Share

O dronă care poate transporta doi oameni, „nici elicopter, nici avion”, a fost prezentată la Viena

Tot mai multe companii, printre care giganții Airbus și Boeing, testează drone electrice care pot transporta oameni. În această săptămână chinezii de la EHang au demonstrat la Viena ce poate face noul lor aparat de zbor de tip taxi aerian.

Construit de compania chineză EHang, noul model de taxi-dronă s-a ridicat în aer până la o înălţime de doar 10 metri pe Generali Arena, stadionul pe care joacă echipa de fotbal din Viena. Deși asistența prezentă la prezentarea mondială a taxiului aerian se aștepta ca drona să efectueze manevre complicate și să se ridice la înălțimi mari, lipsa omologării și teama de un accident au dus la un eveniment anost care a oferit doar o perspectivă limitată asupra acestei tehnologii futuriste.

În contextul în care zece grupuri mondiale – inclusiv Boeing şi Airbus – mizează pe acest mijloc de locomoţie ce ar putea să revoluţioneze mobilitatea urbană într-un viitor apropiat, constructorul chinez a fost primul care a propus un zbor public demonstrativ pentru reprezentanţii mai multor companii mass-media.

Din păcate, EHang 2016, un aparat autonom cu două locuri şi un design elegant, s-a mulţumit să execute foarte scurte ridicări pe verticală până la înălţimea de 10 metri, urmate de aterizări la punct fix. Aparatul nu a depăşit tribunele stadionului Generali Arena din capitala austriacă, unde a avut loc această demonstraţie.

A fost prea puţin pentru a-i face pe participanţi să viseze, însă suficient pentru a furniza pasagerilor anumite senzaţii, după cum a spus un fotograf de la AFP, Joe Klamar, unul dintre primii jurnaliştii care s-au îmbarcat la bordul dispozitivului, alături de un coleg de breaslă norvegian. „A fost amuzant, zborul a fost lin, dar dispozitivul este uimitor de zgomotos şi extrem de strâmt. Nu este pentru cineva care are un gabarit mediu. Proximitatea elicelor este puţin cam înspăimântătoare, dar, la fel ca în cazul zgomotului, presupun că poţi să te obişnuieşti cu ele”, a precizat fotograful.

Nivelul sonor emis de EHang 2016, un aparat ce dispune de opt perechi de elice orizontale, este în prezent de 90 db, un prag inferior în raport cu cel al unui elicopter clasic, dar care depăşeşte zona de confort. El urmează să fie diminuat în curând şi să scadă la 75 db, potrivit promotorilor proiectului.

Mii de precomenzi

Acest vehicul aerian electric fără pilot, în care abundă sistemele electronice, va trebui să transporte doi pasageri la altitudini joase şi pe distanţe de până la 35 de kilometri, oferind o nouă soluţie de mobilitate în zona urbană, potrivit companiei EHang. Tehnologia este în prezent finalizată pentru o dezvoltare industrială, însă acest tip de aparat trebuie încă să fie certificat de autorităţile aeriene, apoi să obţină autorizaţiile de zbor, a subliniat Derrick Xiong, directorul de marketing al companiei chineze. „Principala noastră provocare nu este tehnologia, nici reglementarea, ci publicul”, adică va trebui să aflăm dacă el este pregătit să folosească aparate de acest tip, a declarat oficialul chinez.

În pofida absenţei actuale a certificării – ceea ce explică motivul pentru care aparatul nu a putut să părăsească incinta stadionului -, EHang afirmă că a primit deja „mii” de precomenzi şi vrea să producă acest aparat în serie „încă de anul viitor” cu ajutorul grupului aeronautic austriac FACC. Printre primii clienţi figurează „companii petroliere, societăţi de transport de organe şi firme turistice”, a detaliat Derrick Xiong. Aparatul EHang 2016, al cărui preţ va fi de aproximativ 200.000 de euro, nu se va adresa cumpărătorilor privaţi.

„Tehnic vorbind, nu mai este vorba despre un vis, ci despre o realitate. Am realizat deja 7.000 de ore de zbor dintre care 2.000 au fost operate cu echipaje umane la bord”, a declarat și Robert Machtlinger, CEO-ul de la FACC, o companie care produce piese componente pentru Airbus, Boeing, Bombardier şi Embraer.

Probleme de reglementare

EHang, care realizează majoritatea testelor sale în China, a ridicat de la sol un prototip şi în februarie 2017, la Dubai, cu ocazia unui test desfăşurat în absenţa publicului. Constructorii care lucrează la proiectele unor taxiuri zburătoare – precum producătorul german Volocopter – se află în contact cu diverse autorităţi aeriene, inclusiv cu EASA (organizaţie europeană), pentru a obţine un cadrul legal de operare. „Proiecte de texte de lege cu rol de reglementare există deja. Însă acesta nu este nici elicopter, nici avion, trebui să reuşim să includem în anumite categorii” aceste aparate, a subliniat Robert Machtlinger.

EHang 2016 are o autonomie de zbor de 30 – 35 de minute, o viteză maximă de 130 de kilometri pe oră şi poate să transporte încărcături de până la 260 de kilograme. Prin prisma necesarului său energetic de 17 kilowaţi, consumul util al acestui aparat de zbor este „comparabil cu cel al unui automobil electric în mediul urban”, a precizat Robert Machtlinger. Compania austriacă FACC, ce are o cifră de afaceri de 800 de milioane de euro, intenţionează să producă 300 de astfel de aparate de zbor până la jumătatea anului 2021, a adăugat el.

©Lifenews.ro – Articolele lifenews.ro pot fi preluate în limita a 500 de caractere și doar cu acordul redacției.

Leave a Comment