Share

Problemele Boeing 737 MAX dau bătăi de cap operatorilor aerieni. Ryanair anunță închiderea unor baze

Compania aeriană irlandeză Ryanair, cel mai mare operator low-cost din Europa, şi-a revizuit estimările privind numărul de pasageri pe care îi va transporta în vara anului 2020 din cauza întârzierilor în livrarea avioanelor Boeing 737 MAX. Blue Air așteaptă și ea livrarea a 12 aeronave.

Începând de la mijlocul lunii martie, avioanele Boeing 737 MAX au fost blocate la sol după două catastrofe aeriene în care au fost implicate aceste avioane. Deşi investigaţiile sunt încă în desfăşurare, este suspectată o funcţionare defectuoasă a sistemului automat de stabilizare în zbor menit să împiedice intrarea avionului în picaj, denumit MCAS (Manoeuvering Characteristics Augmentation System).

Ryanair a explicat că livrările preconizate de avioane Boeing 737 MAX comandate vor suferi întârzieri. În consecinţă, grupul irlandez estimează că va primi doar 30 de avioane de acest tip faţă de 58 cât estima iniţial. În aceste condiţii, Ryanair şi-a revizuit estimările privind ritmul de creştere înregistrat în vara lui 2020 până la 3%, de la 7% cât estima iniţial, ceea ce înseamnă că traficul total de pasageri pentru anul fiscal care se va încheia în luna martie 2021 va fi de aproximativ 157 milioane de pasageri, faţă de 162 milioane de pasageri.

„Această lipsă de avioane livrate ne va obliga să ne reducem activităţile pe unele baze şi chiar închiderea unor baze în vara lui 2020, dar şi a calendarului pentru iarna lui 2019”, a declarat directorul general de la Ryanair, Michael O’Leary.

Ryanair a explicat că a comandat producătorului american Boeing avioane de tip MAX200, care sunt o versiune a modelului Boeing 737 MAX, şi care trebuie să fie autorizate de Administraţia Federală pentru Aviaţie (FAA) şi Agenţia Europeană pentru Siguranţa Aviaţiei (EASA). “Ryanair se aşteaptă ca avioanele MAX200 să fie autorizate pentru zbor la două luni de la revenirea în serviciu a avioanelor Boeing 737 MAX”, a subliniat Ryanair.

Ryanair, cea mai mare companie aeriană low-cost din Europa după numărul de pasageri, operează 21 de rute de pe aeroporturile din România, respectiv Bucureşti şi Craiova.

Blue Air și Tarom au comandat și ele Boeing 737 MAX

În vara anului trecut, fostul director general al celei mai mari companii aeriane române, Blue Air, anunța că au fost comandate 12 avioane Boeing 737 MAX 8 care ar fi trebuit să fie livrate în 2019. Pe atunci, compania se aștepta să devină „ primul operator de Boeing 737 MAX din România”. Cursele cu aceste avioane ar fi trebuit să înceapă în vara acestui an.

„Modelul Boeing 737 MAX 8 va permite o dezvoltare puternică a companiei Blue Air la nivel european. Vom putea zbura spre destinații noi, pe distanțe mai mari, dar în acelasi timp vom putea menține tarifele scăzute pentru pasagerii noștri, datorită eficienței avionului”, declara Gheorghe Răcaru, fostul director general Blue Air.

Pentru Blue Air problema poate fi chiar mai acută având în vedere că firma renunțase sau se pregătea să renunțe la câteva aeronave mai vechi în schimbul celor noi. „În viitorul apropiat nu vom mai avea nevoie de noi angajări pentru că, pe lângă aeronavele care vin, vom renunța la unele mai vechi. Anul trecut (n.n. – în 2017) am dat înapoi trei avioane. Anul acesta, în toamnă, (n.n. – în 2018) vor mai pleca trei. Peste iarnă vom rămâne deci cu o flotă ceva mai mică și, din primăvara lui 2019, vor începe să vină cele noi, MAX-urile. Estimările noastre arată că, prin 2020, nu vom mai avea în flotă Boeing-uri Classic 737 – 300 și 737 – 400. Vom ramâne doar cu 737 – 500. Tot din această cauză nu vom avea o creștere a numărului de avioane în flotă. Vom înlocui o parte din ce aveam cu cele noi”, a explica Gheorghe Răcaru.

În ciuda faptului că și compania aeriană națională Tarom a comandat cinci astfel de aeronave, ea nu are încă de suferit din cauza întârzierii livrărilor pentru că termenul stabilit cu constructorul american este 2023.

Citește și:

Leave a Comment