Scandalul Blue Air: Pasagerii din străinătate, aduși în țară cu aeronave Tarom
Purtătorul de cuvânt al Guvernului, Dan Cărbunaru, a declarat în această seară că românii blocaţi pe aeroporturile din străinătate în urma suspendării zborurilor Blue Air vor fi aduşi în ţară cu aeronave ale Tarom.
Conform lui Dan Cărbunaru, românii blocaţi pe aeroporturile din străinătate în urma suspendării zborurilor companiei Blue Air pot solicita ajutor la secţiile consulare ale ambasadelor României sau prin apelare la numărul de telefon 0040751084537, gestionat de MAE, urmând să fie aduşi în ţară cu aeronave ale Tarom.
Decizia a fost luată în urma unei discuții între premierul Nicolae Ciucă, miniştrii de resort şi autorităţile implicate în gestionarea situaţiei cetăţenilor români afectaţi de oprirea zborurilor Blue Air.
La finalul şedinţei, purtătorul de cuvânt al Guvernului, Dan Cărbunaru, a anunţat că „premierul a dispus ca prioritară să fie aducerea în ţară a cetăţenilor aflaţi pe aeroporturile din afara graniţelor. În acest sens, românii îşi pot anunţa prezenţa şi pot solicita sprijin la secţiile consulare de la ambasadele noastre din ţările respective. Totodată, pot să vă anunţ că, în această seară, a fost activat un număr unic al call-center-ului gestionat de Ministerul Afacerilor Externe. Acest număr unic va fi publicat şi pe pagina Guvernului şi a MAE. Este numărul de telefon la care cetăţenii români aflaţi pe aeroporturi din afara ţării îşi pot semnala prezenţa şi pot solicita asistenţă consulară şi să solicite sprijin pentru a ajunge acasă. Numărul de telefon care le este pus la dispoziţie este 0040751084537. Este număr unic gestionat de MAE. După ce vor fi centralizate datele cetăţenilor români care sunt afectaţi de suspendarea zborurilor Blue Air, aeronavele Tarom vor fi pregătite să efectueze zborurile necesare pentru ca românii de peste graniţă să ajungă acasă în siguranţă”.
Blue Air Aviation a anunţat marţi suspendarea tuturor curselor programate a pleca de pe aeroporturile din România, peste 3.000 de pasageri fiind afectaţi de această decizie a companiei aeriene.
Alternative pentru cei afectați de situația Blue Air
Primii care au reacționat la situația creată de Blue Air au fost concurenții de la Ryanair. Speculând situația, operatorul aerian low-cost a anunțat că „salvează din nou ziua” cu tarife speciale de la doar 49,99 euro pentru pasagerii afectați de suspendarea bruscă a operațiunilor Blue Air.
Ulterior, cei de la Vola.ro au anunțat că oferă asistenţă gratuită şi un cupon de reducere de 15 euro/rezervare pentru orice pasager al Blue Air care a primit notificarea de zbor anulat în intervalul 6 – 12 septembrie, şi vrea să îşi cumpere un bilet nou la orice companie aeriană.
Cuponul poate fi folosit la achiziţia unui bilet nou de pe Vola.ro cu orice companie aeriană pentru a ajunge la destinaţie (plecări din sau către România). Acesta poate fi obţinut pe chatul de pe site-ul Vola.ro, apăsând butonul „Zbor Anulat Blue Air”, după ce va face dovada faptului că a avut un zbor anulat de Blue Air în intervalul 6 – 12 septembrie (print screen sau fotografie cu numărul biletului). Cuponul va fi valabil până pe 12 septembrie inclusiv.
De asemenea, pentru că persoanele care au achiziționat bilete prin agenții de turism au o situație specială, Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism (ANAT) a anunțat că va aduce acasă turiştii care aveau bilete la zborurile companiei aeriene Blue Air.
„În momentul de faţă, eu sunt la birou, la fel ca majoritatea colegilor mei care au grupuri, pentru că Blue Air nu prea are chartere. Dar sunt multe grupuri de turişti. Cam toată lumea e pe baricadă acum, să găsească alternative ca, în primul rând, să aducă turiştii acasă. Comunicatul pe care astăzi l-a dat Blue Air conţine o inadvertenţă sau este o minciună, în sensul că ei spuneau că toţi cei care sunt în destinaţie vor fi întorşi astăzi, pe data de 6 septembrie. Ori este o eroare, pentru că e posibil să apară o eroare în situaţii de criză, ori este o minciună. Nu, pe turiştii noştri şi pe ai altora nu i-a mai operat niciun zbor şi i-a lăsat acolo unde erau. Deci, noi o să îi aducem pe oameni şi ideea este să şi continuăm. Trebuie să găsim alternative. Într-un fel sau altul, o să aducem toţi oamenii, nu îi lăsăm acolo. Vom găsi o soluţie, mai scump, aia e. Important este să nu rămână oamenii acolo”, a declarat prim-vicepreşedintele ANAT, Alin Burcea.
El a precizat că, în anumite cazuri, agenţiile au luat decizia de a caza la destinaţie turiştii care trebuiau să se întoarcă marţi în ţară, urmând să găsească ulterior o soluţie pentru repatrierea lor:
„Sunt diverse situaţii. Noi am avut turişti pe care i-am avut pe cursă regulată, 60-70 de locuri, în Creta. Îi cazăm astăzi şi găsim diverse alte alternative, pentru că nu ai timp de reacţie imediată. Nu avem nici timp să găsim un avion pe undeva. Toată lumea se preocupă, cei 6-7-8 tur-operatori mari, care au grupuri, mai puţin pe grupurile de vară, pentru că acolo sunt cu precădere chartere. Mai avem Tenerife, cu întoarcere pe 8 septembrie, şi trebuie să găsim soluţii. Mai trebuie să luăm în calcul şi tarifele, pentru că s-au mărit pe toate destinaţiile”, a explicat oficialul ANAT.
Potrivit acestuia, este greu de crezut că Blue Air va reuşi să se redreseze din punct de vedere financiar.
„Pentru mine este evident că şansele ca Blue Air să se ridice sunt de 90% nu. Pentru că la ei este o problemă sistemică, nu este o urmare a faptului că Ministerul Mediului le-a blocat banii acum pe certificatele verzi. La ei problemele financiare sunt vechi, nu sunt de azi, de ieri, şi se pare că au ajuns la fundul sacului. Paradoxul este că toate cursele sunt pline, dar compania se apropie de faliment. Pe de altă parte, din punctul meu de vedere, statul român nu s-a preocupat absolut în niciun fel ca situaţia lor să fie una stabilă. Ei au 70% garanţii, dar ce faci cu garanţiile, pentru că nu te ajută la nimic. Au mai fost diverse situaţii, au apărut şi potenţiali cumpărători, dar statul român nu s-a mişcat deloc. Ba, din contră, prin Mediu i-a blocat, prin ANPC le-a dat două milioane (de lei – n. r.) amendă. Toţi membrii ANAT fac tot ce se poate să nu rămână nimeni pe nicăieri. Numai că asta este o problemă de fond. Ce facem mai departe dacă se mai întâmplă? Guvernul ar trebui să se gândească. Ce facem dacă se întâmplă un faliment de companie aeriană? Sau iar facem o şedinţă de Guvern să îi aducem pe banii statului? Ar trebui să găsim o formulă legală”, a completat Alin Burcea.
El a criticat, totodată, faptul că statul, prin intermediul Ministerului Turismului, nu a reglementat încă situaţia companiilor de turism, care ar trebui să fie asigurate printr-un fond de garantare în caz de insolvenţă sau faliment.
Citește și: