În iunie vor fi livrate primele tractoare 100% românești. RAR a omologat Tagro
Registrul Auto Român (RAR) a omologat tractorul agricol românesc Tagro, conceput și realizat integral de IRUM Reghin. Vehiculul respectă toate standardele europene.
Procesul de omologare a început de anul trecut, spre sfârşitul lui 2018 Tagro fiind supus unei serii de încercări statice şi dinamice, efectuate de Departamentul Omologări al RAR Bucureşti, care au avut un rol important în definirea şi optimizarea produsului, în conformitate cu normele impuse de Uniunea Europeană. Cele peste 45 de rapoarte au fost făcute pe baza testărilor efectuate la sediul din RAR Bucureşti, dar şi în afara ţării, la Universitatea din Bologna (IT) şi Millbrook Proving Ground (UK).
„În luna aprilie a acestui an, vom începe producţia componentelor şi vom finaliza noua structură de asamblare a tractorului agricol românesc. În luna iunie vor ieşi pe poarta IRUM primele tractoare Tagro. Pentru ca acest lucru să fie posibil, specialiştii au efectuat numeroase teste pe câmp, la lucru, cu diferite echipamente şi accesorii. Companiile din domeniul agricol din România, dar şi din străinătate, vor beneficia de acum de un tractor performant, conceput integral în departamentul nostru de cercetare şi dezvoltare”, a declarat Mircea Oltean, directorul general al IRUM.
În anul 2018, fabrica IRUM a prezentat conceptul original (de la idee până la produsul finit) al noului tractor agricol românesc Tagro. Proiectul a presupus o investiţie totală de peste patru milioane de euro, iar dezvoltarea prototipurilor a implicat cele mai moderne tehnologii.
Tagro a primit de la RAR, în urma testelor efectuate, certificatul de omologare de tip asupra întregului vehicul. Specialiştii Registrului Auto Român certifică îndeplinirea cerinţelor tehnice şi administrative, în raport cu regulamentul pentru vehiculele agricole şi forestiere UE nr. 167/2013, cu ultimele modificări aduse de regulamentul delegat UE nr. 2018/830. Cu o cabină etanşă, certificată ROPS (Roll Over Protective Structure) şi FOPS (Falling Objects Protective Structure), ce împiedică intrarea prafului în interior, un bord fix înconjurat de dispozitive de control concepute pentru a eficientiza operarea sa, Tagro poate fi considerat un vector al revitalizării industriei constructoare de vehicule agricole din România.
IRUM Reghin a funcţionat ca societate de stat până în anul 1999, când a fost achiziţionată de Maviprod şi a devenit o companie cu capital privat, integral românesc. În 2010, Mircea Oltean a decis să dezvolte în cadrul fabricii un nou tractor agricol, intrând astfel într-un sector total nou şi diferit faţă de ce făcuse până atunci, respectiv utilaje forestiere.
IRUM Reghin, de la agonie la extaz
Compania IRUM din Reghin a început să producă tractoare forestiere în 1969 şi a devenit rapid unul dintre cei mai buni producători de astfel de utilaje din această parte a Europei. Anii grei ai tranziției de după căderea comunismului au afectat și IRUM, fabrică a cărei producție a scăzut treptat, pentru că managementul de atunci nu reușea să se adapteze la economia de piață. Exista perspectiva ca IRUM să se închidă și muncitorii să fie aruncați în șomaj, așa cum se întâmplase și în cazul altor sute de întreprinderi fondate în perioada comunistă. Însă fabrica de tractoare din Reghin a fost preluată de unul dintre foștii ei angajați: Mircea Oltean, care este azi CEO-ul IRUM.
Mircea Oltean, originar din satul Jabenița aflat la șase kilometri depărtare de Reghin a făcut facultatea la Brașov, iar în 1985, la absolvirea studiilor universitare, a fost repartizat la Gheorgheni. După perioada de stagiatură, care era obligatorie în perioada comunistă, Mircea Oltean părea decis să rămână în Gheorgheni, unde devenise inginer-șef al unei fabrici locale. Însă soția sa, Violeta, i-a cerut să se întoarcă la Reghin. Astfel, el a ajuns să lucreze la IRUM, dar în zona de aprovizionare.
În 1993, Mircea Oltean și soția sa au creat o firmă, pe care au numit-o MAVIPROD Denumirea este inspirată de inițialele numelor lor M-Mircea, A-Andrei și Vi-Violeta. Firma vindea piese și devenea tot mai profitabilă. În anul 1996, pentru că IRUM mergea tot mai prost, amândoi soții Oltean au renunțat la slujbele lor pentru a se putea ocupa de firmă. Pentru a înțelege exact ce trebuie făcut, inginerul devenit om de afaceri a plecat în Germani și Austria pentru a vedea cum funcționează fabrici cu profil asemănător.
Acum, IRUM produce 500 de tractoare pe an, iar miza este dezvoltarea organică și creșterea exporturilor. Deja, tractoarele produse în Transilvania au ajuns să fie vândute în Croația, Slovenia, Belgia, Franța, Spania și Africa de Sud. Iar noul produs, Tagro, are mari șanse de a continua succesul afacerii lui Mircea Oltean.
©Lifenews.ro – Articolele lifenews.ro pot fi preluate în limita a 500 de caractere și doar cu acordul redacției.