Share
Cote de piață auto: Cine a câștigat și cine a pierdut bătălia din 2019

Cote de piață auto: Cine a câștigat și cine a pierdut bătălia din 2019

Creșterea pieței autoturismelor noi din ultimii doi ani este impresionantă, însă nu toți comercianții de vehicule se pot mândri cu performanțe spectaculoase. Bătălia pentru a capta cât mai mult din avansul pieței a fost câștigată de mărci precum Dacia, Renault sau Ford, în timp ce branduri ca Volkswagen, Opel sau Skoda au fost nevoite să se mulțumească doar cu o creștere modestă a vânzărilor.

În încercarea de a sta pe creasta valuluii creșterii pieței, cei mai puternici importatori de mașini noi din România duc o luptă intensă pentru a cuceri cât mai mulți clienți. Însă dincolo de cifrele aferente vânzărilor sau înmatriculărilor, un alt indicator arată adevărata performanță a importatorului și a rețelei de vânzări.

În majoritatea cazurilor interpretarea datelor statistice privind piața auto se rezumă la evidențierea diferențelor dintre mărci în privința numărului de unități vândute, dar aceste valori nu evidențiază decât parțial succesul sau insuccesul unei mărci. Asta pentru că într-o piață aflată de doi ani în urcare cu peste 23%, majoritatea mărcilor au raportat vânzări în creștere. Totuși, numai o parte dintre acestea au reușit să crească mai puternic decât media pieței. Mai explicit, reprezentanții brandurilor care au reușit să impună un ritm de creștere mai mare decât cel al pieței totale au motive de bucurie în timp ce toți cei care au înregistrat majorări ale vânzărilor mai mici decât media (23,4% în cazul anului 2019, până la 161.562 unități) trebuie mai întâi să caute explicațiile acstei situații și, mai poi, să găsească soluții pentru a reveni pe creasta valului.

Un Top 5 de invidiat

Raportul privind înmatriculările de autoturisme noi pentru anul 2019, dat publictății de Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), arată un Top 10 plin de mărci cu nume mari în lumea auto. Acestea dețin împreună nu mai puțin 81,67% din întreaga piață autohtonă.

Dacia, brandul național al românilor, ocupă cea mai înaltă poziție la o diferență majoră de urmăritorii săi. Anul trecut au fost comercializate peste 50.000 de unități ale acestei mărci, adică o treime din vânzările totale. Grație creșterii peste media pieței, Dacia a reușit să obțină o cotă de piață de 31,14%, cu 2,98 de puncte procentuale (pp) peste cota din 2018.

Sora mai mare a Dacia la nivel european, Renault, s-a clasat pe poziția secundă în clasamentul mărcilor cu înmatriculări de 13.573 de unități, fapt ce i-a asigurat o cotă de 8,40%, cu 0,28 pp peste cea din 2018 și cu 1,15 pp mai mult decât avea în 2017. Grație acestui avans major, marca franceză a urcat constant de pe locul 5 ocupat în urmă cu trei ani, pe 3 acum doi ani și pe 2 în 2019.

Brandul Ford, celălalt producător cu uzină de asamblare în România, a avut și el un rezultat foarte bun în 2019. Astfel, cu 12.420 de unități înmatriculate anul trecut a reușit să depășească marca cehă Skoda și să se poziționeze pe ultima treaptă a podiumului. Cota de piață a mărcii americane s-a majorat de la 7,39% în 2018 la 7,69% în 2019. Este interesant de menționat că, până în luna noimebrie, Skoda se afla pe locul trei, însă în luna decembrie, în timp ce Ford a vândut 1.272 de mașini, marca cehă a reușit să atragă doar 916 clienți. Diferența a fost suficientă pentru ca mărcile să facă schimb de locuri.

Piața auto - Grafic inmatriculari marci 2019

Aflată acum pe locul 4, la o diferență de doar 48 de unități de poziția superioară, Skoda a înregistrat o cotă de piață de 7,66%, cu 0,86 pp mai mică decât cea din 2018. Poate părea puțin, însă în domeniul cotelor de piață orice zecime de procent este importantă. Revenind, este demn de menționat că în 2018 Skoda ocupa locul doi în clasamentul mărcilor, peste Renault, Ford și Volkswagen.

Și, dacă tot vorbim despre Volkswagen, trebuie spus că brandul german a înregistrat cel mai mare recul din Top 10. Deși a vândut cu 519 autoturisme mai mult decât în 2018, marca a atins o cotă de piață de 6,55%, cu 1,14 pp mai mică decât în 2018 și cu 2,62 pp sub cea din 2017. Aceste rezultate au făcut ca, după ce, în 2017, ocupa locul 2 în clasamentul înmatriculărilor Volkswagen să se mulțumească în 2018 cu poziția a patra, iar în 2019 cu cea de-a cincea.

Sub 10.000 de unități

Cele cinci mărci menționate mai sus sunt singurele care au reușit să comercializeze anul trecut în România mai mult de 10.000 de unități. Brandul aflat pe locul 6, Opel, a vândut 8.070 autoturisme, cu 303 mai multe decât în anul anterior. Din nefericire, așa cum spuneam, asta nu a însemnat și o creștere a cotei de piață. Opel este cea de-a treia marcă din Top 10 care a fost nevoită să accepte un recul de 0,94 pp al cotei până la 4,99%. Asta după ce în 2018 acest indicator înregistrase o creștere de 0,35 pp.

Celelalte patru mărci din Top 10 nu doar că și-au păstrat aceleași locuri ca și în 2018, dar au înregistrat și creșteri ale cotelor de piață. Unele chiar importante în cazul Hyundai și Nissan.

Departe de a fi cel mai important indicator al performanței unei mărci, cota de piață se află însă pe lista de urmărit a oricărui manager, destul de aproape de date mai relevante precum marja operațională sau profitul.

Piața auto Grafic cote de piata 2019

Citește și:

Leave a Comment