Președintele Ford a forțat, fără voie, CNAIR să recunoască o minciună preelectorală
O postare pe Facebook a președintelui Ford România, Ian Pearson, în legătură cu evoluția lucrărilor la drumul expres Craiova – Pitești a deschis cutia pandorei minciunilor preelectorale ale Guvernului. Aseară, CNAIR a dat publicității un comunicat în care recunoaște că deschiderea șantierului pentru tronsonul 2 din drumul menționat nu a fost decât un teatru ieftin.
În weekend-ul care tocmai s-a încheiat, președintele Ford România, Ian Pearson, a publicat pe pagina sa de Facebook un mesaj în care arăta că „după ce am petrecut aproape o oră încercând să traversez Balşul, săptămâna trecută am decis să verific progresul făcut pe noul drum expres Craiova – Pitești, mai ales progresul pe șoseaua de centură a Balşului. Lucrările la drumul tehnologic au fost inaugurate pe 22 mai, când s-a declarat că șoseaua de centură va fi gata până la sfârșitul anului! După cum se poate observa din fotografiile pe care le-am făcut ieri (n.red. 29 iunie), nu s-a făcut niciun progres de la începerea lucrărilor. Nu este vital doar pentru oamenii și afacerile din Craiova ca acest drum să fie finalizat la timp, ci pentru toți românii care au nevoie să folosească acest drum din sud! Voi continua să monitorizez progresul și sper că vor fi realizate angajamentele care au fost făcute”, a scris Ian Pearson, care a adăugat și câteva fotografii cât se poate de sugestive de la fața locului.
Ca urmare a acestui mesaj venit de la un oficial al unei companii care are nevoie de drumul expres Craiova – Pitești ca de aer pentru a își putea expedia producția uzinei din Bănie – unde cu doar câteva zile în urmă a fost anunțată intrarea în producție a modelului Ford Puma – oficialii Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii (CNAIR) au dat publicității unui comunicat în care recunosc că inaugurarea lucrărilor la traonsonul 2 din drumul menționat nu a fost decât o piesă de teatru pusă în scenă înaintea alegerilor europarlamentare.
O miciună ambalată prost
Conform documentului, „ministerul Transporturilor, prin intermediul CNAIR, a urgentat perioada de proiectare la cele două tronsoane ale Drumului Expres Craiova – Pitești. Contractele pentru aceste tronsoane au fost semnate în luna decembrie 2018. Conform contractului, perioada de proiectare era de 12 luni, iar cea de execuție de 24 de luni, pentru fiecare tronson. În urma discuțiilor dintre CNAIR și constructori, s-a stabilit urgentarea proiectului prin scurtarea perioadelor de proiectare și de execuție, cât mai mult posibil.
Astfel, pentru Tronsonul 2, care va fi construit în proximitatea localităților Balș și Slatina, Proiectul Tehnic a fost aprobat încă din luna februarie 2019, deci cu 10 luni mai devreme decât termenul contractual. În acest moment se așteaptă finalizarea tuturor documentelor necesare aprobării Hotărârii de Guvern de expropriere, pentru ca amplasamentul șantierului să poată fi predat constructorului.
În plus, Constructorul a primit autorizații de construcție pe acele sectoare pe care terenurile sunt în proprietatea statului, încă din data de 21 mai 2019, respectiv 28 iunie 2019. Din momentul în care va începe construcția si pe alte sectoare, CNAIR va continua să ajute constructorul ( Spedition UMB) să accelereze perioada de execuție. (…) În acest moment, presiunile asupra constructorilor sunt inutile, deoarece suntem în faza în care se așteaptă finalizarea documentelor necesare începerii lucrărilor și pe sectoarele care nu au fost încă abordate. De asemenea, nu se poate reproșa constructorilor că nu lucrează, deoarece aceștia se află contractual încă în perioada de 12 luni destinată proiectării. În plus, CNAIR face eforturi pentru fluidizarea circulației in zona Bals, prin implementarea unui sistem de semaforizare inteligent”.
Prin urmare, CNAIR scrie clar că inaugurarea din luna mai a lucrărilor pentru drumul expres Craiova – Piteşti a fost de fațadă. Reamintim că la finalul lunii mai, lucrările la tronsonul 2 al drumului expres Craiova – Piteşti au fost inaugurate cu mare fast în prezenţa liderului social-democrat Liviu Dragnea şi a ministrului Transporturilor, Răzvan Cuc.
Scene de teatru pe bandă rulantă
De altfel, aceasta nu pare a fi singura piesă de teatru menită să ofere românilor speranța că Guvernul chiar a înțeles că România are nevoie de infrastructură și că se depun eforturi concrete pentru a urgenta dezvoltarea rețelei de autostrăzi și drumuri naționale. Așa cum scria LifeNews.ro încă de la începutul lui martie, liderul de atunci al PSD, Liviu Dragnea făcea noi promisiuni privind drumurile expres Craiova – Pitești și Târgu Jiu – Craiova. Apoi, Senatul a votat noi proiecte de autostrăzi care nu au nici până acum finanțare și, prin urmare, nu pot fi realizate. Tot la finalul lui martie, mai apărea un proiect „pe hârtie”. La întâlnirea cvadrilaterală Serbia-România-Bulgaria-Grecia se vorbea despre o așa-numită austostradă Pancevo-Timişoara care ar trebui să lege Serbia de România. Pentru că nu era de ajuns, în aprilie, ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc declara că autostrada Târgu Mureș – Iași – Ungheni va intra, până la jumătatea anului, pe segmente, în proiectare sau execuție. Desigur, nimic nu s-a întâmplat nici aici. În mai, după avertizările presei, același ministru al transporturilor „solicita” ca lucrările începute în plin sezon la autostrada către litoral (A2) să se încheie în 30 de zile. Doar că lucrările au fost stopate fără a fi încheiate și amânate până în toamnă la presiunea presei și a hotelierilor de pe malul Mării Negre. Iar exemplele de „teatru” pot continua din nefericire.