Surprizele neplăcute ale WLTP: Emisiile de CO2 au crescut, iar România și Dacia s-au aliniat trendului
Surprinzător pentru mulți, emisiile medii de dioxid de carbon (CO2) ale mașinilor vândute în Europa în ultimii doi ani, în loc să scadă, au crescut peste nivelul din 2015. Atât România cât și marca Dacia se încadrează în această tendință deloc îmbucurătoare.
În teorie, măsurile luate de autoritățile din întreaga lume împotriva efectelor nocive generate de emisiile mașinilor ar trebui să ducă inclusiv la o reducere a gazelor cu efect de seră. Doar că rezultatele ultimului studiu privind nivelul mediu de CO2 eliminat de vehicule, arată o creștere, pentru mulți, neașteptată.
Analiza JATO Dynamics privind emisiile de CO2 eliberate în atmosferă de autoturisme arată că media întregii piețe auto a crescut anul trecut cu 2,4 grame / kilometru față de 2017. Realizat cu date din 23 de țări europene, inclusiv România, studiul demonstrează că în 2018 nivelul mediu al emisiilor de CO2 rezultat de la mașinile nou-vândute s-a majorat până la 120,5 gr/km de la 118,1 gr/km în 2017. Asta după ce, în 2016, se atinsese un minim istoric de 117,8 gr/km.
Care sunt motivele creșterii emisiilor de CO2
Pentru cei care au urmărit evoluția din ultimii ani a pieței auto europene, rezultatul dat publicității de JATO Dynamics nu este chiar o surpriză. Odată cu scandalul Dieselgate care a generat o creștere rapidă a percepției negative față de mașinile cu motoare diesel, vânzările de mașini cu astfel de motoare au început să scadă. Totodată, trecerea la reglementările WLTP, a pus și ea umărul la reculul înregistrat de vânzările de mașini diesel, cererea pentru acestea scăzând cu nu mai puțin de 18% doar în 2018. Cum piața totală de autoturisme nu a avut un recul similar este limpede că locul mașinilor cu motoare diesel a fost luat de cele alimentate cu benzină și, parțial, de vehicule electrice și hibride.
Este cunoscut faptul că o mașină diesel consumă mai puțin carburant decât una similară, dar alimentată cu benzină. Cum între consumul de carburant și emisiile de CO2 există o legătură directă, devine limpede principalul motiv al creșterii nivelului gazelor cu efect de seră. În plus, cum tot mai mulți europeni se orientează către crossovere și SUV-uri în momentul achiziției, iar acestea consumă mai mult decât, de exemplu, un hatchback, motivele majorării nivelului mediu de CO2 al întregii flote de autoturisme noi vândută în Europa devine chiar mai limpede.
„Creșterea emisiilor de CO2 este cu siguranță îngrijorătoare și de rău augur pentru guverne și majoritatea producătorilor de automobile. În loc să avanseze, industria regresează într-un moment în care obiectivele privind emisiile devin din ce în ce mai dure”, a declarat Felipe Munoz, analist al JATO Dynamics. Practic, în încercarea de a scăpa de NOx și particule, europenii s-au trezit cu mai mult CO2.
Creștere a emisiilor și în România
Corelația dintre scăderea cererii de autovehicule diesel și creșterea emisiilor de CO2 devine mai evidentă atunci când se analizează datele pe țări. Doar trei state dintre cele 23 analizate au înregistrat îmbunătățiri la nivelul emisiilor de CO2: Norvegia, Olanda și Finlanda. În Norvegia, de exemplu, popularitatea în creștere a mașinilor electrice și hibride (cota de piață de 57%) a fost suficient de mare pentru a absorbi scăderea înregistrată de automobilele diesel (- 28%). În schimb, în Germania, nivelul mediu al emisiilor de CO2 a crescut de la 126,2 gr/km în 2017 până la 129,1 gr/km anul trecut.
În acest context, România se află pe la jumătatea clasamentului, mai exact pe locul 14, cu un nivel al emisiilor care a atins anul trecut 121,3 gr/km, în creștere de la 118,8 gr/km în 2017.
Emisii mai mari și pentru gama Dacia
Producătorul român Automobile Dacia, deținut de grupul francez Renault, a vândut în 2018 mașini cu o medie a emisiilor de 120,8 gr/km, în creștere de la 116,9 gr/km în anul anterior. Aflată pe locul 12 în clasamentul european al emisiilor de CO2, marca autohtonă este mai bine poziționată din acest punct de vedere decât Ford (123,7 gr/km în 2018), Opel (125,6 gr/km în 2018) sau Mazda (135,2 gr/km). Topul celor mai mici emisii medii este condus de Toyota, urmată de mărcile PSA, Peugeot și Citroen.
De altfel, din totalul celor 20 de mărci analizate, doar patru au avut în 2018 emisii medii de CO2 mai mici decât în 2017. Astfel, Toyota a coborât de la 101,2 gr/km în 2017 până la 99,9 gr/km anul trecut, Nissan de la 115,8 gr/km până la 110,6 gr/km, Suzuki de la 114,9 gr/km la 114,2 gr/km, Seat de la 118 gr/km la 116,9 gr/km, iar Volkswagen de la 119,5 gr/km la 118,8 gr/km.
Este de așteptat ca emisiile de gaze cu efect de seră să se majoreze și în următoarea perioadă din cauza achiziționării a tot mai multe de mașini cu motoare alimentate cu benzină și SUV-uri, însă, pe măsură ce pe piață vor ajunge tot mai multe hibride și, mai ales, electrice, acest trend ar trebui să se inverseze.
©Lifenews.ro – Articolele lifenews.ro pot fi preluate în limita a 500 de caractere și doar cu acordul redacției.