Share

Bulgaria își extinde rețeta de succes. Aeroportul din Sofia, concesionat unei companii germane

În timp ce principala poartă aeriană a României, aeroportul Henri Coandă din Otopeni, își așteaptă călătorii cu parcări neîncăpătoare, porți de securitate insuficiente, timpi mari de așteptare pentru trecerea prin vamă și multă mizerie, bulgarii au găsit soluția de a oferi servicii de calitate. Ei au concesionat aeroportul din Sofia operatorului care gestionează aeroportul din München.

Continuând rețeta de business prin care au reușit să transforme litoralul bulgăresc într-o perlă căutată de tot mai mulți turiști străini – concesionarea sau chiar vinderea hotelurilor de la Marea Neagră – Bulgaria a decis să concesioneze cel mai mare aeroport al său, cel din Sofia.

Bulgaria a ales Sof Connect – un consorţiu compus din operatorul aeroportului din München şi compania de gestionare a activelor Meridian – pentru concesionarea pe 35 de ani a aeroportului internaţional din Sofia, principalul hub aerian al ţării, a anunţat miercuri Ministerul Transporturilor.

Alţi trei licitatori – operatori de aeroporturi din Marea Britanie, Franţa şi Danemarca – au concurat pentru aeroportul Sofia.

Ministrul Transporturilor, Rosen Zheliazkov, a declarat că o comisie specială a ministerului de resort a evaluat ofertele, iar contractul cu consorţiul care a câştigat licitaţia va fi semnat în termen de 15 zile.

„Comisia a ţinut cont de credibilitatea şi sustenabilitatea modelului oferit pentru dezvoltarea aeroportului”, a explicat oficialul bulgar.

Consorţiul a oferit o taxă anuală de concesiune de 24,5 milioane de euro, sau 32% din veniturile anuale, şi s-a angajat să investească în aeroport 608 milioane de euro.

Actualul guvern de centru dreapta de la Sofia a relansat procedura de licitaţie pentru principalul aeroport din Bulgaria în luna iulie a anului trecut şi vrea să strângă 550 milioane de euro de pe urma acestei tranzacţii.

Grupul britanic Manchester Airport (MAG) a depus o ofertă împreună cu firma chineză de construcţii BCEG din China. Alte oferte au aparţinut unui consorţiu alcătuit din compania de gestionare a activelor Meridiam şi Flughafen Muenchen (operatorul aeroportului din Munchen, al doilea cel mai mare din Germania). Ceilalţi doi ofertanţi includ un consorţiu condus de Aeroports de Paris (ADP) şi o alianţă între Copenhagen Airports şi SSB Sauernwein & Schaefer.

Câştigătorul licitaţiei va trebui să investească aproximativ 600 de milioane de euro şi să construiască un nou terminal de pasageri la aeroport.

Aeroportul din Sofia are două terminale şi în 2018 a fost utilizat de peste şapte milioane de pasageri.

Grație unei bune organizări, aeroportul din Munchen, operat de compania care a preluat acum în concesiune poarta aeriană a Sofiei, se află pe locul șapte în clasamentul mondial al celor mai bune aerogări din lume întocmit de Skytrax. În acest clasament primele locuri sunt ocupate de Changi din Singapore, Haneda din Tokio și Incheon din Seoul.

Citește și:

Leave a Comment