Pandemia închide ușile dealerilor de mașini din Europa
Producătorii de mașini din Europa au fost deja nevoiți să închidă multe uzine, iar acum dealerii resimt puternic efectele pandemiei de coronavirus. Mulți sunt obligați să închidă showroom-urile.
LifeNews.ro a scris deja despre problemele de producție ale marilor companii auto din Europa. Dacă până ieri aceste probleme erau evidente în state precum Italia și Spania, acum închideri teporare de uzine sunt anunțate în state precum Franța, Slovacia și Polonia. Deși nu există încă date certe, analiștii consideră că această problemă, cauzată mai degrabă de lipsa de componente decât de pandemia de coronavirus, va afecta tot mai multe state.
În același timp însă, tot mai mulți dealeri europeni de automobile sunt și ei nevoiți să stopeze parțial sau complet afacerile. În acest caz restricțiile impuse de anumite state comercianților sunt cauza. Și, dacă marii producători de mașini își pot permite în anumite limite o oprire temporară a liniilor de producție grație bugetelor mari, pentru dealeri situația poate deveni mult mai dramatică.
Conform lui Bernard Lycke, directorul asociației europene a dealerilor, CECRA, instituția a primit deja multe avertizări de închidere a afacerilor din comerțul cu mașini ca răspuns la măsurile luate de guvernele din mai multe state. E drept că, în majoritatea cazurilor, este afectată, deocamdată, doar comercializarea vehiculelor, în timp ce zonele de service și suport al clienților rămân funcționale.
„Închiderile de showroom-uri va avea un impact major asupra rentabilității membrilor noștri, dar ei trebuie să respecte în primul rând acțiunile și măsurile de igienă impuse de guvernelor lor. Este o mare provocare pentru noi pentru că reprezentăm întreprinderi mici și independente”, a declarat Bernard Lycke.
Prognoze pesimiste pentru dealeri
Cu sau fără închiderea rețelelor de dealeri, primele efecte ale scăderii pieței europene de vehicule sunt deja vizibile. În special în Italia. În primele două săptămâni ale lunii martie, în acest stat grav afectat de pandemie înmatriculările au scăzut cu o treime până la mai puțin de 27.000 de unități comparativ cu aceeași perioadă din 2019. Iar ritmul declinului se accelerează. În prima săptămână a lunii scăderea înmatriculărilor a fost de aproape 15%, iar în a doua de circa 50% au declarat pentru Automotive News surse din industria italiană. Vineri, pe 13 martie, în întreaga țară au fost înmatriculate mai puțin de 500 de autoturisme noi, o scădere de 90% față aceeași zi din luna anterioară.
Conform prognozelor, dacă dealerii nu vor relua curând activitatea de vânzare, înmatriculările din martie ar putea scădea cu 85%. Pentru comparație, vânzările de vehicule din China, locul unde a debutat actuala pandemie de coronavirus, vânzările de mașini au scăzut cu peste 80% în februarie față de aceeași lună din 2019.
Cel mai mare grup de dealeri din Italia, Autotorino, a anunțat încă de săptămâna trecută că închide toate showroom-urile pentru prima dată în istoria sa de 55 de ani. Iar ieri, Federauto, asociația națională a dealerilor, și-a sfătuit membri să urmeze reglementările guvernamentale care permit doar activități de reparații, întreținere și activități conexe, cum ar fi vânzarea de piese.
La fel, CNPA, asociația franceză din domeniul serviciilor auto, a anunțat că activitățile de vânzare vor fi interzise, cu excepția livrărilor. Serviciile de reparații și vânzările de piese vor continua.
Faconauto, asociația dealerilor spanioli, le-a recomandat membrilor săi să închidă activitățile de vânzare și reparații timp de 15 zile. Asociația le-a cerut dealerilor să creeze grupuri de lucru și metode de ajutor pentru a face față cererilor urgente ale clienților din sectoare critice, cum ar fi transportul și logistica, sănătatea sau serviciile speciale.
Asociația dealerilor din Belgia, Traxio, a anunțat și ea că, în conformitate cu reglementările guvernamentale emise vineri, showroom-urile vor fi închise, dar că reparațiile și vânzările de piese vor continua.
„Adevărata problemă este legată de cerere. Oamenii nu mai cumpără acum mașini, iar vânzările vor fi foarte slabe în martie, cu un impact real asupra veniturilor”, a declarat Marco Opipari, analist al companiei spaniole Fidentiis.