Share
Dacia Spring: Primăvara a venit mai devreme în România

Dacia Spring: Primăvara a venit mai devreme în România

Primul autoturism electric al mărcii Dacia, micul Spring, a fost prezentat presei ieri la București, aceasta fiind a doua ieșire a sa în public după cea din Franța. Mașina va fi comercializată începând cu luna martie a anului viitor.

Urmaș al conceptului cu același nume prezentat exclusiv online în primăvara acestui an, modelul Dacia Spring a fost dezvăluit oficial publicului, tot via internet, la jumătatea lunii octombrie în cadrul evenimentului Renault E-Ways de la Paris. Ei bine, la mai puțin de două luni după debutul din Franța, primul vehicul electric de serie din istoria Dacia a fost prezentat presei specializate la București, ocazie cu care am putut descoperi noi detalii ale acestuia.

Dacia Spring

Știți deja că Dacia Spring (Primăvară) este primul model Dacia din segmentul mini (dacă scoatem din ecuație Lăstun) și că, în ciuda dimensiunilor reduse – 3,73 m lungime, 1,62 metri lățime (fără retrovizoare) și 1,51 m înălțime –  are aspectul unui mini SUV grație gărzii la sol înălțată, protecțiilor de la nivelul pasajelor roților și barelor de pavilion. De asemena este deja cunoscut faptul că mașina, prima Dacia produsă vreodată în China, are un motor electric de 33 kW (echivalent cu 44 CP) susținut de o baterie de 26,8 kWh care asigură o autonomie WLTP de 225 km. Conform producătorului, durata de încărcare a bateriei Litiu-ion este de mai puțin de o oră pentru o încărcare 80% la o bornă DC 30 kW, mai puțin de 5 ore pentru o încărcare 100% la un Wallbox de 7,4 kW, mai puțin de 8h30 pentru o încărcare 100% la un Wallbox de 3,7 kW, mai puțin de 14 ore pentru o încărcare 100% la o priză standard de 2,3 kW.

Cel mai redus preț pentru o mașină electrică

Deși nu au dat încă detalii despre preț, oficialii Dacia de la București au reamintit că Spring va fi cel mai accesibil autoturism electric comercializat în Europa. De altfel, într-o discuție purtată cu câteva săptămâni în urmă cu un grup restrâns de jurnaliști români Marc Suss – directorul programului Global Access (n.n. – Dacia) și Mihai Bordeanu – directorul de marketing al mărcii Dacia în cadrul grupului Renault, au explicat că „dacă am compara Dacia Sping cu un model similar cu motor convențional ați vedea că diferența poate fi recuperată în doi – trei ani din banii pe care clienții nu îi mai dau pe benzină. Curentul electric e mult mai ieftin decât benzina. În Franța, de exemplu, o încărcare completă a bateriilor lui Spring ar costa doar cinci euro. Deci poți merge 200 de kilometri cu această mașină plătind mai puțin de 5 euro (n.n. – cca. 25 de lei). În schimb, pentru 200 de kilometri parcurși cu Sandero ar trebui plătiți circa 22 de euro”.

Dacia Spring, mașină de oraș

Primul contact pe viu cu Dacia Spring a dezvăluit noi detalii, imposibil de descoperit în imaginile de pe internet. În privința designului ideea  de mini SUV pare, oarecum, forțată  și, mai mult decât atât, garda la sol de 15 cm, coroborată cu roțile înguste (165/70 R14), dau mașinii un aer artificial. Apoi, încă de la prima atingere, este limpede că atingerea unui preț foarte avantajos a venit la pachet cu multe compromisuri. De exemplu, barele de pe pavilion par extrem de fragile, în timp ce deschiderea hayonului se realizează prin apăsarea unui buton asemănător celui prezent cu ani în urmă pe modelele Logan și Sandero, dar care are acționare electrică. Merită menționat că acest buton a dat mari bătăi de cap utilizatorilor el ajungând, în timp, punctul central al unei zone cu multă rugină. În speranța că inginerii Dacia au găsit soluția pentru aceste probleme să spunem și că blocurile optice din spate nu sunt cele prezente în imaginile oficiale. Mai exact, în timp ce modelul este promovat prin imagini cu stopuri care scot în evidența litera Y în poziție orizontală, acest detaliu făcând parte din „noua semnătură luminoasă” a mărcii Dacia, cel prezentat aseară avea un cu totul alt aspect, mai simplist. La solicitarea noastră, oficialii mărcii au menționat că mașina prezentată este în versiunea dedicată serviciilor de car-sharing și că, în acest caz, blocurile optice diferă.

Interiorul modelului Spring este, așa cum vă așteptați probabil, unul ascet și cu dimensiuni reduse, în linia mașinilor electrice de clasă A precum Skoda Citigo E-iV, Volkswagen e-Up! sau Smart EQ Forfour. Așa cum spuneam, prețul redus promis de oficialii Dacia și Renault a impus anumite compromisuri, iar unul dintre acestea este sistemul de infotainment Media Nav de generație mai veche, dar care permite conectarea cu telefoane mobile și comenzi vocale. De asemenea, surprinzător, un detaliu la care credeam că Dacia a renunțat demult, butoanele pentru deschiderea geamurilor din față poziționate în zona centrală, între ecranul Media Nav și comenzile pentru aerul condiționat a reapărut în dotarea noului Spring. Ciudat și mai greu de înțeles, deschiderea geamurilor din spate este „normală”, butoanele fiind amplasate pe cotierele de pe uși.

Citește și:
– OFICIAL: Dacia electrică – autonomie de 225 km, motor de 44 CP, încărcare AC și DC

O potențială problemă pentru șoferii mai înalți sau mai scunzi poate fi lipsa reglajului pentru poziționarea volanului. În cazul Spring acesta pare fix. În același context, deși am căutat cât ne-am priceput de bine, nu am reușit să găsim levierul pentru reglajul scaunului pe veriticală. Scaunul, desigur, glisează înainte și înapoi, iar spătarul poate fi pliat după nevoie, însă fără reglaj pe verticală al scaunului și volanului, poziția de conducere ar putea fi mai puțin plăcută pentru unii utilizatori. Este, desigur, posibil ca aceste neajunsuri să fie aferente strict versiunii pentru car-sharing prezentată de Dacia.

Dincolo de lipsa reglejelor menționate, habitaclul noului model Dacia suprinde prin spațiul oferit celor până la patru pasageri. Pentru o mașină cu o lungime de doar 3,7 metri acesta este mai mult decât decent. Asta, desigur, dacă nu vă încadrați în zona persoanelor cu o înălțime mult peste medie, caz în care poate apărea un oarecare disconfort. De altfel, o altă problemă pentru persoanele foarte înalte poate fi și pătrunderea pe locurile din spate, ușa având o deschidere insuficientă.

În schimb, dacă pasagerii din spate pot avea ceva probleme de acomodare cu mașina și cu spațiile vitrate mici, bagajele vor putea fi transportate fără mari probleme. Asta pentru că portbagajul are o capacitate de 300 de litri, surprinzător de mare pentru o mașină de clasă A. Pentru comparație să spunem că noul Sandero, vehicul de clasă B, are un portbagaj de 320 de litri.

Un ultim detaliu interesant de menționat este prezența lămpilor de semnalizare laterale în oglinizle exterioare. Este pentru prima dată când un model Dacia are în dotare așa ceva, acest echipament nefiind prezent nici chiar pe noile modele Logan și Sandero, abia ajunse pe piață. Dincolo de detaliile sale mai mult sau mai puțin inspirate, Dacia Spring trebuie considerată o mașină pentru deplasări pe distanțe scurte, în special în aglomerările urbane, cu un preț imbatabil. Și dacă tot vorbim despre preț, acesta este estimat a fi sub pragul de 19.000 de euro, ceea ce, grație programului Rabla, poate face o eventuală achiziție cât se poate de justificată, costul final coborând sub 10.000 de euro.. Cei care își doresc mai mult de la o mașină electrică trebuie să caute în zona de preț care depășește pragul de 30.000 de euro.

Citește și:

Leave a Comment