Share

UPDATE: Autostrada cu contract reziliat are acum fisuri, iar constructorul anunță un conflict diplomatic

Lotul 3 al autostrăzii Lugoj-Deva pare blestemat. Finalizat cu întârziere și cu mari deficiențe, cu un contract reziliat care pare să ducă spre un conflict diplomatic și chiar spre un proces internațional și, mai nou, cu fisură de 15 metri, acest segment de autostradă nu va fi gata prea curând. Ministrul Cuc aduce acuze grave constructorului.

La începutul lunii septembrie, ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, promitea că lotul 3 al Autostrăzii Lugoj-Deva, pentru care statul român a reziliat recent contractul cu Asocierea formată din SC Teloxim CON SRL – Comsa SA – Aldesa Construcciones SA – SC Arcadis Eurometudes SA fiind preluat de către CNAIR, va fi deschis circulaţiei la sfârşitul lunii septembrie.

„Lotul 3 va fi deschis, undeva, la sfârşitul lunii septembrie. A fost preluat de către CNAIR. Se fac lucrările. Va fi dat în trafic la sfârşitul lunii septembrie, deci acei 44 de kilometri (pe loturile 3 şi 4 – n.r.) vor fi în integralitate deschişi. Se va circula de la Sibiu la Nădlac la profil de autostradă”, declara ministrul Transporturilor.

Doar că, la numai o săptămână după această declarație, oficialii Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii (CNAIR) anunțau că pe tronsonul respectiv a apărut o fisură de 15 metri lungime şi un centimetru lăţime. Fiind vorba despre o problemă de terasament, specialiștii CNAIR consideră că ea nu va putea fi rezolvată până la finele lunii septembrie.

„15 metri lungime şi un centimetru lărgire avea ieri. Ne aşteptăm să evolueze. Este la kilometrul 57+ 100. În 2017, când li s-a prăbuşit terasamentul, era la 57+300, deci în aceeaşi zonă. Fisura porneşte din asfalt şi continuă până jos în drumul tehnologic. (…) E o problemă de terasament. Este clar că în situaţia asta, până la remedierea problemei, nu se poate deschide circulaţia şi nicidecum nu o să se remedieze problema până la sfârşitul lunii septembrie”, au explicat reprezentanții CNAIR.

Ei au menționat și că doar o parte din reparaţii sunt acoperite de această garanţie şi, abia după ce se termină expertiza o să se vadă cât de ample sunt problemele şi cât vor costa reparaţiile.„Expertiza trebuie făcută cu terţi pentru că, dacă o facem noi, o să fim acuzaţi că suntem părtinitori. Deci, un alt contract”, au continuat ei.

Ieri, ministrul Răzvan Cuc a declart și el că „există metode de remediere. Deci nu se va întâmpla să dărâmăm autostrada sau ceva. Vom face un zid de sprijin, un sistem de drenare a apelor, pentru că noi trebuie să ne asigurăm că ea este stabilă, nu va avea probleme. În momentul în care este sub trafic, dacă am pune-o mâine sub trafic, de exemplu, vibraţiile care se produc de la maşini pot genera alte probleme şi atunci noi trebuie să ne asigurăm că deschiderea traficului nu pune în pericol siguranţa participanţilor la trafic şi trebuie să vedem exact cât este aş spune dilatarea şi crăpătura cât poate avansa şi unde practic se va opri”.

Constructorul anunță un conflict diplomatic

În același timp, constructorul spaniol al lotului 3 al Autostrăzii Lugoj-Deva a anunțat declanşarea unui conflict diplomatic din cauza rezilierii contractului de către autorităţile române de resort, urmând ca ambasadorul României în Spania să fie chemat la discuţii.

„Am deschis un conflict diplomatic la Ambasada Spaniei şi se va chema ambasadorul României în Spania pentru discuţii, pentru că Spania şi România sunt ţări prietene, aşa cum spune ambasadorul nostru, şi asta nu se face unei ţări prietene”, a spus Fernando Lana Hernandez, director Construcţii Internaţionale la Aldesa Construccion.

De asemenea, susţine acesta, conflictul a ajuns la Uniunea Europeană. „Conflictul l-am dus la Comisia Europeană, unde am acuzat discriminarea companiilor străine. Trebuie să vă spun, din păcate, că tot ceea ni s-a întâmplat aici nu ni s-a mai întâmplat în nicio ţară. Cu lucrarea terminată, se reziliază contractul”, a menționat Lana Hernandez.

Cine are dreptate și cine nu este greu de spus însă este cert că, până ce oficialii români și cei spanioli se vor pune de acord, iar lucrarea va fi remediată, singurii care pierd sunt tot șoferii români care nu vor putea utiliza lotul 3 al Autostrăzii Lugoj-Deva nici la finalul lui septembrie și nici într-un viitor foarte apropiat.

UPDATE: Ministrul Cuc, acuze grave la adresa constructorului spaniol

Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a declarat ieri că pe lotul 3 al Autostrăzii Lugoj-Deva sunt „probleme grave”, menţionând că sunt fisuri la kilometrul 57, şi că ar fi un „gest de inconştienţă” să îl deschidă traficului şi apoi „să o ia la vale”, aşa cum s-a întâmplat în 2014 pe Autostrada Sibiu-Orăştie.

„Nu pot să deschid un lot de autostradă, cum a fost deschis în 2014 Sibiu-Orăştie, şi să avem o cedare, să o ia autostrada la vale. Ar fi un gest de inconştienţă. (…). Lotul de autostradă va fi deschis dacă o nouă expertiză, am cerut o expertiză în două săptămâni, dacă expertiza ne dă soluţia că putem da în trafic – pentru că acea fisură a apărut exact în paralel cu descărcarea Holdea, dacă putem da în trafic fără ca fisura să se extindă înspre lotul 4, atunci vom da în trafic. Dacă vedem că fisura…Vedem exact direcţia, cum se va deplasa această fisură, în funcţie de asta stabilim şi când dăm drumul la trafic. Nu facem spectacol doar să dăm drumul la autostradă ca să o ia la vale”, a declarat ministrul Transporturilor.

Răzvan Cuc a făcut o serie de acuzaţii la adresa constructorului spaniol, despre care susţine că se poate spune că a început, prin presă, „o presiune” vizavi de minister şi de CNAIR. În opinia ministrului, constructorul este „mai mult decât vinovat”, „minte” şi „dezinformează” şi „investeşte banii în mass media românească ca să denatureze adevărul” vizavi de acest lot de autostradă.

„Nici măcar nu s-a pus în trafic această autostradă şi deja au apărut fisuri la nivelul autostrăzii. Este inadmisibil şi nu voi permite ca cineva să vină în România şi să îşi bată joc, indiferent că are impresia că dă el nişte bani cuiva din presă ca să scrie rău (…) Dovezile sunt clare : acea autostradă are probleme grave când vine vorba de calitatea lucrărilor aşa cum s-au făcut. Exact la kilometrul 57, unde a fost acea cedare de terasament în 2017, acolo au apărut şi fisurile acum. Aşa că eu îi îndemn pe constructori, indiferent de origine, că sunt străini, că sunt români, să investească banii în lucrări de calitate şi nu în materiale care au conotaţii să inducă în eroare publicul din România. Pentru că lucrurile sunt clare, imaginile sunt grăitoare”, a declarat ministrul.

Cuc a spus că „înţelege” supărarea constructorului, pentru că, până acum, a afirmat acesta, în România „nu s-a mai întâmplat aşa ceva şi anume ca statul român să execute garanţia depunerii de punere în execuţie şi să îndrăznească să mai aibă tupeul să dea şi penalităţi” de 73 de milioane.

„Ei credeau că aici e un sat fără câini. Ai venit, mai vii cu un ambasador, mai faci puţin scandal şi, gata, toată lumea face un pas înapoi. Nu, România nu este o ţară în care fiecare face ce vrea. Cât timp sunt ministrul Transporturilor, mă asigur că la lucrările care se fac se respectă termenele şi calitatea”, a spus Răzvan Cuc.

Ministrul a adăugat că au fost făcute teste, care au arătat, a susţinut acesta, că „lucrările nu sunt de calitate”.

Citește și:

Leave a Comment