Share
Începe marele troc al emisiilor din industria auto

Începe marele troc al emisiilor din industria auto

Apropierea finalului de an și a penalităților pe care autoritățile europene le-au pregătit pentru depășirea limitelor de CO2 impuse pune mulți producători în postura de a cumpăra așa-numite „credite”.

Anul 2020 este primul în care emisiile medii de CO2 ale flotelor vândute de producătorii auto care comercializează mașini în Europa sunt cuantificate de autoritățile europene nu doar în statistici ci și în penalități. Astfel, conform unui raport al European Federation for Transport and Environment (T&E) dat publicității cu câteva zile în urmă, unele companii auto sunt departe de a atinge țintele impuse și, prin urmare, în pragul unor amenzi importante.

Iar cifrele sunt cât se poate de relevante. Un alt raport, al Agenției de mediu a Uniunii Europene (EEA) de această dată, arată că în 2019 emisiile de dioxid de carbon provenite de la mașinile noi comercializate au crescut. După un declin continuu între 2010 și 2016, timp în care acestea s-au redus cu 22 de grame, din 2017 direcția s-a inversat. Astfel, în 2017 și 2018 emisiile de CO2 au crescut cu 2,8 gr. CO2/km, iar anul trecut trendul negativ s-a menținut, majorarea fiind de 1,6 gr. CO2/km. În urma acestor trei ani de majorări, emisiile medii de CO2 provenite de la autoturismele noi ajunseseră, la finalul anului trecut, la 122,4 gr./km. Odată cu pandemia și cu inerenta reducere a mobilității, tendința de creștere a emisiilor s-a transformat din nou în scădere. Astfel, așa cum LifeNews.ro a scris încă de la începutul lui octombrie, în primele șase luni din 2020 emisiile medii au scăzut de la 122g CO2/km până la 111g CO2/km, cel mai mare recul din ultimul deceniu.

Portițele din legislație

Ca de obicei atunci când este vorba despre o industrie majoră, cu mulți angajați și care plătește taxe importante către buget, politicienii de la Bruxelles au lăsat câteva portițe de scăpare pentru companiile care nu reușesc să se încadreze în standardele impuse. De exemplu sunt permise alianțe între companii care nu au mare lucru în comun. Așa se face că emisiile Mazda sunt cuantificate în comun cu cele ale Toyota, iar ale FCA cu Tesla. Totodată, în acest an, calculul privind emisiile medii ale flotelor exclude 5% dintre mașinile vândute. Apoi, ca și în domeniul energiei, companiile care nu pot atinge limitele din legislația UE pot cumpăra așa-numite „credite”. Iar trocul în privința emisiilor pare să fi început.

Primii care au mutat rapid după aflarea limitelor de emisii impuse de Comisia Europeană au fost italo-americanii de la FCA (Fiat Chrysler Automobiles) care au încheiat un acord cu Tesla pentru ca emisiile celor două companii să fie cuantificate în comun.

Grupul de lobby T&E nota în aprilie 2019 că „este pentru prima dată în Europa când producători complet separaţi îşi pun la comun emisiile sub forma unei strategii viabile din punct de vedere comercial. Odată ce ai înfiinţat un «open pool» acesta rămâne valabil pentru mai mulţi ani”, iar jurnaliștii Financial Times scriau, tot atunci, că într-o declaraţie publicată pe site-ul Comisiei Europene, FCA ar fi pus la punct un „open pool” cu Tesla în data de 25 februarie, astfel încât automobilele Tesla vor fi numărate în flota de autoturisme a FCA care include mărcile Alfa Romeo, Fiat, Chrysler, Jeep şi Maserati. În acelaşi document se arăta că rivalii japonezi Mazda şi Toyota vor forma şi ei un „open pool”.

Companii „în culpă” în privința emisiilor de CO2

Ca urmare a acestor „open pool”, grupul FCA a ajuns din codaș al clasamentului reducerii emisiilor de CO2, unul dintre fruntași. Iar emisiile comune ale Mazda-Toyota se află foarte aproape de limitele impuse de autorități.

Mai exact, conform raportului T&E din octombrie 2020, grupul cel mai bine poziționat în lupta cu emisiile de CO2 este PSA Peugeot – Citroen, iar companii precum Volvo, FCA sau BMW nu au motive de teamă în privința penalităților fiind deja sub limită. Tot fără penalități ar putea scăpa anul acesta și Renault, Mazda – Toyota, Nissan și Ford, grupuri aflate foarte aproape de atingerea țintei de emisii.

În schimb, KIA, Volkswagen, Hyundai, Daimler și Jaguar – Land Rover au, în teorie, mici șanse de a nu plăti amenzi importante pentru depășirea emisiilor medii. Doar că aici intervine trocul „creditelor”.

Conform Juliei Poliscanova, directorul în cadrul Transport and Environment (T&E), „producătorii din UE s-au întors în cursa pentru dezvoltarea de vehicule electrice, dar, fără obiective mai ambițioase cu privire la emisiile de CO2 pentru 2025 și 2030, vor rămâne în urmă încă din 2022”. Ea a acuzat concesiile făcute de Comisia Europeană, mai ales posibilitatea unor companii neperformante din punct de vedere ecologic, de a cumpăra „credite”.

Un caz concret este cel al suedezilor de la Volvo care, grație vânzărilor tot mai mari de vehicule hibride, s-au declarat gata să comercializeze astfel de „credite”. Oficialii T&E notează și că ținta este deja destul de clară, dacă avem în vedere că Volvo este deținut de grupul chinez Geely, același care este și acționar al grupului Daimler, unul dintre producătorii aflați departe de țintă.

Totodată, francezii de la Renault, care vor coborâ fără probleme sub pragul de emisii impus, s-au declarat gata de a vinde diferența de emisii de CO2 celui care plătește mai mult. Această mutare este surprinzătoare dacă avem în vedere că Renault are o alianță cu Nissan și Mitsubishi, amblele companii nipone fiind încă departe de ținta de CO2. Prin urmare, fie francezii vor neapărat să încaseze sume importante pentru a își echilibra balanța financiară, fie vor să forțeze mâna partenerilor de Alianță pentru a obține avantaje.

Oricare dintre aceste situații este cea vizată de oficialii Renault, ei pot sta liniștiți: cumpărători de „credite” există! Un exemplu este cel al americanilor de la Ford care s-au declarat gata să creeze un „open pool” cu orice companie auto care poate vinde credite de CO2 pentru că nu poate atinge țintele impuse fără ajutor. De asemenea, deși au încheiat o colaborare vizând același lucru cu MG, germanii de la Volkswagen ar putea fi nevoiți să  apeleze și la alte companii pentru a coborâ sub limita medie de 95 gr. CO2/km.

Citește și:

Leave a Comment