Cum vor arăta noile tramvaie din București și unde vor circula
Dintre cele 20 de companii care s-au înscris în procedura demarată de Primăria Municipiului București pentru achiziționarea a 100 de noi tramvaie doar două au depus oferte finale – Astra Vagoane Călători din Arad și Durmazlar Makine San Ve Tic A.S. din Bursa, Turcia.
Așa cum lifenews.ro anunța încă de vineri, primăria condusă de Gabriela Firea a deschis ofertele venite de la companiile dornice să livreze Bucureștiului 100 de tramvaie. Instituția a publicat în SICAP, pe data de 11 decembrie 2018, anunțul pentru achiziția celor 100 de tramvaie, valoarea estimată a contractului fiind de 845,68 milioane lei (180 de milioane de euro). Aici ar fi interesant de menționat că edilul Bucureștiului menționa în declarația sa de vineri că suma este de 212 milioane de euro, nu de 180 de milioane. Trecând peste inadvertențe, este important de menționat că Primăria Municipiului București (PMB) a anunțat că toate cele 100 de tramvaie sunt destinate liniilor 1, 10, 21, 25, 32,40, 41 și 55. Tot PMB menționează și că „tramvaiele noi vor avea podeaua complet coborâtă pe toată lungimea vehiculului, din gama de 36 m, cu minim 5 uşi duble, dotate cu echipament de climatizare destinat asigurării atât a aerului condiţionat, cât şi a încălzirii salonului pasageri. Sistemul va oferi posibilitatea reglării, atât a temperaturii, cât şi a debitului de aer. De asemenea, prin documentația de achiziție s-a solicitat ca tramvaiele să aibă o capacitate de cel puțin 220 de călători total, din care minimum 56 pe scaune, să aibă nivel de zgomot redus, instalație de supraveghere video, echipamente pentru validarea cardurilor. Pentru persoanele cu dizabilităţi care folosesc scaune cu rotile, se va prevedea o platformă rabatabilă sau culisantă cu acționare manuală şi se vor amenaja două locuri speciale la cea mai apropiată uşă dublă de acces față de postul de conducere. De asemenea, în apropierea acestor spaţii trebuie prevăzute bare de susținere, dispozitive de asigurare, butoane de comandă și comunicare etc.
Alte caracteristici tehnice prevăzute în caietul de sarcini sunt ca durata de utilizare a tramvaiului să fie de minimum 30 de ani, să existe garanţia funcţionării fără defecțiuni a tramvaiului minimum cinci ani sau 300.000 km, indiferent care se îndeplinește primul de la data încheierii procesului verbal de recepţie pentru tramvai şi toate componentele acestuia. Totodată, lăţimea caroseriei tramvaiului trebuie să fie de 2400 – 2450 mm, consumul specific de energie electrică este factor de evaluare cu o pondere însemnată în procesul de atribuire, instalaţia IT care echipeaza tramvaiul trebuie să aibă funcții de informare audio-vizuală a călătorilor, infotainment, numărare călători, supraveghere video, wi-fi şi sistem de comunicare online, posibilitatea transportării bicicletelor printr-un sistem de prindere și fixare rabatabil, care să nu ocupe spațiul destinat călătorilor atunci când nu este utilizat. Tramvaiele mai trebuie dotate și cu câte patru monitoare TFT LCD-LED sau superioare pentru indicarea traseului, a poziţiei tramvaiului în traseu şi pentru difuzarea de reclame comerciale, cu proprietăți antivandalism, montate în interiorul salonului pentru călători.
Din nefericire, din lista ofertanților pentru livrarea de tramvaie în București lipsesc nume mari în domeniu precum Siemens, Bombardier sau Alstom. Aceste firme nu au depus oferte pentru că nu se încadrau în prețul solicitat în caietul de sarcini. Prețul unui tramvai modern asamblat de firmele menționate depășește două milioane de euro per bucată, urcând chiar până la peste 5 milioane pentru produsele de top. Mai greu de înțeles este lipsa dintre ofertanți a unor companii cu prețuri mai mici precum PESA sau Skoda.
Cine sunt ofertanții
Astra Vagoane Călători din Arad este una dintre cele mai vechi uzine producătoare de vagoane. Istoria sa începe în 1891 când un industriaș austriac a fondat Fabrica de Vagoane şi Motoare –Johan Weitzer S.A. În prezent compania este controlată de omul de afaceri Valer Blidar. Conform acestuia firma ar urma să livreze 62 de tramvaie din modelele Imperio şi Autentic în patru mari oraşe din România. În luna februarie, Blidar declara că a fost singurul ofertant la licitaţia ce s-a desfăşurat la Arad pentru zece tramvaie noi. Astra Vagoane a fost singura care a avut oferte şi în oraşele Cluj-Napoca, unde ar urma să livreze 24 de tramvaie, Galaţi – 18 tramvaie şi Oradea – 10 tramvaie. În total, fabrica ar urma să producă şi să livreze în ţară cel puţin 62 de tramvaie, la care se mai pot adăuga 28, pentru că în două oraşe s-a prevăzut opţiunea de suplimentare a comenzilor.
Compania turcă Durmazlar este de fapt un holding fondat în 1935 de Ali Durmaz care include firme din industria producătoare de mașini și utilaje, echipamente de izolație, sisteme de cale ferată și turism. De fapt, firma care eventual, va realiza și livra tramvaiele pentru București poartă numele Durmaray și este prima companie turcă producătoare de tramvaie și rame pentru calea ferată. În plan există chiar și realizarea de trenuri pentru metrou. Durmaray a livrat până acum tramvaie în orașele turce Samsun, Kocaeli și Istanbul. În iulie 2018, oficialii turci au publicat pe site-ul companiei un anunț care începe cu cuvintele „We won Poland” (Am câștigat Polonia). Asta pentru că au reușit să semneze primul contract în afara Turciei, cu orașul polonez Olsztyn, unde trebuie să livreze 24 de tramvaie de tip Panorama.
Cum arată tramvaiele produse de Astra și Durmaray
Compania din Arad este producătoare tramvaiului Imperio, primul cu podea 100% joasă produs în România. Conform companiei, „Imperio este produs în cooperare cu firma Siemens şi are un design modern la standardele tehnice actuale. Cu operare uni sau bidirecţională are un interior spaţios în culori deschise, modificabil conform cerinţelor clientului. Conceptul garantează cel mai bun raport pentru preţ, operare şi mentenanţă”. Astra mai poate produce două modele de tramvaie mai ieftine și mai slabe din punct de vedere tehnic – Autentic şi Armonia.
Turcii de la Durmaray au în ofertă două tipuri de tramvaie – Panorama și Silkworm (viermele de mătase). Conform datelor furnizate de compania din Bursa, Panorama are podea joasă, o lungime de 33 de metri, o lățime de 2.650 mm și motor alimentat la 750 V. Silkworm este mai avansat, și poate fi configurat în mai multe lungimi. Are podea joasă și poate fi dotat cu cabine de comandă la ambele capete folosinf același motor ca și fratele său. Este important de menționat că turcii menționează cu mândrie în dreptul fiecărui produs că are „100% design național, tehnologie națională și producție națională”.
©Lifenews.ro – Articolele lifenews.ro pot fi preluate în limita a 500 de caractere și doar cu acordul redacției.