Electric România, povestea neromanțată a mașinilor electrice de pe piața românească în 2020 (I)
LifeNews.ro a luat parte la proiectul Electric România 2020, un test de opt zile cu opt mașini electrice lansate în 2020 pe piața de la noi. Totul pentru a înțelege pe deplin avantajele și dezavantajele acestor vehicule.
Cei care au urmărit site-ul nostru știu că, în privința mașinilor electrice, suntem mai degrabă sceptici. Desigur, avem convingerea că viitorul transporturilor rutiere se îndepărtează tot mai mult de combustibilii fosili și înțelegem necesitatea schimbării din rădăcini a tot ceea ce înseamnă industrie auto, însă nu am ajuns încă la concluzia că extinderea rapidă a electrificării mașinilor este o soluție sustenabilă la problemele de mediu. Acesta a fost motivul principal pentru care am acceptat invitația organizatorilor de la Automarket de a lua parte la Electric România 2020, proiect susținut de Vitesco Technologies și parteneri de seamă precum Renovatio e-charge, Enel X, Michelin, Mol Plugee, Moon, Synlab și Server Config. Motivul pentru care am enumerat toți acești parteneri îl veți descoperi pe parcursul acestui articol sau a celor care vor urma, toate având ca temă „mașina electrică în România anului 2020”.
Pentru noi, povestea ediției din 2020 a Electric România a început încă din februarie, atunci când am acceptat fără prea multe întrebări invitația celor de la Automarket. Au urmat luni de incertitudine, pandemia punând în pericol desfășurarea evenimentului, care, mai apoi, a suferit modificări importante generate de noile măsuri de protecție necesare în timpul unei manifestări care implica, printre altele, prezența pe parcursul mai multor zile a cel puțin doi participanți în spațiul redus din habitaclul unei mașini.
Debutul aventurii Electric România 2020
Cum vremurile sunt tulburi și riscurile pentru sănătate majore, ediția din 2020 a turului de peste 2000 de kilometri la bordul unor mașini 100% electrice a început pe 8 septembrie cu o vizită la Synlab pentru a efectua testul pentru coronavirus fără de care orice strănut sau atingere a unui coleg de parcurs putea însemna o teamă adăugată stresului și așa major indus de schimbarea mai multor mașini, camere de hotel, restaurante, stații de alimentare cu energie, etc. Deși poate părea pentru mulți un moft, testul ne-a pus în situația de a reduce lista de 19 participanți la 17, doi colegi având rezultate pozitive.
Adevărata aventură a debutat însă pe 11 septembrie la benzinăria Mol din cartierul Aviației, locul în care cele opt mașini incluse în program plus cea de asistență s-au adunat la primele ore ale dimineții pentru a porni în prima etapă a traseului către Balvanyos, via Brașov, cu o scurtă pauză la Casa Timiș de la Chițorani.

Pentru că în acest articol nu vom intra în detalii despre fiecare vehicul în parte trebuie spus doar că, pentru noi, Electric România 2020 a început la bordul modelului Kia e-Niro, un SUV electric cu o baterie de 64 kWh și o putere de 204 CP care promitea o autonomie de peste 450 km.
Prima lecție a Electric România, la Brașov
Pentru a parcurge cei 290 de kilometri care leagă București de Balvanyos e-Niro nu are nevoie de încărcare, însă, cum a doua zi punea în fața noastră un drum de încă 300 kilometri, iar în zona în care aveam să ne petrecem noaptea nu oferea stații de încărcare am decis să alimentăm mașinile cu energie la Brașov.
Sosite în parcarea de la Kaufland aproape simultan, șase mașini 100% electrice au trebuit să-și împartă o stație care punea la dispoziție doar o priză AC (Type 2) de 22 kWh și una DC (CCS) de 50 kWh. Mai mult chiar, priza rapidă era ocupată de un alt vehicul electric al cărui proprietar „uitase” să își anunțe prezența pe atât de utilul PlugShare. Spre norocul nostru, acesta nu a întârziat mai mult de 45 de minute astfel încât am putut începe, pe rând, alimentarea până la circa 90% din capacitatea bateriilor.
Prin urmare, prima lecție învățată în acest periplu cu mașini electrice prin țară a fost dependența posesorilor de mașini electrice de ceilalți utilizatori ai stațiilor de încărcare. Un „detaliu” care poate fi rezolvat prin bun simț și responsabilitate. Al doilea „detaliu” învățat la prima încărcare a fost și faptul că mașinile electrice nu trebuie încărcate neapărat până la 100% dacă drumul care trebuie parcurs necesită mai puțin. De altfel este bine de știut că încărcarea de pe la 90% până la 100% necesită mult mai mult timp decât o alimentare de la 70% la 80% de exemplu.
Dela Balvanyos la Iași, via Bacău
Ajunși la frumosul hotel înconjurat de păduri și are curat de la Balvanyos nu am avut decât să ne facem calculele primei zile de Electric România 2020 și să gândim pașii celei de a doua zile. Un detaliu demn de luat în seamă, ar fi că, în ciuda încărcării complete de la Brașov, Mini Cooper SE, mașina cu cea mai mică autonomie dintre participante, a avut nevoie de o nouă încărcare, la o priză obișnuită a hotelului, pe timpul nopții. Trecând peste faptul că până și acest aparent simplu demers s-a dovedit o încercare pentru că micul Mini a refuzat să se încarce până pe la o oră târzie din noapte, ziua a doua a început devreme cu un soare plăcut și un drum superb către Bacău.

Aflați la bordul Mini Cooper SE, mașină cu un pachet de baterii de 28,9 kWh și o autonomie declarată de 270 km, aveam să dăm piept cu pasul Oituz și cu traficul aglomerat dintre Bacău și Iași. Oricine spune că se încumetă fără stres să parcurgă cu o mașină electrică distanța maximă anunțată de producător ca autonomie fie minte, fie deține o mare doză de inconștiență și, cum nu vrem să fim catalogați nici drept mincinoși și nici inconștienți, am decis să facem o nouă pauză pentru alimentare la Bacău. Până la frumosul oraș din Moldova am avut însă ocazia să mai primim o lecție de utilizare a mașinior electrice: dacă drumul parcurs implică urcări și coborâri lungi este posibil ca, grație sistemelor de regenerare a energiei din dotarea vehiculelor, destinația să fie atinsă cu un consum al bateriei mult mai mic decât cel estimat inițial. Desigur, asta depinde și de stilul de condus.
Pentru că tot vorbim despre pauza de prânz de la Bacău, trebuie spus că, spre surprinderea celor neavizați, cu o priză perfect funcțională, Mini poate fi încărcat până la 90% la CCS în doar câteva zeci de minute. Mai exact, ajunși Kaufland Bacău cu 36% din baterie, am putut pleca către Iași după doar 30 de minute când energia înmagazinată ajunsese la 91%. Și, dacă adăugăm rețeaua tot mai extinsă de stații de încărcare din România , asta cam dă peste cap ideea de „range anxiety”.
Înapoi în Transilvania prin cheile Bicazului
Noaptea petrecută la Iași a mai adus o revelație în mintea noastră de „electrosceptici”. Dacă hotelul ales are propria stație de încărcare viața devine mult mai ușoară pentru orice posesor de mașină electrică. E drept că, pe măsură ce parcul de mașini electrice crește, acest avantaj înseamnă și că e necesară o programare strictă a timpilor de încărcare sau că hotelul are nevoie de un angajat care să schimbe peste noapte mașinile cuplate la stație. Noi am ales varianta mai simplă (și mai obositoare): ne-am trezit pe rând pentru a pune cele opt mașini la încărcat.
Cei aproximativ 330 de kilometri care separă Iașiul de Târgu Mureș, una dintre cele mai lungi etape din Electric România 2020, au necesitat o planificare exactă a punctelor de încărcare cu energie. Așa se face că prima oprire a avut loc la Piatra Neamț, acolo unde centrul comercial are în parcare atât de necesara stație de încărcare Renovatio cu prize atât pentru AC cât și pentru DC. Desigur, cu lecțiile deja învățate, lucrurile au mers fără probleme în ciuda calculelor necesare pentru a stabili care mașini încarcă la Type 2 și care la CCS pentru a scurta timpul de așteptare. Nu e de omis faptul că încărcarea ar fi putut deveni mai rapidă și mai ușor de gestionat dacă celelalte puncte de încărcare AC Type 2 nu ar fi fost ocupate de alte mașini ai căror utilizatori „uitaseră” să își menționeze prezența pe PlugShare și, chiar mai important, nu ar fi folosit locurile destinate încărcării pe post de parcări pe termen lung. Noroc că, tot în Piatra Neamț, am putut încărca și la noile stații MOL Plugee ale cunoscutei rețele de benzinării.

A urmat un traseu spectaculos prin cheile Bicazului pe care l-am putut admira în voie de la bordul lui Peugeot e-2008, o mașină a cărei autonomie nu depășește 320 de kilometri, dar care putea parcurge traseul ales fără mari probleme. Mai ales că experiența cu Mini Cooper SE ne-a dovedit că orice mașină electrică urcă și apoi coboară își va reîncărca bateriile aproape la fel de repede cum le-a descărcat. Trebuie însă menționat faptul că așa-numitul „range anxiety”, greu de scos din mintea utlizatorului de mașini econvenționale, ne-a oprit câteva zeci de minute la MOL Gheorghieni pentru câțiva kilowați adăugați în bateriile mașinii deși acest lucru nu era necesar.
Ajunși la căderea nopții în Târgu Mureș cele opt mașini electrice s-au împrăștiat ca potârnichile către stațiile de încărcare, performantele Porsche Taycan și Audi e-tron Sportback beneficiind de singura astfel de unitate din România care pune 150 kWh în bateriile vehiculelor care permit asta. În ciuda numărului relativ mare de puncte de alimentare cu energie dintr-un oraș de dimensiunea Târgu Mureș-ului, am reușit să ajungem la hotel abia târziu în noapte, după mai bine de două ore de așteptat ca e-2008 să se încarce pentru a fi gata de drum în ziua următoare.
Porsche Taycan în ziua de „relaxare”
Cea de-a patra zi a Electric România 2020 ne-a adus bucuria de a conduce, de la Târgu Mureș la Cluj Napoca, deja faimosul Porsche Taycan Turbo, cea mai perfomantă mașină electrică aflată în prezent pe piața din România și vedeta absolută a evenimentului. Pentru că oboseala se acumulase deja și tindea să ne micșoreze capacitatea de a ne concentra la obiectivele testului cu opt mașini electrice, iar distanța pe care o aveam de parcurs nu era deloc mare, am decis să facem un popas ceva mai lung la Valea Verde. Ascuns între dealurile Transivaniei spectaculosul loc de relaxare a fost menit să încarce mai degrabă bateriile șoferilor decât pe cele ale mașinilor, astfel încât am reușit să ajungem la Cluj fără stres. Unde mai pui că am putut conduce, pe drumuri pline de viraje dar și pe câteva segmente de autostradă, o mașină cu 680 CP și o tehnologie ruptă parcă din filmele de anticipație. Iar bateria de 83,7 kWh oferea o autonomie mai mult decât dublă (450 km) decât distanța stabilită.

Atât de lăudatul oraș din inima Transilvaniei ne-a primit cu aglomerația specifică, dar și cu o surpriză plăcută: dealerul Volkswagen din Cluj ne-a pus la dispoziție o stație Moon de 75 kWh grație căreia timpul de încărcare s-a redus la doar câteva zeci de minute. Merită menționat faptul că stațiile Moon aflate deja la majoritatea dealerilor grupului Volkswagen din țară sunt puse deocamdată gratuit la dispoziția clienților. (Foto: Ciprian Mihai)
A doua parte a testului de peste 2.000 de kilometri cu mașini electrice poate fi citită aici.
