Problemele informatice afectează curse aeriene la nivel global. Întârzieri și în România
O pană informatică la nivel global a sistemului Microsoft provoacă probleme la numeroase companii, inclusiv din sectoarele aerian. Mai multe curse de pe aeroportul Otopeni, întârziate. Wizz Air cheamă pasagerii mai devreme.
O pană informatică la nivel global a sistemului Microsoft provoacă vineri, 19 iulie 202, probleme la numeroase companii, între care unele din sectoarele aerian, financiar, al mijloacelor de comunicare în masă, precum și în alte industrii.
Potrivit Downdetector, un site web care monitorizează întreruperile, încă de joi seară s-au înregistrat vârfuri bruște privind incidente la diferite site-uri web care includ aplicații Microsoft. Problemele care au început să fie detectate în Statele Unite s-au răspândit acum în diferite părţi ale lumii.
Microsoft Azure, platforma de cloud computing pentru gestionarea aplicaţiilor şi serviciilor, a confirmat pe reţelele de socializare că au fost semnalate probleme şi că investighează şi lucrează la rezolvarea acestora.
Zboruri suspendate în SUA
Marile companii aeriene americane, inclusiv Delta, United şi American Airlines, şi-au suspendat vineri devreme toate zborurile din cauza unei probleme privind comunicaţiile, potrivit Federal Aviation Administration, relatează AFP şi EFE.
Toate zborurile, “indiferent de destinaţie”, au fost blocate din cauza “problemelor cu comunicaţiile”, a declarat FAA într-o notificare către companiile aeriene.
Nu se ştie cât va dura oprirea la sol a aeronavelor, deşi FAA a indicat că se efectuează actualizări ale sistemului pentru a se reveni la normalitate.
Consemnarea la sol a avioanelor vine după ce o întrerupere majoră a Microsoft a blocat la sol joi pentru ore întregi aeronave ale companiei americane low-cost Frontier Airlines, într-un incident care pare să fi fost rezolvat. Alţi competitori, precum Allegiant şi SunCountry, au declarat, de asemenea, că au dificultăţi, inclusiv cu operaţiunile de rezervare online, facturare şi management al călătoriilor, relatează presa locală.
Probleme extinse și în Europa
Traficul aerian a fost suspendat vineri dimineaţă pe aeroportul Berlin-Brandenburg din cauza unor probleme tehnice, a informat presa germană.
Şi anumite decolări de pe aeroportul din Hamburg au fost afectate vineri dimineaţă. Patru companii aeriene au avut de suferit de pe urma penei informatice. O purtătoare de cuvânt a declarat că respectivele companii aeriene sunt Eurowings, Ryanair, Vueling şi Turkish Airlines, care s-au văzut nevoite să emită manual biletele.
„Din cauza unei defecţiuni tehnice, există întârzieri la facturare. Operaţiunile de zbor sunt suspendate până la ora 10:00 (08:00 GMT), a declarat un purtător de cuvânt al aeroportului pentru ziarul Bild, fără a oferi mai multe detalii.
Potrivit radiodifuzorului public rbb, din cauza unor probleme tehnice masive, operaţiunile de zbor au fost întrerupte vineri dimineaţă, iar un purtător de cuvânt al aeroportului a confirmat că nicio aeronavă nu a putut decola sau ateriza.
Informaţii neconfirmate sugerează că a avut loc o defecţiune masivă la un server şi că sistemele de urgenţă au fost activate.
Compania aeriană Lufthansa a declarat că „a fost afectată doar foarte puţin” de perturbări, dar a avertizat că “ar putea exista unele anulări de zboruri şi întârzieri”, consemnează Reuters.
Aeroportul Schiphol din Amsterdam, unul dintre cele mai aglomerate hub-uri din Europa, este afectat de pana informatică globală, a declarat vineri un purtător de cuvânt.
„În prezent, există o pană informatică mondială. Întreruperea are un impact asupra zborurilor de la şi către Schiphol. Impactul este în prezent în curs de cartografiere”, au transmis oficialii aeroportului Schiphol adăugând și că nu este încă clar câte zboruri au fost afectate. Se ştie însă că au fost afectate aeroportul Eindhoven din sudul Olandei, compania aeriană Transavia şi spitale olandeze.
Compania aeriană olandeză KLM a anunţat vineri că a fost forţată să suspende o mare parte a operaţiunilor sale.”KLM, ca şi alte companii aeriene şi aeroporturi, a fost, de asemenea, afectată de pana informatică la nivel mondial, ceea ce a făcut imposibilă gestionarea zborurilor”, a transmis compania într-un comunicat, adăugând că a fost “forţată să-şi suspende majoritatea operaţiunilor”.
Presa belgiană scrie că şi aeroportul din Bruxelles a fost afectat. „Are legătură cu o defecţiune a sistemului Microsoft Azure, pe care multe companii aeriene îl folosesc pentru a înregistra bagajele”, a declarat Brussels Airport pentru postul belgian VRT, adăugând că acum foloseşte un program software alternativ, dar că acest lucru ar putea duce la cozi ceva mai lungi la check-in.
Operaţiunile aeriene ale Air France sunt „întrerupte la anumite escale” din cauza unei pene informatice uriaşe care afectează multe companii din întreaga lume, a anunţat vineri compania aeriană, citată de AFP.
Zborurile aflate deja în desfăşurare nu sunt afectate, a adăugat compania, fără a specifica la ce destinaţii se întâmpină probleme. Zborurile cu plecare şi sosire pe aeroporturile pariziene Roissy-Charles de Gaulle şi Orly, principalele puncte de intrare în Franţa pentru Jocurile Olimpice, funcţionează normal, potrivit site-ului grupului ADP, operatorul aeroporturilor pariziene.
Toate aeroporturile spaniole se confruntă cu „perturbări” din cauza penei informatice globale, a anunţat vineri Aena, cel mai mare operator aeroportuar din lume după numărul de pasageri.
„Din cauza unui incident la sistemul informatic, au loc întreruperi în sistemele Aena şi în aeroporturile reţelei din Spania”, indică grupul, care raportează posibile „întârzieri” într-un mesaj pe o reţea de socializare.
Acest „incident tehnic global afectează în principal punctele de check-in şi de informare a pasagerilor”, precizează Aena, care a informat că efectuează anumite operaţiuni “cu ajutorul sistemelor manuale” în aşteptarea remedierii acestei defecţiuni.
Numai pentru ziua de vineri în reţeaua aeroportuară spaniolă erau programate 7.400 de operaţiuni, potrivit unor surse ale companiei, citate de EFE. Compania a insistat că se lucrează pentru a rezolva situaţia cât mai curând posibil şi că problemele nu afectează în mod egal toate aeroporturile.
Terminalul de containere Baltic Hub din oraşul polonez Gdansk a anunţat vineri că a fost afectat de întreruperea globală a sistemelor Microsoft şi lucrează pentru a rezolva problema.
„La Baltic Hub ne luptăm cu o întrerupere globală a sistemelor de operare Microsoft, care împiedică funcţionarea terminalului. Lucrăm pentru a rezolva problema. Vă vom informa imediat de îndată ce pana va fi eliminată. Vă rugăm să nu veniţi la terminal”, a transmis Baltic Hub pe site-ul său.
Cel mai mare operator feroviar din Marea Britanie a anunţat vineri că este afectat de probleme IT care duc la potenţiale anulări de ultim moment. „În prezent, întâmpinăm probleme IT extinse în reţeaua noastră”, au anunţat cele patru companii feroviare din grupul Govia Thameslink Railway pe reţelele sociale. „Echipele noastre IT investighează în mod activ pentru a determina cauza principală a problemei”, au explicat ele, adăugând că „potenţiale anulări de ultim moment” sunt de aşteptat, deoarece companiile nu pot accesa anumite sisteme.
Efecte și în Israel
Spitalele şi alte servicii de sănătate din Israel au suferit din cauza unor defecţiuni tehnice vineri, ca urmare a unei probleme informatice globale, a anunţat Ministerul Sănătăţii israelian, informează EFE.
„Se pare că o pană informatică globală având legătură cu compania de securitate informatică Crowdstrike în sistemul de operare Windows al Microsoft a provocat întreruperi la nivel mondial”, a relatat ziarul local Times of Israel.
Serviciul de urgenţă Magen David Adom a informat într-un comunicat că întâmpină dificultăţi în primirea apelurilor la linia sa de telefonie, aşa că a cerut cetăţenilor să contacteze poliţia în caz de urgenţă.
Lor li se alătură Compania Poştală din Israel şi chiar Aeroportul Internaţional Ben Gurion, care a raportat posibile întârzieri ale zborurilor din cauza acestei probleme globale.
În fine, ziarul israelian Haaretz şi-a informat cititorii că aceeaşi problemă a făcut ca serviciile sale pentru clienţi să nu mai funcţioneze.
Wizz Air cheamă pasagerii mai devreme la aeroporturi
Compania Aeriană Wizz Air anunţă că sunt aşteptate potenţiale perturbări din cauza întreruperii continue a sistemului IT global al Microsoft şi sfătuieşte pasagerii să ajungă la aeroport cu cel puţin trei ore înainte de ora de plecare programată pentru a avea suficient timp pentru check-in, controlul de securitate şi eventuale proceduri.
„Astăzi, la fel ca toate companiile aeriene, Wizz Air se confruntă cu dificultăţi tehnice extreme cauzate de întreruperea sistemelor IT globale ale unei terţe părţi. Clienţii Wizz Air se pot confrunta cu perturbări în întreaga reţea, serviciile de pe website şi aplicaţiile mobile fiind temporar indisponibile. În timpul întreruperii serviciilor, este oferit check-in-ul gratuit la aeroport. Prin
urmare, sfătuim pasagerii să ajungă la aeroport cu cel puţin 3 ore înainte de ora de plecare programată pentru a avea suficient timp pentru check-in, controlul de securitate şi eventuale proceduri de sănătate sau de siguranţă specifice fiecărui aeroport”, au transmis reprezentanţii companiei.
Potrivit sursei citate, următoarele servicii online nu sunt disponibile în prezent: website-ul şi aplicaţia mobilă Wizz Air; sistemul de rezervare; sistemul de check-in online şi afişarea cărţii de îmbarcare; centrele de contact – rezervări noi şi modificări ale celor existente.
Curse întârziate sau chiar anulate la Otopeni
Mai multe curse aeriene care ar trebui să decoleze vineri de pe Aeroportul Henri Coandă din Otopeni sunt afectate de pana informatică.
Compania Wizz Air a fost forțată să anuleze cursa 3059 spre Beauvais, cu decolare vineri de pe Aeroportul Henri Coandă la ora 16:45.
De asemenea, mai multe curse au anunţat întârzieri la decolare, cum ar fi Wizz Air 3125 către Abu Dhabi – o întârziere estimată de o oră, Wizz Air către Bologna – 48 de minute, Wizz Air 3021 către Tenerife – o oră şi 10 minute, Wizz Air 3099 către Memmingen – 45 de minute, Wizz Air 3199 spre Bari – două ore şi 30 de minute, Wizz Air 3093 spre Dortmund şi Wizz Air 3089 spre Basel – o oră şi 55 de minute fiecare, iar aeronava Turkish Airlines 1044 a decolat spre Istanbul cu o întârziere de 2 ore şi 39 de minute.
Și reprezentanţii Aeroportului Internaţional Sibiu semnalează vineri faptul că este posibil să apară modificări ale orarelor de zbor în contextul întreruperii globale a serviciilor IT.
„În contextul întreruperii globale a serviciilor IT, este posibil să apară modificări ale orarelor de zbor atât pentru sosirile, cât şi pentru plecările de la SBZ. Pe parcursul zilei de astăzi, acest context a afectat zborurile Wizz Air”, au transmis aceştia. Pasagerii sunt sfătuiţi să îşi verifice orarul zborurilor direct cu companiile aeriene sau agenţiile de turism.
Directoratul de Securitate Cibernetică din România, în contact cu sursa problemei
Directoratul Naţional de Securitate Cibernetică (DNSC) este în contact cu compania CrowdStrike în ceea ce priveşte problema de funcţionalitate a anumitor servicii, cauzată de o eroare de tip „blue screen”, legată de senzorul Falcon CrowdStrike pentru sistemele de operare Windows.
Potrivit unui comunicat de presă al Directoratului, compania lucrează în mod activ la remediere, iar recomandări pentru rezolvarea acestei probleme au fost transmise deja către toţi clienţii afectaţi.
Specialiştii DNSC precizează că, în cazul în care sunt întâmpinate probleme cu sistemele de operare care au instalaţi agenţi CrowdStrike, pot fi parcurşi următorii paşi pentru remediere: se porneşte Windows în modul de siguranţă, se navighează la directorul din Explorer C:\Windows\System32\drivers\CrowdStrike, se localizează fişierul C-00000291.sys, se face clic dreapta şi se redenumeşte C-00000291.renamed, apoi se porneşte host-ul în mod normal.
De asemenea, Directoratul recomandă monitorizarea canalelor oficiale de comunicare ale companiei pentru viitoare actualizări legate de această problemă.
Acţiunile companiilor americane CrowdStrike, specializată în securitate cibernetică, şi Microsoft au scăzut la bursă în tranzacţiile anterioare deschiderii, după problemele informatice detectate la o serie de servicii ale gigantului informatic, care au afectat, vineri, companii din toată lumea, relatează agenţia EFE.
În acest context, gigantul tehnologic Microsoft a declarat vineri că ia „măsuri de atenuare” a problemelor.
„Serviciile noastre sunt în curs de ameliorare pe măsură ce continuăm să luăm măsuri de atenuare”, a scris compania pe reţeaua de socializare X.
Într-un mesaj intitulat „Degradarea serviciului”, Microsoft afirmă că utilizatorii „s-ar putea să nu poată accesa diverse aplicaţii şi servicii Microsoft 365”.
Compania adaugă că „se mobilizează în continuare pentru a gestiona acest eveniment cu cea mai mare prioritate şi urgenţă, continuând în acelaşi timp să abordeze impactul care persistă pentru aplicaţiile Microsoft 365 rămase care au încă statutul de «în stare de degradare»”.