Share

Piața auto se va majora în acest an cu peste 10%, însă efectele „Rabla” vor fi minore

Importatorii și comercianții de mașini din România sunt de părere că piața mașinilor noi din România se va majora până la finalul lui 2019 cu peste 10%. Tot mai mulți contestă însă rolul Rabla Clasic sugerând o amplificare a componentei Rabla Plus.

Înmatriculările de autoturisme noi din România au atins, după primele trei luni ale acestui an, 35.836 de unități. Această valoare consfințește o creștere cu nu mai puțin de 25% față de rezultatul din primul trimestru al lui 2018 când au fost înmatriculate 28.643 de unități. Având în vedere ritmul majorării înmatriculărilor ar fi de așteptat ca, odată cu demararea programelor Rabla Clasic – dedicat mașinilor cu motoare convenționale și Rabla Plus – aferent segmentului vehiculelor hibride și electrice, piața să înregistreze o creștere chiar mai mare. Doar că, mulți dintre reprezentanții importatorilor de automobile de la noi, consideră că la finalul anului lui 2019 piața se va majora față de anul precedent cu doar 10% – 12%. Care este explicația?

Cristian Milea

„Anul trecut Opel a fost leaderul mărcilor de import în programul Rabla, dacă ne raportăm la companiile auto ce nu au producție locală. Chiar și așa, în accepțiunea noastră, programul «Rabla Clasic» induce distorsiuni în mecanismele pieței, fără a aduce un contingent nou de clienți. Practic nu face decât să redistribuie clienții existenți în intervalul de valabilitate a programului. Cu siguranță este nevoie de un alt program care să se adreseze clientului actual de second hand, preferabil susținut de politici de aliniere a impozitării posesiei vehiculelor la conceptul «poluatorul plătește», ca în majoritatea statelor europene”, a declarat pentru Lifenews.ro Cristian Milea, Country Director Opel România.

În același timp, reprezentanții BMW Group România sunt de părere că „reprezentând două mărci premium, nu am beneficiat niciodată de programul «Rabla Clasic». Din acest punct de vedere nu putem comenta impactul lui în piaţă. În acelaşi timp, rolul de întinerire a parcului auto este pus sub semnul întrebării în contextul în care nu există restricţii de import pentru automobilele foarte vechi”.

Ca și reprezentanții celor două companii, mulți alți oficiali ai comercianților de mașini noi sunt de părere că „Rabla Clasic” a fost un program binevenit doar în anii care au urmat crizei economice, acum devenind doar un factor destabilizator în piață prin avantajarea unor anumite mărci, în special cele cu produse mai ieftine, și comasând cumpărătorii în lunile de derulare a programului. În schimb, toți reprezentanții companiilor chestionate de Lifenews.ro sunt de acord că „Rabla Plus” trebuie nu doar continuat, ci chiar amplificat pentru a sprijini atât reducerea emisiilor eliberate de automobile cât și trecerea la noi tehnologii.

Ford EcoSport

Cu sau fără „Rabla”, piața va crește

În privința vânzărilor de mașini din acest an, majoritatea comercianților de mașini se așteaptă la o creștere în jurul a 10%. „Estimările noastre sunt pentru o creştere rezervată. În acelaşi timp, condiţiile în piaţă sunt foarte volatile, cu modificări fiscale abrupte, care crează efecte puternice în piaţă  şi fac evoluţia foarte greu predictibilă. Cu siguranţă climatul de nesiguranţă descurajează investiţii şi are un efect negativ în evoluţia pieţei de automobile”, a declarat Alexandru Șeremet, Corporate Communication Manager, BMW Group România.

În același timp, reprezentanții Ford România preconizează „o creștere a pieței de autoturisme noi cu 12% față de anul 2018, creșterea fiind influențată de programul Rabla, de achizițiile de flote mici și mijlocii și de achizițiile publice”, iar Cristian Milea, șeful Opel România consideră că „Programul Rabla va concentra o bună parte din vânzările întregului an în lunile următoare. Nu vorbim de o piață predictibilă, însă grosso modo, putem estima o creștere a livrărilor de peste 10% față de anul trecut”.

Edit Târcolea, general manager Toyota România, este ceva mai optimistă, ea declarând că „estimările arată o creştere pentru piaţa auto din România de 15%, în 2019 faţă de anul anterior. În această marjă, modelele hibrid sunt pe un trend ascendent. Performanţa Toyota s-a datorat în mare parte comercializării modelelor hibrid, care au ajuns să reprezinte 57% din numărul total de unităţi vândute în România, în 2018. Investim continuu în tehnologie, iar scopul nostru este să oferim electrificare pentru cei mulţi, nu doar pentru cei bogaţi. Toyota este pionier în domeniul electrificării, cu o vastă experiență în dezvoltarea, producerea şi îmbunătăţirea noilor tehnologii, dobândite pe parcursul a peste două decenii de investiţii în cercetare şi dezvoltare. Am vândut peste 13 milioane de maşini electrificate în întreaga lume, de la lansarea în 1996 a modelului Prius. Până în 2050, ne dorim să reducem cu 90% emisiile de CO2 ale noilor vehicule, comparativ cu anul 2010, şi să contribuim astfel la un mediu mai curat”.

Și alți reprezentanți ai importatorilor și comercianților de vehicule noi mizează pe o majorare în jurul a 10% ceea ce înseamnă că, după un start de an bun și câteva luni în care vânzările vor fi susținute de programul „Rabla” este așteptat un final de 2019 cu un ritm mult mai slab al înmatriculărilor.

În privința cotelor de piață, majoritatea oficialilor din companiile auto mizează fie pe menținerea celor din 2018,fie pe o majorare ușoară a acestora. „Începutul de an (livrări ianuarie – februarie conform rapoartelor APIA) ne-a adus o creștere de 44% versus 25% piață și aproape un punct procentual de creștere a cotei de piață. Sperăm să menținem această cotă de piață cu contribuția modelelor recent lansate în special în segmentul utilitarelor ușoare. Noul Combo a fost premiat atât în varianta Life – „Best Buy Car of Europe 2019”, cât și varianta cargo – „Van of the Year 2019”. Modelul este o expresie a versatilității: poate fi dotat cu până la 20 de sisteme de siguranță și confort, până la 28 spații de depozitare și oferă în premieră în acest segment opțiuni precum cutie automată în opt trepte sau volan încălzit. Cu ofensiva de modele utilitare, dar și cu noile autoturisme ce vor fi lansate în a doua parte a anului, estimez o cotă de piață în jurul valorii de 6%. În termeni de unități vândute în 2019, anticipez ca vom reuși să depășim ambițioasa cifră de 10.000 de unițăți, marcând astfel al șaselea an de creștere consecutivă pentru Opel în România”, a declarat Cristian Milea.

BMW i3

Cei de la Ford au declarat că își doresc să se mențină în linie cu trendul ascendent al pieței. „Pentru 2019 ne propunem să ne menținem constantă prezența în vânzări. Principalele modele pe care ne bazăm în acest sens sunt EcoSport, Kuga și Focus”, au explicat aceștia, în timp ce Alexandru Șeremet, de la BMW Group România, susține că „pentru BMW 2019 este anul ofensivei. Venim cu cel mai proaspăt portofoliu de modele, cu noutăţi importante în gama de SUV-uri, cea mai importantă pentru noi în România. Este cel mai bun an pentru a aştepta o creştere, atât din punctul de vedere al valorilor absolute, cât şi al cotei de piaţă în segmentul premium. Pentru MINI aşteptăm o evoluţie constantă, în trendul ultimilor ani. Şi aici, flotele achiziționate de multinaţionale pot avea un impact pozitiv. Marca a început să devină atractivă ca instrument de maketing, de exemplu, sau ca instrument de motivaţie la marile companii”.

SUV-uri, crossovere și mașini electrice

Dacă raportul Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) pentru primele trei luni arată o piață a autoturismelor de aproape 36.000 de unități dominată de marca autohtonă Dacia (12.079 unități) și de mărcile de import Renault (3.034 unități), Ford (2.830 unități),

Skoda (2.540 unități) și Volkswagen (2.229 unități), în viitor este de așteptat, pe lângă o creștere a pieței, și o accentuare a cererii pentru SUV-uri și crossovere. „Ca și anul trecut, segmentul SUV-urilor va continuă să crească. Opel propune în acest segment gama X formată din Crossland X, Mokka X și Grandland X, modele pentru care am înregistrat volume excelente anul trecut și care au în continuare trend susținut de creștere. De asemenea, în acord cu tendința europeană, segmentul autovehiculelor electrice, cu toate derivatele sale, va continua să își crească ponderea în piața auto de la noi”, consideră Country Directorul Opel România.

Opel Crossland X

În același timp, oficialii Ford România sunt de părere că „asemenea ultimilor trei ani, se observă o creștere semnificativă a segmentului de SUV-uri și Crossovere. Ford s-a aliniat acestui trend, înregistrând performanțe peste media pieței. Astfel, 48% dintre vânzările înregistrate de Ford în primele trei luni ale anului au fost reprezentate de acest segment. De asemenea, cererea persoanelor fizice este în creștere, din perspectiva anunțării programului Rabla 2019”.

„Din perspectiva noastră, electrificarea este o tendinţă importantă. Chiar dacă nu aşteptăm să avem creşteri semnificative ale cotei de automobile electrice şi plug-in din totalul de vânzări, ne aflăm deja peste media europeană. În plus interesul permanent şi dialogul pentru acest tip de automobile, ajută semnificativ la pregătirea şi educarea pieţei pentru un acest nout tip de automobile. Trebuie subliniat că diesel-urile moderne sunt extraordinar de curate în testele reale de consum, ceea ce ne face să credem că acest tip de propulsie rămâne încă foarte relevant, mai ales pentru a asigura o scădere a emisiilor de CO2, unde joacă un rol foarte important”, a explicat și Alexandru Șeremet de la BMW Group România.

Citește și:

UPDATE Rabla Plus 2019: Ce mașini electrice puteți achiziționa cu bonus de 10.000 de euro de la stat

©Lifenews.ro – Articolele lifenews.ro pot fi preluate în limita a 500 de caractere și doar cu acordul redacției.

Leave a Comment