Share
România, un bolid în plină viteză pe o piață auto europeană care merge cu frâna trasă

România, un bolid în plină viteză pe o piață auto europeană care merge cu frâna trasă

În ciuda unei creșteri cu 14,4% în septembrie, înmatriculările de autoturisme noi din Europa au scăzut pe totalul primelor nouă luni ale lui 2019 cu 1,6%. România păstrează însă accelerația la podea cu o creștere a înmatriculărilor de 118,2% în septembrie și de 16,4% în perioada ianuarie – septembrie.

Raportul Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) pentru primele nouă luni ale anului arată o scădere cu 1,6 % a înmatriculărilor de autoturisme noi în statele UE și EFTA. Reticența clienților, problemele producătorilor tot mai apăsați de nevoia de fonduri pentru dezvoltarea de noi produse puțin poluante și, mai ales, impactul trecerii la standardul WLTP pentru determinarea nivelurilor de poluanți, a emisiilor de CO₂ și a consumului de combustibil, au lovit în special marile piețe europene. Astfel, din așa-numitul BIG 5 al statelor cu cele mai mari vânzări de pe continent, doar Germania a reușit să rămână în creștere (+2.5%), în timp ce Franța (-1.3), Italia (-1.6%), Marea Britanie (-2.5%) și Spania (-7.4%) au raportat reduceri ale înmatriculărilor.

În acest context, doar o parte dintre „tigri estului” au rămas pe un trend ascendent. Înmatriculările de autoturisme noi din Polonia au crescut în primele nouă luni cu 1,9%, cele din Bulgaria cu 1,7% și cele din Slovacia cu 0,9%. Mult mai ancorate în ritmul de creștere au fost Ungaria (+10%) și, mai ales, România (+16,4%), țara noastră fiind depășită la acest capitol doar de Lituania care a raportat o majorare spectaculoasă de 42,6%. În schimb, înmatriculările din Slovenia au scăzut cu 4,7%, iar cele din Cehia cu 8%.

În valori absolute, în Polonia au fost înmatriculate în perioada ianuarie – septembrie a acestui an 410.829 de autoturisme, în Cehia 191.110, în România 124.049, în Ungaria 115.099, în Slovacia 76.418, iar în Slovenia 55.721. Celelate state din Europa Centrală și de Est au piețe mult mai mici.

În privința clasamentului realizat după vânzările din Europa ale constructorilor de automobile, locul întâi este deținut, așa cum era de așteptat, de Volkswagen cu 2.958.415 unități, în scădere cu 1.3%, urmat de grupul PSA cu 1.956.666 unități, în scădere cu 0.2%, de grupul Renault cu 1.265.017 unități, în scădere cu 2.4%, de grupul Hyundai – KIA cu 818.012 unități, în creștere cu 0,8% și de grupul BMW, în scădere cu 0,2%.

Marca românească Dacia, aparținând grupului francez Renault, a raportat o creștere importantă (+11%) în primele nouă luni ale lui 2019, a treia cea mai puternică din Europa, după Lancia (+29,2%) și Lexus (+16,6%). În acest moment, cu 449.949 unități, Dacia vinde mai bine în Europa decât mărci mult mai cunoscute precum Hyundai (428.861 unități), Seat (397.498 unități), Nissan (305.573 unități), Volvo (248.950 unități) sau Mazda (184.295 unități).

Leave a Comment