petrol și gaze (Grupul MOL), IT/C (Nokia), infrastructuri electrice şi digitale (Legrand, Schneider Electric), comerţ exterior (Samsung Corporation). Adina s-a implicat activ în diferite iniţiative bazate pe voluntariat şi crede în susţinerea societăţii civile. De-a lungul carierei şi-a asumat consilierea membrilor din Board cu privire la strategia de comunicare, managementul reputației, definirea platformelor de responsabilitate socială corporativă, precum și gestionarea relaţiilor cu autoritățile centrale și cu asociațiile profesionale.

Leave a Comment