CNIR are în licitație proiecte de autostradă care însumează 400 de kilometri
Directorul general al Companiei Naţionale de Investiţii Rutiere (CNIR), Gabriel Budescu, a declarat că instituția are lansaţi în licitaţie peste 400 de kilometri de autostradă pe principalele coridoare ale ţării, are trei obiective aflate în proiectare şi alte şase în faza de proiectare şi execuţie, toate acestea însumând peste 50 de miliarde de lei.
„Noi, în scurta perioadă de când am început activitatea – primele licitaţii le-am lansat la sfârşitul lunii septembrie 2024 – avem lansaţi în licitaţie peste 400 de kilometri de autostradă pe principalele coridoare ale ţării. Avem trei obiective aflate în proiectare şi alte şase obiective aflate în proiectare şi execuţie. Toate acestea însumează peste 50 de miliarde de lei. Sunt obiective esenţiale pentru noi şi, ca abordare nouă, să zic aşa, studiile de fezabilitate nu au mai fost impuse ca soluţii imperative în licitaţiile noastre. Asta înseamnă că am lăsat deschisă poarta pentru antreprenori să-şi adapteze tehnologiile şi să oferteze cele mai bune preţuri. Înseamnă în acelaşi timp că le-am dat de muncă colegilor mei ca să verifice ceea ce fac antreprenorii, căci întotdeauna antreprenorul o să vrea să facă mai mult profit şi noi o să vrem să facem calitate, însă am încredere că le vom duce la final cu succes”, a afirmat Gabriel Budescu.
Potrivit acestuia, „În mai anul trecut am aprobat primul buget al acestei companii. La sfârşitul lui iunie 2024 au venit primii ingineri în cadrul companiei. Însă, între timp, ne-am mişcat destul de bine cu tot ceea ce am realizat noi la Compania de Investiţii Rutiere şi ne dorim pe viitor să îmbunătăţim atât ceea ce priveşte implementarea proiectelor de infrastructură rutieră, cât şi colaborarea cu antreprenorii. Noi avem câteva direcţii strategice pe care le urmărim în derularea activităţii noastre. Aici, sustenabilitatea este unul din pilonii principali pe care i-am avut în vedere şi pe care-i avem în vedere şi dorim să-i dezvoltăm în viitor, în cadrul contractelor noastre, şi sperăm ca strategia noastră de viitor să includă şi proiectele de parteneriat public-privat, pe lângă cele pe fonduri europene, de care ne ocupăm deja”.
Gabriel Budescu a subliniat că perspectivele noii companii de infrastructură sunt acelea de a prelua toate celelalte obiective de investiţii aflate în portofelul Ministerului Transporturilor şi speră să aibă cât mai curând o strategie pe termen mediu şi lung, care, pe de o parte, să ajute CNIR să se dezvoltăm, iar pe de altă parte să ajute antreprenorii să aibă o predictibilitate.
Pe partea de organizare internă, directorul general a susţinut că a încercat să digitalizeze cât mai mult posibil încă de la bun început.
„Pe lângă aspectele interne, bucătăria noastră internă, pontaj electronic, maşini dotate cu GPS, aplicaţii interne de gestionare a resurselor umane, am introdus de curând şi o aplicaţie prin care orice cetăţean poate verifica dacă terenurile sunt afectate sau nu de obiectivele aflate în derulare la Compania Naţională de Investiţii Rutiere. Dezvoltăm în continuare această aplicaţie pentru a oferi posibilitatea de a fi interogată şi funcţie de numărul cadastral. Este o aplicaţie care va fi în continuare îmbunătăţită ca orice alt lucru. (…) În relaţia cu antreprenorii am introdus şi utilizarea BIM în premieră ca şi cerinţă a unui beneficiar, am introdus utilizarea echipamentelor electrice sau hibride, după caz, şi pentru prima dată am solicitat utilizarea în cadrul lucrărilor noastre a materialelor reciclabile, apropo de sustenabilitate, pentru că am cerut să avem în fundaţia autostrăzilor, pentru prima oară, utilizat un procent de minimum 3% material reciclabil. În viitor vom îmbunătăţi aceste aspecte şi vom mai veni şi cu alte elemente de noutate”, a dat asigurări Gabriel Budescu.
În plus, s-a urmărit şi dezvoltarea economiei pe orizontală, prin implicarea autorităţilor locale în zonele traversate de obiectivele CNIR.