Share

Circa 100.000 de mașini din România trebuie prezentate urgent la service. De ce sunt afectate doar anumite mărci

Registrul Auto Român a confirmat și completat informația dezvăluită de LifeNews.ro încă din luna iunie. Zeci de mii de mașini comercializate în România trebuie prezentate la service din cauza unor probleme cu airbag-urile. Iată de ce doar anumite mărci sunt afectate.

La jumătatea lunii iunie LifeNews.ro scria că importatorul mărcilor Citroen și DS din România este nevoit să cheme la service modelele C3 și DS3 fabricate între 2009 și 2019 pentru a le schimba airbag-urile. Acum, câteva săptămâni mai târziu, Registrul Auto Român (RAR) le recomandă posesorilor de vehicule a nu mai puțin de 26 de mărci cu renume „să acceseze în cel mai scurt timp platformele de informare ale producătorilor auto sau să se prezinte în rețeaua autorizată de service-uri a acestora”.

Motivul principal ala acestui „recall” masiv, care implică, tot conform RAR, aproape 14.000 de mașini (siguranță activă) și peste 85.000 (siguranță pasivă) este dotarea mașinilor cu airbag-uri Takata. Cifrele menționate sunt aferente strict mașinilor vândute în România prin dealeri locali, însă problema se poate manifesta și la vehicule achiziționate din afara țării, noi sau second-hand, care sunt în prezent înmatriculate în România. Și proprietarii acestora trebuie să se prezinte la service-urile autorizate ale producătorilor respectivi.

„Studiile au identificat un risc, legat de combinarea unui climat cald și umed cu îmbătrânirea vehiculului, care ar putea determina degradarea anumitor componente chimice prezente în declanșarea airbagului. În cazul unui impact, airbagurile defecte se pot sparge atunci când sunt declanșate și pot proiecta fragmente metalice în habitaclu care ar putea provoca răni grave sau chiar deces”, notează oficialii RAR.

În acest context mulți s-au întrebat de ce sunt afectate doar anumite mărci, printre care Audi, BMW, Cadillac, Chevrolet, Chrysler, Citroën, Cupra, Dodge, DS, Ferrari, Ford, Honda, Jeep, Land Rover, Lexus, Mazda, Mercedes, Mitsubishi, Nissan, Opel, Seat, Skoda, Subaru, Suzuki, Toyota sau Volkswagen și nu toate. Ei bine, motivul este legat de tehnologia utilizată de producătorul airbag-urilor.

În anii 1990 – 2000 existau doar câțiva mari producători de airbag-uri (Autoliv, Delphi, KSS etc.). Nici acum, în 2025, situația nu diferă cu mult. Producătorul de airbag-uri Takata oferea prețuri avantajoase grație unui declanșator exploziv cu nitrat de amoniu care era mai ieftin decât alți compuși chimici, dar instabil. De unde și pericolul menționat ulterior. Seduși de prețurile bune ale acestei componente, mulți producători de mașini au cumpărat și și-au dotat mașinile cu astfel de echipamente de siguranță pasivă. Alții, în schimb, au preferat airbag-uri diferite atât din punctul de vedere al tehnologiei cât și al elementelor chimice utilizate.

În cazul grupului Stellantis, de exemplu, în timp ce mărcile Citroen și DS au preferat airbag-urile Takata, Peugeot, Fiat și Alfa Romeo și-au dotat mașinile cu echipamente similare, dar produse de Autoliv sau ZF. De altyfel, în galaxia de mărci gigantului grup euro-american sunt afectate în special mărcile cu sediul peste Atlantic, precum Jeep, Dodge sau Chrysler.

Oficialii grupului Renault, ale căror mărci și mașini nu sunt implicate în acest recall legat de airbag-urile Takata, au evitat problema neacceptând să își doteze vehiculele cu sisteme care includ nitrat de amoniu din cauza naturii periculoase a acestuia. Asta după ce, la nivel mondial, dar fără legătură cu mașinile, au fost înregistrate mai multe explozii și incendii cauzate de acest compus chimic. În schimb, mașinile Alpine, Dacia și Renault sunt echipate airbag-uri cu nitrat de guanidină, un compus considerat mai stabil și mai puțin coroziv decât nitratul de amoniu.

Un alt mare producător cu vânzări importante în România care a evitat problema airbag-urilor de acum este grupul coreean Hyundai – Kia. Asta pentru că conglomeratul în care sunt incluse cele două mărci cuprinde și producătorul de componente auto Mobis. Astfel, unele dintre vehiculele Hyundai și majoritatea celor purtând brandul Kia au în dotare echipamente Mobis în timp ce restul sunt echipate cu airbag-uri Autoliv.

Această strategie de diversificare a furnizorilor a fost utilizată și în cadrul grupului Daimler, astfel încât marca Smart a scăpat de scandalul Takata, în schimb Mercedes-Benz are modele afectate.

Citește și:
– RAR gestionează un „recall” masiv pentru vehiculele a nu mai puțin de 26 de mărci
UPDATE: Posesorii de mașini Citroen C3 și DS 3 produse între 2009 și 2019, avertizați de Stellantis să nu le mai conducă

Revenind la situația din România, oficialii RAR atrag atenția că „posesorii de autovehicule trebuie să trateze cu celeritate aceste notificări deoarece vizează probleme tehnice și cu impact major asupra sistemelor de siguranță activă și siguranță pasivă. (…) Refuzul de a participa la remedierea defecțiunilor implică riscuri atât în privința siguranței proprii cât și a pasagerilor sau a celorlalți participanți la trafic”.

Prin urmare, deși poate părea o problemă minoră, ea neafectând deplasarea vehiculului sau confortul, este indicat ca posesorii mașinilor afectate să încerce o remediere cât mai rapidă. Mai ales că întreaga intervenție este gratuită.

Merită menționat că, așa cum a scris deja LifeNews.ro, în Franța, explozia unui airbag Takata aflat în dotarea unui Citroen C3 pe 11 iunie la Reims, a dus la decesul unei femei aflată la volan. A fost a doua victimă din Franța a exploziei unui airbag Takata defect. Confruntat cu această nouă tragedie și cu acțiunea prea lentă de „recall” a Stellantis, Philippe Tabarot, ministrul francez al transporturilor, a solicitat atunci conducerii Citroen, marcă aparținând grupului Stellantis, oprirea din circulație a „tuturor vehiculelor C3 și DS3 care fac obiectul rechemării”.

Ca urmare a acestui nou incident și a presiunii autorităților franceze, „Stellantis și-a extins imediat eforturile de a implementa un ordin de oprire din circulație pentru toate vehiculele afectate. Această decizie subliniază angajamentul ferm al companiei față de siguranța clienților”. Astfel, începând cu 19 iunie 2025, producătorul auto a solicitat posesorilor de mașini Citroen C3 (a doua generație) și DS 3 (prima generație), fabricate în perioada 2009 – 2019 și echipate cu airbaguri Takata să nu le mai folosească înainte de a se prezenta cu ele la service. Dar, cum spuneam, problema airbag-urilor Takata afectează mult mai multe mărci, iar modul de remediere este diferit de la o marcă la alta. În majoritatea cazurilor, producătorii au ales să declanșeze din timp un așa-numit „recall” pentru a schimba componentele defecte înainte de a produce accidente majore.

Citește și:

Leave a Comment