EXCLUSIV: Piața autoturismelor va depăși, pentru prima dată după 11 ani, pragul de 150.000 de unități
Înmatriculările de autoturisme noi din România se află într-un moment fast, la finalul anului fiind așteptată depășirea pragului de 150.000 de unități. Importatorii și comercianții de mașini consideră însă că piața se află mult sub potențial.
În primele nouă luni ale acestui an au fost înmatriculate în România 124.049 de autoturisme noi, în creștere cu 16,37% față de perioada similară din 2018. Acest rezultat bun și, mai ales ritmul de creștere – al doilea din Europa după cel al Lituaniei – asigură premisele unei urcări a înmatriculărilor peste pragul de 150.000 de unități la finalul anului. Ar fi pentru prima dată după 2008 când piața autoturismelor noi ar depăși acest volum. De fapt, dacă ne uităm la înmatriculările din ultimii cinci ani poate fi observată aproape o dublare în 2019 față de 2015.
„Înmatriculările de mașini noi din România se află într-o creștere mult peste media europeană, ceea ce demonstează că românii au început să înțeleagă și să aprecieze beneficiile achiziției unor astfel de vehicule. Aș puncta aici atât aspectele legate de siguranță cât și pe cele legate de nivelul mai scăzut de poluare. Fără îndoială, un merit în cadrul acestei evoluții îl au și programele de stimulare a vânzărilor Rabla și Rabla+ inițiate de autorități, prin intermediul cărora se susține achiziția de mașini noi și se descurajează piața mașinilor second-hand”, a declarat pentru LifeNews.ro Cristian Prichea, directorul general al Companiei Naţionale de Vânzări (CNV) a Ford în România.
Dacă șeful diviziei de vânzări a Ford în România consideră că piața a beneficiat din plin de programele de stimulare a vânzărilor și de atenția clienților pentru problemele mediului, Cristian Milea, Country Director Opel România, consideră că motivele creșterii trebui căutate în special la nivelul mic al pieței față de potențial și la indicele de motorizare (mașini/locuitori) extrem de scăzut.
„Piața autovehiculelor noi din România este încă mult sub nivelul vânzărilor de autovehicule rulate. În contextul unei creșteri economice, trendul pozitiv al vânzărilor de mașini noi este firesc. În primele nouă luni ale acestui an numărul de autoturisme achiziționate de persoane fizice este cu 29,5% mai mare față de cel din perioada similară a anului trecut. Și vânzările către persoane juridice au crescut, însă, per total, volumul autovehiculelor noi din Româmia este încă mult inferior mediei europene. Contextul general al pieței noastre, atât din perspectiva indicelui de motorizare, cât și din cea a vechimii parcului național (cu vârsta medie cea mai mare de pe continent) este unul care oferă elemente raționale la vedere pentru evoluția pozitivă a vânzărilor de vehicule noi”, a explicat șeful reprezentanței Opel.
O opinie similară este și cea a lui Alexandru Șeremet, Corporate Communication Manager BMW Group România care ne-a declarat că „de foarte multă vreme vorbim despre România ca o piaţă cu potenţial. Înainte de criză, după o creştere accelerată, ajungeam la peste 300.000 de unităţi. În contextul populaţiei de circa 18 de milioane de locuitori şi a nivelului încă redus de motorizare, este normal să aşteptăm o dimensiune mai mare a pieţei mașinilor noi. Creşterea este naturală şi era aşteptată. În plus, taxa pe poluare din trecut a blocat vânzările interne de mașini second-hand și asta a făcut ca mulţi utilizatori să rămână „blocaţi” cu un automobil pe care nu puteau să îl vândă. Eliminarea taxei auto a eliberat piaţa internă de second-hand cu un posibil efect în cascadă până la piaţa de automobile noi”.
În marș forțat către 150.000 de unități
În privința volumului pe care piața autoturismelor noi îl va atinge la finalul anului, majoritatea importatorilor și comercianților de mașini se așteaptă la depășirea pragului de 150.000 de unități, punctând însă că acest plafon reprezintă doar jumătate din nivelul maxim al pieței atins în 2007, atunci când erau comercializate în România 312.000 de automobile.
Cristian Prichea, șeful CNV Ford, se așteaptă ca ritmul de creștere din primele nouă luni ale anului să rămână neschimbat până la finalul lui 2019. „conform datelor DRPCIV în primele nouă luni ale anului, piața de autoturisme noi a ajuns la 124.049 unități, în creștere cu peste 16% față de aceeași perioadă a anului trecut. Estimăm că acest trend se va menține până la final de an” a explicat acesta. Iar o opinie similar este și cea a reprezentanței grupului BMW, oficialii acesteia considerând că „şi în contextul instabilităţii politice, estimăm că trendul crescător se va menţine în acelaşi ritm până la sfârşit de an. Sunt însă și elemente de instablitate externă, aşa cum este prespectiva Brexit, care pot avea efecte imediate până în piaţa auto din România”.
Ceva mai puțin optimist este Cristian Milea. Acesta a ținut să menționeze că „nu vorbim despre o piață predictibilă, însă ținând cont de cifrele de vânzări ale primelor nouă luni, putem estima o creștere a livrărilor la finalul anului de peste 10% față de anul trecut”.
Top 10
Mărcile aflate în Top 10 al vânzărilor pe piața autohtonă sunt, în mare parte, de ani buni aceleași. Prima poziție este ocupată, cum altfel de Dacia, brand care a vândut în perioada ainauarie – septembrie 37.115 unități, în creștere cu 26,65% față de anul anterior. Pe locul secund se află sora fraceză a mărcii produse la Mioveni, Renault, care a reușit în ultimii doi ani să depășească doi concurenți redutabili, Skoda și Volkswagen. Astfel mașinile Renault au fost achiziționate de 10.705 clienți, în creștere cu 16.01% față de perioada similară din 2018. Skoda ocupă în acest an cea de-a treia poziție în clasametul înmatriculărilor, cu 9,596 unități, cu 10.12% mai multe decât anul trecut.
Cel de-al doilea producător de automobile cu uzină în România, ford, ocupă locul patru, cu 9.219 unități, în creștere cu 22.84% față de primele nouă luni din 2018. Pe locul cinci a coborât, neașteptat pentru mulți, Volkswagen. Mașinile mărcii germane au fost achiziționate de 8.525 de clienți în primele nouă luni din 2019, creșterea față de rezultatele din aceeași perioadă a anului anterior fiind de doar 0,85%. Următoarele cinci locuri în clasamentul mărcilor sunt ocupate, în ordine, de Opel, Hyundai, Toyota, Suzuki și Nissan, toate cu creșteri importante cuprinse între 28% și 42%.
Citește și:
- România, un bolid în plină viteză pe o piață auto europeană care merge cu frâna trasă
- Piața auto se va majora în acest an cu peste 10%, însă efectele „Rabla” vor fi minore
- Bătălia cotelor de piață auto: Importatorii Hyundai și Suzuki câștigă, Porsche România pierde
- Preţul autovehiculelor de pe piaţa europeană ar putea crește cu 2,6% în 2019-2020