Share

AlixPartners: Doar 15 mărci din China ar putea rămâne pe piața auto după 2030

Un studiu realizat de compania de consultanță AlixPartners arată că din zecile de mărci chineze care produc în prezent mașini electrice și hibride cu încărcare la priză doar 15 au șanse să reziste pe piață până în 2030.

Conform studiului AlixPartners nu mai mult de 15 dintre cele 129 de mărci care vând în prezent vehicule electrice și hibride cu încărcare la priză (PHEV) în China vor fi viabile din punct de vedere financiar până în 2030, pe măsură ce concurența intensă va forța consolidarea și unele companii vor ieși de pe piață.

Se preconizează că aceste 15 mărci vor reprezenta aproximativ 75% din piața de vehicule electrice și hibride plug-in (PHEV) din China până la sfârșitul deceniului, fiecare având vânzări anuale medii de 1,02 milioane de vehicule, notează realizatorii studiului fără a preciza numele mărcilor respective.

Cu toate acestea, consolidarea industriei auto din China este de așteptat să se desfășoare mai lent decât în alte zone de pe glob, consideră Stephen Dyer, șeful departamentului de automobile al AlixPartners din Asia.

El este de părere că această consolidare va fi mai lentă pentru că autoritățile locale ar putea sprijini mărcile neviabile din cauza importanței lor pentru economia locală, ocuparea forței de muncă și lanțurile de aprovizionare.

„China este una dintre cele mai competitive piețe NEV (n.n. – vehicule cu energie nouă – BEV, PHEV, FCEV) din lume, cu războaie intense ale prețurilor, inovare rapidă și noi intrați care ridică constant ștacheta”, a declarat Dyer adăugând și că „acest mediu a determinat progrese remarcabile în materie de tehnologie și eficiență a costurilor, dar a lăsat, de asemenea, multe companii să se lupte pentru a obține o rentabilitate durabilă”.

Piața auto din China, cea mai mare din lume, se confruntă în prezent cu un război al prețurilor și cu o supracapacitate semnificativă, ambele punând la încercare profitabilitatea. În afară de BYD și Li Auto niciun alt producător chinez de vehicule electrice cotat la bursă nu a obținut a rămas rentabil pe parcursul întregului an.

În acest context, autoritățile de reglementare chineze le-au cerut producătorilor auto să oprească războiul prețurilor. Stephen Dyer consideră însă că acesta va continua probabil, dar prin factori „ascunși”, cum ar fi subvenții și finanțări avantajoase pentru clienți, mai degrabă decât prin reduceri directe de prețuri.

Conform analistului AlixPartners anul trecut rata de utilizare a capacității din uzinele auto chineze a scăzut la o medie de 50%, cea mai scăzută din ultimul deceniu, ceea ce a exercitat presiuni asupra profiturilor.

Studiul AlixPartners arată și că „noul mod de operare” din industria chineză le permite producătorilor auto să lanseze vehicule pe piață de două ori mai rapid, cu investiții mai mici cu 40% – 50% și un avantaj de 30% în ceea ce privește costurile. În acest context, mărcile chineze vor deține la 67% din piața internă în 2025, în timp ce mărcile străine vor continua să piardă teren.

Mai important, este de așteptat ca producătorii auto chinezi să își dubleze cota de piață din Europa, ajungând la 10% până în 2030, mai ales după ce vor deschide uzine locale.

Se preconizează că producătorii auto chinezi își vor crește producția anuală în Europa cu 800.000 de vehicule până în 2030, în timp ce omologii lor europeni ar putea opri capacități de producție care totalizează 400.000 de vehicule.

Leave a Comment