Posesorii români a peste 52.000 de camioane pot obține despăgubiri de la producătorii acestora
Companiile româneşti de transport de marfă se pot înscrie până la data de 31 iulie pe un site dedicat în procesul împotriva producătorilor de camioane acuzaţi de formarea unui cartel. Firmele de transport pot recupera până la 10.000 de euro pentru fiecare vehicul achiziţionat în perioada funcţionării cartelului.
Conform secretarului general al Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR), Radu Dinescu, companiile românești de transport care se consideră păgubite „trebuie să se înregistreze pe site (n.n. – cartelcamioane.ro) până la 31 iulie, să-şi înregistreze firma că vrea să facă parte din acest proces, documentele urmând să le transmită ulterior, în iulie şi august practic, cam până la 1 septembrie. (…) Documentele transmise sunt apoi în curs de verificare, ideea e că verificarea trebuie să fie terminată la nivelul lunii octombrie, astfel încât dosarele să poată fi puse în ordine şi în luna noiembrie să fie pregătit dosarul pentru instanţă”.
Comisia Europeană a amendat, în 2016 şi 2017, cei mai mari producători de camioane europeni – Daimler, Volvo/Renault, Iveco, MAN, DAF şi ulterior Scania – sub acuzaţia de formare a unui cartel între anii 1997 şi 2011, cu scopul creşterii preţurilor pentru camioanele medii şi grele. Bruxelles-ul a amendat primii 6 producători cu 2,96 miliarde de euro, iar Scania a fost amendată şi ea ulterior cu 880 milioane de euro.
„În ambele cazuri Comisia menţionează că părţile care s-au simţit afectate de această abordare anti-competitivă a celor care au format cartelul pot să depună acţiuni împotriva acestora. Ca şi principiu este foarte simplu, în măsura în care a fost admisă acuzaţia de cartel, iar toate companiile (au recunoscut, n.red.) – mai puţin Scania care a contestat – toate celelalte au beneficiat de reduceri considerabile ale amenzii datorită faptului că au colaborat la anchetă şi că au făcut un acord cu UE, deci nu se pune problema să nu se recunoască această activitate. Având în vedere că acţiunea este recunoscută chiar de companiile care au făcut parte din acest cartel, a rămas doar o chestiune de evaluare a prejudiciilor sau a sumelor care au fost încasate suplimentar de la companiile de transport din fiecare ţară”, a adăugat Radu Dinescu.
Firma de avocatură Hausfeld şi compania Financialright Claims au demarat până în prezent două procese la nivel european împotriva producătorilor de camioane acuzaţi de formarea cartelului, iar în prezent se pregătesc să depună a treia acţiune juridică, la care sunt invitaţi să se alăture transportatorii români.
Numărul estimat de camioane achiziţionate de companiile de transport româneşti la preţuri crescute impuse prin formarea cartelului este de aproximativ 52.000 de vehicule, a precizat Alex Petrasincu, partener al firmei de avocatură Hausfeld. Acesta a apreciat că firmele de transport pot recupera până la 10.000 de euro pentru fiecare camion achiziţionat în perioada funcţionării cartelului producătorilor, ceea ce situează suma totală a daunelor care ar putea fi obţinute de transportatorii români la 520 de milioane de euro, potrivit calculelor Hausfeld şi Financialright Claims.
Reprezentanţii companiei Hausfeld estimează că producătorii de camioane vor ajunge la o înţelegere financiară cu transportatorii, dar aceasta nu se va finaliza foarte curând. „Dacă producătorii de camioane nu vor accepta o înţelegere şi va trebuie să ajungem la o decizie a Justiţiei, atunci ei vor plăti o sumă foarte mare dintr-o dată, dar nu credem că se va întâmpla astfel. Probabil că vor accepta o înţelegere financiară, însă mai târziu, nu foarte curând. (…) Nu vom avea parte de o înţelegere înainte de finalul anului 2021, sunt 100% sigur de asta”, a adăugat Alex Petrasincu.
Reprezentantul firmei de avocatură Hausfeld a precizat că această a treia acţiune juridică va fi intentată într-un tribunal din Germania.