Share
CES 2020: Noutățile Bosch, de la Home Connect la ochelari inteligenți

CES 2020: Noutățile Bosch, de la Home Connect la ochelari inteligenți

Grupul german Bosch a prezentat în cadrul Consumer Electronics Show 2020 de la Las Vegas o serie de noutăți dezvoltate utilizând inteligența artificială. Printre acestea se numără parasolarul auto inteligent, senzorii SoundSee sau modulul Light Drive.

Fie că este legată de conducerea automatizată, casa inteligentă sau producție: inteligența artificială (IA) a devenit o parte integrantă din viața de zi cu zi. Bosch utilizează IA și Internetul lucrurilor (IoT) pentru a face viața oamenilor mai ușoară și mai sigură. Aici, sloganul „Avantajul IA. Construim încrederea împreună” reprezintă abordarea companiei în materie de tehnologie și servicii. Accentul este pus pe inteligența artificială sigură și robustă pentru fabricarea produselor inteligente, pe care Bosch le va prezenta în cadrul ediției CES din acest an. Unul dintre aceste produse este Parasolarul Virtual: un parasolar auto digital pe bază de IA, care își va face debutul în cadrul celui mai mare târg de produse electronice din lume. Produsul a câștigat și Premiul pentru Inovație al CES®, alături de afișajul auto 3D al Bosch.

Alte utilizări importante ale IA Bosch din cadrul târgului includ o aplicație pentru întreținere predictivă pentru Stația Spațială Internațională, un sistem pentru monitorizarea interiorului autovehiculelor și o platformă inteligentă pentru diagnosticarea medicală. „Soluțiile pe care le prezentăm în cadrul CES arată clar faptul că Bosch intenționează să devină un lider în inovație și în domeniul IA”, declară Michael Bolle, membru al Consiliul de administrație al Bosch. „Începând din 2025, toate produsele Bosch fie vor include inteligența artificială, fie vor fi dezvoltate sau produse cu ajutorul inteligenței artificiale”. Se preconizează că volumul pieței globale pentru aplicații IA va ajunge la aproximativ 120 de miliarde de dolari de-a lungul aceleiași perioade, un nivel de douăsprezece ori mai mare decât cel din 2018 (sursă: Tractica). Bosch dorește să valorifice acest potențial: compania investește deja 3,7 miliarde de euro pe an în dezvoltarea de software, are în prezent peste 30.000 de ingineri programatori și 1.000 de angajați care lucrează pentru IA.

Mai mult, Bosch a implementat un program de instruire cuprinzător. „Plănuim să pregătim aproape 20.000 de angajați în domeniul IA în următorii doi ani”, a explicat Bolle. „Trebuie să investim nu numai în inteligența artificială, ci și în cea umană.” Programul include formate de instruire pentru trei niveluri diferite, pentru manageri, ingineri și dezvoltatori de IA, precum și linii directoare referitoare la utilizarea responsabilă a IA. În acest sens, Bosch și-a întocmit propriu set de principii cu privire la IA care reglementează problemele referitoare la securitatea și etica IA. Prin acestea și propria expertiză, compania dorește să consolideze încrederea consumatorilor și partenerilor săi: „Orice entitate care a internalizat principii tehnice și etice recunoaște importanța securității și autonomiei datelor”, a declarat Bolle. „Într-un fel, încrederea reprezintă calitatea produsului în lumea digitală.”

Primul parasolar virtual din lume

Mințile creative Bosch din domeniul IA dezvoltă produse inovatoare pentru mobilitate, case inteligente și Industria 4.0. Prima aplicație IA din lume pentru sectorul auto, care își sărbătorește premiera mondială în Las Vegas, a fost creată în SUA: Parasolarul Virtual, care este un parasolar digital transparent. Un ecran LCD transparent, conectat la camera video care monitorizează habitaclul detectează direcția în care privește șoferul. Cu ajutorul algoritmilor inteligenți, Parasolarul Virtual analizează aceste informații și întunecă numai partea parbrizului prin care strălucirea soarelui poate deranja șoferul. Parasolarul Virtual a obținut cel mai mare scor din categoria sa în cadrul Premiilor CES pentru cele mai bune inovații. De asemenea, noul ecran 3D Bosch a câștigat la categoria sa. Cu ajutorul tehnologiei pasive 3D, ecranul generează un efect tridimensional realist pentru imagini și alerte. Acest lucru permite vizualizarea informațiilor mai rapid decât în cazul afișării pe ecrane convenționale, îmbunătățind siguranța în trafic.

Un plus de siguranță este asigurat și de noul sistem Bosch de monitorizare a habitaclului pentru autovehicule. Acesta detectează când șoferul devine somnolent sau se uită la telefon, pe baza mișcării pleoapelor, a direcției privirii și poziției capului – și alertează șoferul cu privire la situațiile critice. De asemenea, monitorizează habitaclul autovehiculului în vederea determinării numărului de ocupanți, a locului și a poziției acestora. Acest lucru permite optimizarea operării sistemelor de siguranță, precum airbagurile, într-o situație de urgență.

În 2019, cifra vânzărilor Bosch de sisteme de asistență pentru șofer a crescut cu 12 procente, până la aproximativ 2 miliarde de euro. Acestea pregătesc drumul pentru conducerea automatizată. În viitor, când autovehiculele vor intra în modul de conducere parțial automatizată pentru secțiuni de drum precum autostrăzile, sistemul de monitorizare a șoferului va deveni un partener esențial: în aceste situații, camera va asigura faptul că șoferul poate prelua controlul volanului în orice moment. Până în anul 2022, compania va cheltui aproximativ 4 miliarde de euro pentru sisteme de conducere automatizată și va avea peste 5.000 de ingineri angajați. Pentru completarea portofoliului de senzori pentru acest domeniu, Bosch lucrează în prezent și la senzori lidar pregătiți pentru producție. Pe lângă senzorii radar și camerele video, senzorii lidar reprezintă cea de-a treia tehnologie de importanță vitală. Senzorul lidar Bosch cu rază mare de acțiune poate detecta și obiecte nemetalice pe distanțe mari, precum pietrele de pe șosea.

Bosch CES 2020

IA Bosch utilizată în spațiu și medicină

Compania a stabilit obiective înalte pentru sistemul de senzori SoundSee, care a fost lansat în spațiu la sfârșitul anului 2019. Fiind instalat pe robotul zburător autonom al NASA, Astrobee, SoundSee va izola sunete neobișnuite de pe Stația Spațială Internațională, va analiza materialul audio cu ajutorul unei analize realizate de IA și va indica momentele în care sunt necesare activitățile de întreținere. Începând cu prima parte a anului 2020, datele audio înregistrate de SoundSee vor fi transmise către o unitate de control de la sol, configurată conform specificațiilor NASA și integrată în Centrul de Cercetare Bosch din Pittsburgh, PA. Sistemul, care nu depășește dimensiunile unei cutii de alimente, a fost dezvoltat în SUA alături de Astrobotic, în cadrul unei colaborări pe probleme de cercetare cu NASA.

Un produs complet legat de pământ, dar nu mai puțin inovator, este Vivascope, o platformă inteligentă pentru patologie care ajută diagnosticarea medicală. Vivascope mărește specimene precum cele de sânge și alte fluide corporale, digitalizează rezultatele microscopice și le analizează cu ajutorul algoritmilor susținuți de inteligența artificială. Poate identifica anomaliile celulare cu precizie și rapiditate și poate asigura o asistență utilă pentru medici în activitățile de evaluare și diagnoză.

Ochelari inteligenți, grație Light Drive

În cadrul CES, Bosch prezintă și multe inovații non-IA. De exemplu, modulul său Light Drive pentru ochelari inteligenți este prima soluție din lume pe bază de senzori pentru transformarea unei perechi de ochelari normali în ochelari inteligenți. Este cu peste o treime mai îngust decât celelalte soluții de pe piață și cântărește mai puțin de zece grame. Imaginile clare proiectate în câmpul vizual al purtătorului, care sunt clar perceptibile chiar în lumina directă a soarelui, includ de la informații de navigare și mesaje text până la înregistrări în calendar și instrucțiuni de utilizare – în funcție de informațiile primite de la un smartphone sau ceas inteligent.

În cadrul CES, prin piesa de rezistență care înglobează tehnologia de transport cu ajutorul IoT, Bosch prezintă soluțiile pe care le pune la dispoziția producătorilor de autovehicule și a furnizorilor de servicii de mobilitate pentru electrificarea, automatizarea, conectivitatea și personalizarea autovehiculelor folosite pentru ride-sharing. Portofoliul său nu include doar componente, ci și servicii de mobilitate conectate perfect care oferă utilizatorilor flexibilitate în modul de utilizare, administrare, tarifare și întreținere a propriilor flote de autovehicule, precum și care garantează siguranța fiecărei călătorii. La standul Bosch, vizitatorii pot vedea și tehnologii pentru conducere și senzori îmbunătățite pentru mobilitatea conectată și cu zero emisii din viitor.

Soluții pentru casă

Bosch își extinde domeniul serviciilor pentru IoT la nivel rezidențial. Punctul de atracție în acest sens este platformă deschisă Home Connect, prezentată în cadrul CES. Începând cu mijlocul anului 2020, aplicația platformei va oferi control asupra luminozității, dispozitivelor de divertisment și echipamentelor de grădinărit inteligente oferite de diferiți producători. Numărul companiilor partenere, în prezent 40, urmează să se dubleze, asigurând un confort și o eficiență sporite a timpului petrecut acasă.

Citește și:

Leave a Comment