Share
Piața auto: Volkswagen și Toyota învingătoare în bătălia cotelor din anul pandemiei

Piața auto: Volkswagen și Toyota învingătoare în bătălia cotelor din anul pandemiei

Într-un 2020 foarte dificil lupta pentru cotă de piață a fost câștigată de mărci precum Volkswagen sau Toyota și pierdută de Ford și Renault.

La prima vedere mărcile care au dominat piața în 2020 sunt Dacia, Skoda și Renault, însă o privire mai atentă arată că Volkswagen și Toyota au reușit performanțe chiar mai bune prin comparație cu anul anterior.

De multe ori analizele de piață iau în calcul strict vânzările sau profitul, însă un alt indicator poate arăta cu adevărat performanța unei mărci prin comparație cu ceilalți competitori. Evoluția cotelor de piață arată mult mai exact cine a reușit să învingă concurența într-o anumită perioadă de timp. Iar într-un an cu pandemie, schimbări ale reglementărilor și un marș forțat și costisitor către electrificare și automatizare, acest indicator devine chiar mai important.

În condițiile unei piețe auto care a scăzut anul trecut cu 21.79% este limpede că reprezentanții mărcilor nu pot fi mulțumiți. Însă, în bătălia surdă care se dă an de an între ei pentru a atrage cât mai mulți clienți, unii au reușit să îndulcească gustul amar al reculului prin depășirea altor competitori sau, măcar, prin îmbunătățirea cotei de piață. Pentru a fi mai ușor de înțeles, într-un an foarte slab pentru comercianți, toți cei care au înregistrat scăderi mai mici decât cea medie a pieței, se pot considera învingători.

Volkswagen, cea mai mare creștere, Ford, în picaj

Cei care au urmărit în detaliu evoluția pieței auto românești au aflat deja că mărcile cu cele mai mari vânzări din 2020 au fost, în ordine, Dacia (39.940 unități), Skoda (10.288 unități) și Renault (9.963 unități). Foarte aproape de acest podium onorant s-au poziționat și germanii de la Volkswagen (9.441 unități).

Dacă Dacia e lider autoritar de ani buni, iar Skoda, Renault și Volkswagen sunt mărci obișnuite cu înălțimile, de la locul patru în jos în clasamentul înmatriculărilor de autoturisme noi se cască o prăpastie de aproape 2.500 de unități până la următoarele trei poziții ocupate în 2020 de Ford (6.974 unități), Hyundai (6.852 unități) și Toyota (6.361 unități). Apoi, la mare distanță, Top 10 este completat de Peugeot (3.517 unități) și Mercedes-Benz (2.972 unități).

Este demn de remarcat faptul că, spre deosebire de 2019, din Top 10 au dispărut mărci importante precum Opel sau Nissan, locul acestora fiind luat, așa cum se poate vedea mai sus, de Peugeot și Mercedes-Benz.

Dincolo de mirajul vânzărilor mari în comparație cu concurența, mărcile din Top 10 au avut performanțe diferite în privința cotei de piață. Astfel, în timp ce Volkswagen se poate mândri cu o creștere cu 0,92 de puncte procentuale a cotei de piață din 2020 față de cea din 2019, de la 6,55% până la 7,47%, iar Toyota îi ține isonul cu o majorare de 0,85 puncte, de la 4,18% la 5,03%, scăderea cea mai drastică a fost înregistrată de Ford. Marca americană a piedut nu mai puțin de 2,17 puncte procentuale, de la 7,69% până la doar 5,52%.

Tot scăderi ale cotei de piață – adică ale numărului de clienți atrași din totalul celor care au cumpărat mașini anul trecut – sunt vizibile și în dreptul mărcilor Renault și Mercedes-Benz. E drept că acestea sunt mult mai mici, de 0,52%, respectiv, 0,16%.

Evolutie cote de piata

În rest, toate celelalte mărci din Top 10 au raportat creșteri minore ale cotei de piață, cuprinse între 0,06 puncte procentuale în cazul Suzuki și 0,49 puncte procventuale în cazul Peugeot.

Tot în domeniul cotelor de piață este important de observat că primele zece mărci acaparează tot mai mult teren. Mai exact, dacă în urmă cu trei ani acestea își rezervau 76,75% dintre clienți, acum se apropie vertiginos de 80%.

Se schimbă obiceiurile de consum ale românilor

Lăsând deoparte bătălia dintre mărcile prezente pe piața românească, un alt detaliu merită trecut în revistă. Comportamentul de consum al clienților români s-a modificat radical în ultmii zece ani influențat de impunerea unor norme Euro tot mai drastice, dar și de tendința de „SUV-izare” de pe întregul continent european.

Astfel, dacă în 2010 circa 40% dintre mașinile noi comercializate în România erau dotate cu motoare alimentate cu motorină, cinci ani mai târziu acestea atingeau 53,5%. Ei bine, în 2020, doar 27% dintre clienți au mai cumpărat autoturisme având sisteme de propulsie diesel. Și asta în ciuda faptului că aceste motoare au devenit mult mai perfomante și mai puțin poluante decât cele din 2010.

Procentele pierdute de diesel au ajuns doar în mică măsură la mașinile alimentate cu benzină. Astfel, chiar dacă partea din piață aferentă acestora a crescut de la 63% în 2010, la 66% anul trecut, mult mai puterncă a fost creșterea sistemelor alternative de propulsie. Adică a mașinilor cu motoare electrice și hibride. Probabil sunt puțini cei care își amintesc că în urmă cu zece ani ideea de propulsie alternativă era doar un moft.

Citește și:
– Piața auto în 2021: Șefii importatorilor români mizează pe creștere

În raportările Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) nici nu exista noțiunea de hibrid. Cinci ani mai târziu, în 2015, vehiculele electrice și hibride ocupau doar 0,5% din piață având ca principali exponenți modele precum Lexus NX și RX, Toyota Auris și Yaris, Renaut Zoe și Honda Jazz. În 2020 în schimb, cota de piață a acestor „ciudățenii” a urcat la peste 7% (!), iar numărul de modele care poartă cu mândrie pe caroserie titulatura „Electric” sau „Hybrid” a crescut exponențial.

O tendință chiar mai accelerată decât electrificarea mașinilor este „SUV-izarea”. Astfel, în baza datelor APIA se observă că segmentul vehiculelor sport-utility s-a majorat de la 11,05% în 2010, până la 20,65% în 2015, ajungând anul trecut la nu mai puțin de 37,79%. De asemenea, dacă acum zece ani cele mai căutate SUV-uri erau Dacia Duster, Volkswagen Tiguan și Ford Kuga, în 2020 clasamentul a fost dominat de Dacia Duster, Nissan Qashqai și Ford Puma.

Evolutie segmente de piata

Această adevărată explozie a achizițiilor de SUV-uri a dus la un recul al celorlalte segmente de autoturisme, cu excepția celui Compact (C). Raportările APIA arată că în 2010 cota de piață a compactelor se situa la 32,07%. A urcat în 2015 până la 46,74% pentru a se stabiliza temporar, în 2020, la 33,56%. Și în acest segment se observă o modificare a preferințelor. Dacă în2010 clasa C era dominată autoritar de Skoda Octavia, Opel Astra și Volkswagen Golf, anul trecut clienții au preferat Dacia Logan, Skoda Octavia și Renault Megane.

Citește și:
– Piața românească de autoturisme a scăzut anul trecut cu 21,79%. Iată ce mașini au preferat românii

Scăderile cele mai puternice se observă în zonele A (mini) și Monovolum ale pieței. Astfel, dacă în 2010 clasa A era preferată de 7,02% dintre cumpărători, cinci ani mai târziu ea mai ocupa doar 2,33% dintre preferințe, pentru ca în 2020 să ajungă la 1,70%. Aici, pe lângă o dispariție a multor modele cunoscute, se remarcă și o migrare de la mașini ca Chevrolet Spark, Fiat Panda sau Hyundai i10 către Toyota Aygo, Skoda Citigo și Hyundai i10.

Cum tot mai multe monovolume se tranformă în SUV-uri sau dispar, și acest segment a înregistrat un recul puternic scăzând de la 5,32% din piață în 2010 până la 3,06% în 2015 și chiar 1,31% în 2020. Ca și la clasa A, în zona monovolumelor oferta este acum mult mai săracă.

Citește și:

Leave a Comment