Share

În culisele Ford Otosan, gigantul turc care a preluat fabrica de automobile din Craiova

LifeNews.ro a vizitat uzinele și centrul de cercetare Ford Otosan din Turcia pentru a înțelege care sunt schimbările prin care va trece uzina din Craiova odată cu debutul producției modelului Ford Courier.

La ceva mai mult de 100 km de Istanbul, pe coasta golfului Izmit, se află ceea ce turcii numesc cu mândrie „cea mai mare bază de producție a vehiculelor comerciale din Europa”. E drept că uzinele Gölcük și Yeniköy – separate doar de o șosea care ajunge la portul prin care sunt exportate majoritatea mașinilor produse sub marca Ford – se află în partea asiatică a Turciei, însă acesta este doar un amănunt deloc important pentru Ford Otosan, compania care a devenit din această vară proprietarul fabricii de la Craiova.

Cele mai bine de două ore petrecute într-un trafic infernal, mai întâi pe bulevardele întortocheate ale Istanbulului, apoi pe oricare dintre cele trei poduri care leagă zona europeană de cea asiatică a marelui oraș turc care adăpostește – în funcție de sursa de informare – între 16 și 18 milioane de locuitori și, ulterior, pe autostrăzile largi, dar pline de camioane, autobuze și autoturisme care se întind pe sute de kilometri spre Bursa sau Kocaeli și chiar mai departe către Ankara sau Izmir se sfârșesc în Gölcük. Acest orășel cu 150.000 de locuitori găzduiește două dintre cele trei uzine de vehicule comerciale deținute în Turcia de compania Ford Otosan. Cea de-a treia fabrică, dedicată exclusiv camioanelor Ford Trucks, se află mai departe, spre est, la Eskișehir.

Și asta nu e tot. Pe lângă cele trei fabrici producătoare de vehicule comerciale – la care s-a adăugat din această vară uzina din Craiova, România – Ford Otosan deține și un centru de cercetare – dezvoltare la Sancaktepe, lângă Istanbul, laboratoare de testare la Gölcük, o pistă de încercare a camioanelor la Eskișehir și un nou centru software la Ankara.

Compania Ford Otosan este deținută în coproprietate de Ford Motor Company (41%) și Koç Holding (41%), restul acțiunilor (18%) fiind plasate pe bursa de la Istanbul.

Conform lui Dave Johnston, directorul adjunct al Ford Otosan, la nivelul celui de-al treilea trimestru din acest an, producătorul turc de vehicule avea capacitatea de a asambla 385.000 de unități Ford Transit, 68.000 Ford Courier, 18.700 Ford Trucks și 250.000 Ford Puma și EcoSport. În baza acestor cifre oficialul estimează la finalul lui 2022 vânzări nete de 8,8 miliarde de euro generate de activitatea a peste 20.000 de angajați din Turcia și România.

Prin comparație cu 1997, anul fondării joint-venture-ului Ford Otosan, producția de vehicule a crescut de zece ori, veniturile de nouă ori, exportul de 388 de ori și numărul de angajați de peste patru ori.

Ford Otosan, parte a Koç Holding, singura entitate turcă prezentă în Fortune Global 500

Fondată în 1926 de celebrul Vehbi Koç, compania Koçzade Ahmet Vehbi este cea de la care a pornit întreaga istorie a grupului. Apoi, în 1963 a fost fondat Koç Holding A.Ş, o organizație menită să asigure creșterea rapidă a întregului grup de companii deținut la vremea respectivă de familia Koç.

În prezent, holdingul Koç deține mai multe recorduri pe piața turcă. Conform Camerei de Comerț Turce, patru dintre primele cinci companii din industria țării – Tüpraş, Ford Otosan, Tofaş și Arçelik – fac parte din acest holding. De asemenea, Koç deține patru dintre primii zece exportatori.

În industria auto, holdingul Koç este liderul incontestabil al Turciei. Companiile din grup dețin 24% din piața auto turcă, 45% din producția de vehicule și 43% din exporturile de mașini.

Aceste cifre impresionante sunt generate în special de relațiile fructuoase cu parteneri din întreaga lume. Astfel, compania Ford Otosan, un joint-venture cu americanii de la Ford, este cel mai mare producător de vehicule comerciale din Turcia, compania Tofaș s-a aliat cu Fiat Chrysler Automobiles, iar Türk Traktör cu Case New Holland. Alături de acestea Otokar este liderul turc al industriei producătoare de autobuze, camioane și vehicule militare, iar Otokoç deține prima poziție pe piața rent-a-car reprezentând mărci precum Birmot, Avis sau Budget.

Pe lângă industria auto, familia Koç operează prin holdingul său activități în zona energiei, finanțelor, produselor de folosință îndelungată, turismului, construcțiilor, apărării, comerțului, etc. În 2021, grupul a înregistrat venituri de 18,7 mld. euro și a investit aproape 1 mld. de euro în dezvoltare. Printre cele mai recente achiziții ale Koç Holding se numără preluarea a 60% din afacerile din afara Japoniei ale grupului nipon Hitachi și a diviziei din Turcia a Whirlpool. Ambele prin compania Arçelik, cea care deține și afacerea Arctic din România. Acestor noi componente ale holdingului Koç li s-a adăugat, din vara lui 2022, uzina de autovehicule din Craiova.

Cele mai recente date oferite de Dave Johnston, directorul adjunct al Ford Otosan, arată că firmele din holdingul Koç generează 8% din Produsul Intern Brut al Turciei și 7% din exporturile țării. De altfel, acesta punctează, glumind, că „nimic nu se întâmplă în economia Turciei fără ca holdingul Koç să fie implicat la un oarecare nivel”.

Drumul către electrificare schimbă strategiile industriale

Așa cum ne-a explicat Guven Ozyurt, directorul general al Ford Otosan, motivul pentru care compania sa a decis, de comun acord cu partenerul american, să preia uzina din Craiova este legat de necesitatea de a majora producția de vehicule după încheierea parteneriatului cu Volkswagen.

Șeful companiei turce a declarat că „odată cu alianța cu Volkswagen (n.n. – colaborarea care include asamblarea unui vehicul Volkswagen în uzinele Ford Otosan din Turcia) a trebuit să găsim soluții pentru creșterea capacității de producție. La uzinele din Kocaeli (n.n. – Gölcük și Yeniköy) suntem foarte aproape de a atinge maximul”.

În acest context, adjunctul său, Dave Johnston, a detaliat planurile de viitor ale Ford Otosan. Astfel, conform acestuia, de la uzina Yeniköy va fi transferată la Craiova asamblarea modelelor Transit Courier și Tourneo Courier. În locul acestora, acolo va fi produs modelul Transit de o tonă, precum și derivatul acestuia care va purta sigla Volkswagen. În același timp, la uzina-vecină, Gölcük, va continua asamblarea modelului Transit de două tone.

Conform lui Johnston, în cadrul acestui plan, „Craiova este o achiziție importantă și reprezintă o mare oportunitate pentru noi. (…) Acum avem o producție bine echilibrată. Producem vehicule comerciale – grele, medii și mici -, iar acum, prin preluarea uzinei din Craiova, inclusiv autoturisme”.

Vorbind despre uzina din România, oficialul a ținut să menționeze că „ideea este să fim competitivi. Să avem un cost de producție per unitate competitiv. Fie că vorbim despre Craiova sau oricare dintre fabricile din Turcia trebuie să fim competitivi. În privința uzinei de la Craiova cred că există o perspectivă pozitivă în privința forței de muncă. Așa cum sunt lucrurile acum nu avem în plan concedieri. Ceea ce vom face va fi să ne asigurăm că uzina este competitivă”.

Ideea de competitivitate, repetată aproape obsesiv, subliniază principala preocupare a celor de la Ford Otosan atât în privința activităților din Turcia cât și din România. „Craiova este o uzină foarte bună, cu o forță de muncă performantă, dar care, probabil, nu a avut toate produsele pe care le merita. Când mă gândesc la ceea ce știm acum, cu electrificarea modelului Puma alături de viitoarea generație Courier, sunt convins că putem ajunge la producția promisă de 272.000 de unități. (…) Am anunțat deja că producția estimată pentru viitoarea generație Coourier va urca de la 68.000 în prezent până la 100.000 de unități. Acestea vor fi o parte dintre cele 272.000 de mașini pe care le vom produce anual la Craiova”, a continuat Dave Johnston.

Tot el a lămurit și o altă temă importantă pentru români: atragerea de noi furnizori. „În privința furnizorilor pentru Courier, cred că vom vedea un mix – unii vor exporta din Turcia, alții vor veni alături de noi la Craiova. Sunt deja furnizori turci foarte buni amplasați în România. Încercăm continuu să optimizăm aprovizionarea, iar cel mai bun mod este să reducem costurile de transport, deci amplasarea aproape de fabrică este cea mai bună opțiune din punctul nostru de vedere”.

Această declarație o completează pe cea dată de șeful său, Guven Ozyurt, care ne-a explicat că „în România există foarte mult potențial. Eu am lucrat în zona de achiziții ani buni și știu că mulți furnizori ai noștri au investit acolo pentru a susține producția Dacia. Sunt mai mulți furnizori turci care vor să investească în România după ce au aflat de asamblarea Ford Courier la Craiova. Unii se află deja acolo și își vor extinde afacerile, alții vor veni”.

Industria auto, ancorată prin cercetare-dezvoltare și automatizare

Dincolo de discuțiile cu oficialii de prim rang ai companiei turce care controlează acum activitatea uzinei de vehicule din Craiova, realitățile de la fața locului arată că industria auto din Turcia nu e cu nimic mai prejos decât cea din oricare altă țară europeană.

În timpul vizitei la uzina Gölcük am putut vedea întregul proces de asamblare al modelului Ford Transit, inclusiv al variantei electrice eTransit. Deși vorbim despre vehicule comerciale, nu despre autoturisme foarte sofisticate, zeci de roboți lucrează alături de oameni pentru a asigura un nivel de calitate cât mai ridicat. E drept, atunci când apar roboții, dispar o parte dintre locurile de muncă, însă ce om poate suda, lipi sau transporta componentele unei mașini mai rapid și mai exact decât un robot? Și asta se traduce prin atât de discutata și disputata temă a competitivității, cea care ține în viață sau duce spre pierzanie uzine din orice colț al globului.

Pe lângă automatizarea producției, uzina turcă are propria zonă de asamblare a pachetelor de baterii pentru modelele hibride sau electrice. Pe o linie special dezvoltată, acestea sunt așezate în suporți, conectate, testate și trimise către zona de asamblare.

Șefii Ford Otosan nu s-au oprit însă la tehnologizarea cât mai puternică a uzinelor. Așa cum știe oricine are vreo legătură cu industria auto, pentru a ancora pe termen lung o anumită activitate într-un stat, aceasta are nevoie de cercetare și dezvoltare. Ei bine, compania turcă are lângă Istanbul, la Sancaktepe, un centru de cercetare-dezvoltare și design cu peste 1.350 de angajați.

Designerii și inginerii de la Sancaktepe sunt cei care au dezvoltat camioanele Ford Trucks produse în Turcia, motoarele diesel pentru acestea, dar și pentru alte vehicule, sisteme complete de transmisie și evacuare sau chiar platforme complete. Multe dintre componentele modelelor Ford Transit sunt dezvoltate la acest centru care lucrează inclusiv la funcții de conducere autonomă de nivel 4.

Având o puternică amprentă pe piața turcă, dar cu o implicare tot mai mare și pe alte piețe ale lumii, Ford Otosan pare o companie pregătită să își pună în aplicare ambițiile odată cu preluarea primei sale uzine din Uniunea Europeană, cea de la Craiova, România. Aceste ambiții sunt dezvăluite chiar de Dave Johnston, directorul general adjunct al companiei: „Am lansat Ford eTransit anul acesta. Suntem lideri în domeniul vânzărilor de vehicule comerciale în Europa și ne dorim să fim lideri și în domeniul comercialelor electrice. Ford va electrifica întreaga gamă de autoturisme până în 2030, cea de vehicule comerciale până în 2035, iar cea de camioane până în 2040”.

Citește și:

Leave a Comment