Inclusive leadership: Cum diferențiem liderii
Printre conceptele care au cunoscut un „boom” în utilizare în ultimii ani este cel de „leadership”. Toți putem spune câte ceva despre leadership, pentru că suntem, în diferite stadii și la diferite dimensiuni, în exercitarea acestei calități educate.
Spunem că un lider „slab” este cel care își impune ideile sau perspectiva doar pe baza experienței lui sau a unui punct de referință pe care îl are din experiența anterioară. Tot un lider „slab” este cel care nu își cunoaște echipa și se raportează la aceasta – și nu la fiecare membru al ei – pe baza unei referințe „generale”. Sau, dacă se raportează la individ, atunci vede în acesta ceea ce el, liderul, crede că este acel om.
Pe de altă parte, un lider bun vede în tine ceea ce ești și cu adevărat.
Așa am putea descrie, pe scurt, ideea spre care converg majoritatea teoriilor despre leadership.
Un profesor de la Columbia Business University, care a creat „Institute for Personal Leadership”, Hitendra Wadhwa, vine recent cu un nou concept asupra căruia au început să reflecte multinaționalele pe care le ghidează: noțiunea de „inclusive leadership”. Lidershipul care include, cu alte cuvinte.
Baza acestui concept nou vine din încercarea liderilor „mari” de a vedea în oameni potențialul lor, ceea ce aceștia pot deveni.
Profesorul de la Columbia propune să nu mai diferențiem între „bun” și „slab” când analizăm și punem un lider într-o categorie, ci între „bun și slab” împreună, și „mare”. Balanța înclină către liderii mari.
Așadar:
Un lider slab vede în ține ce crede el că eșți;
Un lider bun vede în ține ce eșți cu adevărat;
Un lider mare, peste aceștia, vede în ține ceea ce poți deveni.
Aplicabilitatea acestei abordări noi constă într-o „împingere” spre dezvoltarea personală atât a liderului, cât și a echipei.
A afla ce poți deveni cu adevărat, identificându-ți scopul și menirea în viață și necesarul de abilități pentru a ajunge acolo, este o metodă care atinge un arc interior profund, foarte sensibil și foarte întins, spre care – de cele mai multe ori inconștient – tindem cu toții, fie că muncim în corporații, în afaceri de familie sau suntem liber profesioniști. Natura umană este cea care tinde mereu spre găsirea grăuntelui de măreție din fiecare dintre noi și spre a-l crește pe acesta. Iar noul concept de lidership pe care îl propune Institute for Personal Leadership atinge exact această nevoie profund umană.
Multe business-uri au cunoscut salturi importante pentru că au permis angajaților lor să își lucreze această nevoie profundă de a-și găși scopul și de a crea. Ceea ce făceau ele se cheamă „lidershipul care include”.
Nina Brătfălean este deținătoare a câte unui MBA în administrarea afacerilor la London Business School și Columbia Business School. A condus departamentele de comunicare ale Romcar și Porsche România. Timp de 12 ani a fost directorul de marketing al reprezentanței grupului BMW în România .