Share

TEST Ford Edge: Spirit american

Vârf de gamă al producătorului american Ford, SUV-ul Edge înfruntă o concurență foarte puternică în Europa. În ciuda atuurilor sale incontestabile, reglementările antipoluare sunt o adevărată piatră de moară agățată de piciorul, pardon, roata, impetuosului vehicul.

Sosit pe pământ european din postura de frate mai mare al întregii familii de SUV-uri Ford, modelul Edge a atras atenția multor clienți dornici de ceva nou în zona SUV-urilor mari. Doar că dimensiunile vehiculului par să-i fi încurcat chiar și pe analiștii pieței auto care, ba l-au încadrat în subsegmentul SUV mediu, alături de BMW X3 și Audi Q5, ba în clasa superioară, în compania unor vehicule precum Volkswagen Touareg sau BMW X5. Puțin important pentru clienți, acest detaliu face însă destul de dificilă compararea modelului Ford cu alte vehicule. Poate cei mai inspirați au fost britanicii de la Top Gear care au preferat să spună despre Ford Edge că poate fi considerat un BMW X5 la preț de BMW X3. Analogia poate fi considerată obiectivă chiar și pe piața de la noi, unde prețul cu TVA al unui Edge cu motorul 2.0 Panther care dezvoltă 238 CP și cutie automată cu 8 trepte este de 49.950 de euro. În același timp, BMW X5 30d (265 CP) costă minimum 68.842 euro, iar un BMW X3 25d care asigură 231 CP ajuge la 52.063 euro.

Ford Edge

Cu toate acestea, adevăratul rival al noului Ford Edge este, fără îndoială, cunoscutul Volkswagen Touareg, model care, în România, ocupă prima poziție în subsegmentul SUV Mare Premium. Cu doar 44 mm mai scurt decât vehiculul german, mai puțin lat (- 56 mm), dar mai înalt (+25 mm), Edge a fost poziționat în oglinda retrovizoare a lui Touareg și în privința prețului: 49.950 euro (2.0 EcoBlue – 238 CP), față de 49.121 euro (3.0 V6 TDI – 231 CP).

Pentru a încheia comparația cu liderul din România al segmentului SUV-urilor mari trebuie spus că, surprinzător, deși dimensiunile sunt apropiate, masa este cam aceeași, iar americanul are vreo șase cai-putere în plus, germanul reușește o accelerație 0 – 100 km/h cu două secunde mai rapidă și un consum cu 0,3 l / 100 km mai mic.

Impetuos pe șosea

Lăsând deoparte poziționarea în piață a modelului Edge trebuie menționat că vehiculul își încântă utilizatorii atunci când îi însoțește la drum. Pe șosea, ținuta de drum a mastodontului de 2,1 tone este surprinzător de bună. În ciuda faptului că majoritatea mașinilor din acest segment au ruliu, dau semne de răzvrătire în viraje și îți încearcă nervii atunci când trebuie să facă față unor frânări bruște, Ford Edge stă foarte bine pe cele patru roți ale sale în aproape orice situație. E drept că e loc de mai bine, însă puține vehicule cu dimensiuni similare se pot lăuda cu stabilitatea modelului Ford Edge. În schimb, ieșirea de pe drumurile asfaltate se poate dovedi o nucă tare pentru puternicul SUV, mai ales dacă traseul ales implică pante abrupte, bolovani și șanțuri adânci. E limpede că mașina nu a fost gândită pentru o astfel de utilizare și că e de preferat să fie menținută în zona asfaltului sau a drumurilor forestiere bine întreținute.

O mică problemă însă chiar și la rularea pe asfalt este vizibilitatea șoferului către exterior. Chiar dacă beneficiază de suprafețe vitrate mari, mașina păcătuiește prin masivitatea sa, iar asta iese în evidență mai ales în cazul manevrelor în spații înguste când șoferului îi este destul de dificil să observe colțurile vehiculului. E drept că asta se întâmplă doar până te obișnuiești cu dimensiunile și anumite manevre îi intră în reflex.

Ford Edge

Confort peste medie

Pentru cei din habitaclu, confortul asigurat de Edge este demn de laudă. Izolarea fonică este peste așteptări și chiar impresionează, iar sistemele de comandă, control și infotainment prezente la bord pot face călătoria cât se poate de plăcută. Spațiul interior mare, scaunele confortabile și spațiile de depozitare mai mult decât suficiente asigură șoferului și pasagerilor drumuri, oricât de lungi, fără stres.

Pentru cel aflat la volan, inginerii Ford au furnizat un pachet de echipamente complet și cât se poate de util. Camera video pentru mersul înapoi, încarcatorul wireless (pentru telefon, parbrizul cu degivrare electrică, pilotul automat autoadaptiv cu avertizare anticoliziune, scaunele din față incălzite, asistența la păstrarea benzii de deplasare, sistemul avansat de control al tracțiunii sau cel de de recunoaștere a indicatoarelor rutiere sunt doar câteva dintre echipamentele care stau la dispoziția șoferului în variant ST-Line testate. Unde mai pui că, optional, mașina era echipată cu pilot automat autoadaptiv (ACC) cu Stop & Go si Traffic Jam Alert, sistem de monitorizare a unghiului mort (BLIS) cu Cross Traffic Alert, sistem automat de parcare paralelă / perpendicular, camera frontală cu „Split View” sau faruri autoadaptive full LED cu Glare Free. Toate acestea pentru un preț final, cu TVA, de 58.625 euro.

Cei care doresc să intre în posesia unui astfel de vehicul, impetuos, sigur și puternic, trebuie să se grăbească. România și alte șase state europene sunt singurele care mai comercializează acest model în Europa, iar schimbările rapide și neașteptate de direcție ale oficialilor Ford forțați de reglementările tot mai drastice ale autorităților europene în privința poluării pot scoate oricând de pe piață vehiculul.

Ford Edge

Citește și:

Leave a Comment