Cheltuielile pentru dezvoltarea Afeela 1 au provocat pierderi majore pentru parteneriatul Sony – Honda
Cu doar câteva luni înainte de primele livrări ale modelului Afeela 1, compania creată în acest scop de Sony Group Corp. și Honda Motor Co, a raportat pierderi de sute de milioane de euro.
Proiectul comun de producție și vânzare a automobilelor electrice al Sony Group Corp. și Honda Motor Co. a înregistrat pierderi operaționale anuale de peste două ori mai mari în ultimul an fiscal față de cel precedent. Conform datelor furnizate de companie, pierderile au urcat de la 20,5 de miliarde de yeni (cca. 118 mil. euro) în anul fiscal precedent până la 52 de miliarde de yeni (cca 307 mil. euro).
Această dublare a pierderilor este cauzată de investițiile necesare dezvoltării și pregătirii pentru vânzare a modelului Afeela 1 care ar urma să ajungă la primii clienți în cursul acestui an.
Având în vedere că niciun produs nu a fost încă livrat clienților, compania formată de grupurile japoneze Sony și Honda nu a înregistrat niciun venit în anul fiscal încheiat în martie 2025.
În ciuda creșterii majore a pierderilor, valoarea totală a acestora este relativ mică având în vedere dimensiunile celor doi parteneri al căror profit operațional cumulat a fost în aceeași perioadă de peste 2.600 miliarde de yeni.
În acest context, analiștii Bloomberg Intelligence consideră că rentabilitatea companiei producătoare de mașini electrice va fi o provocare atât pentru Sony cât și pentru Honda.
„Deși Sony Honda Mobility (n.n. – joint-venture-ul format de Sony și Honda) pare să își propună prețuri mai mari pentru a recupera costurile este posibil să nu poată compensa în totalitate cheltuielile”, consideră Tatsuo Yoshida, analist senior de la Bloomberg Intelligence.
Primul model electric al Sony Honda Mobility Inc. (SHM), Afeela 1, a putut fi comandat în SUA începând cu luna ianuarie a acestui an la un preț de bază de 89.900 de dolari, însă livrările sunt programate ceva mai târziu în acest an. Preșul menționat este aferent variantei Origin, în timp ce versiunea mai dotată, Signature, poate fi comandată cu minimum 102.900 de dolari. Ambele prețuri includ un abonament gratuit de trei ani la o varietate de funcții „on board”, inclusiv sistemul de asistență pentru șofer Level 2+ și un asistent personal cu inteligență artificială (AI).
Intenția grupului Sony de a intra pe piața mașinilor electrice a devenit sesizabilă încă din 2019, iar prezentarea la ediția din 2020 a Consumer Electronics Show (CES) din Las Vegas a primelor detalii despre acum cunoscutul concept Vision-S a adus o așteptată confirmare a zvonurilor. Ulterior, tot la CES, dar în 2022, japonezii au prezentat prototipul Vision-S 02 și au clarificat fără urmă de îndoială direcția urmărită de companie.
În vara lui 2022, atât Sony cât și Honda au anunțat semnarea unui parteneriat și crearea companiei Sony Honda Mobility Inc cu sediul la Tokyo. În acest joint-venture ambele firme fondatoare au participație egală de 50%. În cadrul CES 2023 din Las Vegas, CEO-ul companiei Sony Honda Mobility, Yasuhide Mizuno, anunța că „SHM se străduiește să devină o companie «Mobility Tech» care va urmări inovația în mobilitate, combinând tehnologia de ultimă oră și pasiunea”.
Epopeea a continuat la CES 2024, iar în debutul ediției din 2025 a CES compania Sony Honda Mobility a anunțat deschiderea cataloagelor de comenzi.