Televiziunea pierde lupta cu digitalul: Publicitatea TV, în scădere cu 4%, cea online, în creștere cu 15%
Un raport al firmei de cercetare de piaţă Magna Global arată că anul 2019 a fost unul nefast pentru cheltuielile publicitare pentru TV, în timp ce zona online a crescut cu 15%.
Cheltuielile globale cu publicitatea TV au scăzut cu aproape 4% în 2019, cel mai mare declin înregistrat după criza economică din 2009. În acelaași timp însă, cheltuielile cu publicitatea digitală au crescut cu 15%, susținând astfel majorarea întregului sector de advertising pentru al 10-lea an consecutiv.
Pentru prima dată în istorie cheltuielile cu publicitatea digitală au reprezentat în acest an mai mult de jumătate din cheltuielile globale de advertising, fiindu-le aferente 306 miliarde dolari dintr-o piață totală de 595 de miliarde USD.
Televiziunea tradiţională a pierdut privitori în ultimii ani, pe măsură ce consumatorii au renunţat la serviciile TV prin cablu şi satelit în favoarea serviciilor online precum Netflix şi YouTube. Acest fenomen a fost unul evident în SUA, cea mai mare piaţă de media din lume, şi ar urma să continue să se accelereze pe măsură ce o serie de giganţi din industria de media precum Walt Disney Co. şi AT&T Inc. îşi vor lansa propriile lor servicii de streaming.
Anterior, industria de televiziune a putut să compenseze scăderea numărului de telespectatori prin perceperea unor tarife mai mari. În prezent însă scăderea numărului de telespectatori depăşeşte creşterea preţurilor pentru publicitatea TV. Aşa-numita televiziune liniară a înregistrat o scădere de audienţă de 10% în SUA, Australia şi China, potrivit lui Vincent Letang, autorul raportului. Canalele europene de televiziune au suferit scăderi de 7% – 8% în rândul telespectatorilor cu vârsta între 18 şi 49 de ani, față de reculul de 5% înregistrat anul trecut.
„Aproape peste tot vedem cum audienţa liniară înregistrează scăderi de două cifre sau o singură cifră, dar cu valori mari”, a precizat Vincent Letang. Acesta a dat vina pe proliferarea serviciilor de streaming, care au cucerit Europa la câţiva ani mai târziu după SUA, precum şi pe încetinirea economiilor din regiune.
În schimb, cheltuielile cu publicitatea radio s-au stabilizat în 2019 în timp ce panourile outdoor au fost singura formă de media tradiţională care a înregistrat o creştere a cheltuielilor cu publicitatea. Acest lucru se datorează însă doar faptului că marile companii din sectorul tehnologiei, precum Facebook, Apple, Amazon, Netflix sau Google, utilizează panouri publicitare pentru a-şi promova serviciile.