Share
Al treilea an consecutiv în care emisiile de CO2 ale mașinilor noi cresc în Europa

Al treilea an consecutiv în care emisiile de CO2 ale mașinilor noi cresc în Europa

În ciuda reglementărilor europene tot mai drastice, emisiile de CO2 ale autoturismelor noi vândute în Europa se majorează de la un an la altul.

Un raport al Agenției de mediu a Uniunii Europene (EEA) arată că și în 2019 emisiile de dioxid de carbon provenite de la mașinile noi comercializate au crescut. După un declin continuu între 2010 și 2016, timp în care acestea s-au redus cu 22 de grame, din 2017 direcție s-a inversat. Astfel, 2017 și 2018 emisiile de CO2 au crescut cu 2,8 gr. CO2/km, iar anul trecut trendul negativ s-a menținut, majorarea fiind de 1,6 gr. CO2/km.

În urma acestor trei ani de majorări, emisiile medii de CO2 provenite de la autoturismele noi au ajus la 122,4 gr./km. Deși se află încă sub ținta impusă de normele europene până anul trecut (130 gr. CO2/km), acestea sunt departe de noul plafon de 95 gr. CO2/km care va intra în vigoare în acest an.

Această creștere, aparent, contra valului de măsuri de reduecre a poluării are la bază, pe deoparte, trecerea tot mai vizibilă de la vehiculele cu motoare diesel la cele alimentate cu benzină, dar și majorarea vânzărilor de SUV-uri în detrimentul mașinilor cu dimensiuni mai mici. În același timp, numărul în creștere de mașini dotate cu sisteme de propulsie electrice sau hibride rămâne prea mic pentru a compensa emisiile majore ale celorlalte autoturisme.

Totuși, conform datelor EEA, emisiile medii de CO2 ale mașinilor dotate cu motoare alimentate cu benzină se apropie rapid de cele ale dieselurilor. Asta în ciuda faptului că ani de-a rândul motoarele diesel au fost mai performante decât cele alimentate cu benzină în privința consumului de carburant și, în consecință, în domeniul emisiilor de dioxid de carbon. Totuși, dieselurile rămân mai periculoase pentru mediu din cauza eliberărilor de particule și oxizi de azot.

Ținta emisiilor de CO2 din 2020, greu de atins

Dincolo de tendința complet opusă direcției așteptate, actualele emisii medii de CO2 fac greu de crezut, dacă nu chiar imposibilă, atingerea țintelor oimpuse de Comisia Europeană pentru 2020. Practic, pentru a se menține sub plafonul de 95 gr. CO2/km, producătorii ar trebui să reușească o scădere a emisiilor cu 27,4 grame de CO2 sau 22% în doar câteva luni.

Evident că un astfel de rezultat este greu de crezut că va putea fi prezentat la finalul lui 2020, chiar dacă producătorii vor limita la maximum comercializarea de vehicule care depășesc ținta impusă de autorități și vor amplifica vânzările de mașini electrice și hibride.

Citește și:
Cele mai eficiente autoturisme alimentate cu benzină de pe piața românească
Cele mai eficiente autoturisme diesel de pe piața românească

Cum penalitățile impuse de Comisia Europeană sunt majore și ar putea apropia de insolvență sau chiar faliment unii producători auto este greu de stimat ce se va întâmpla în perioada următoare. Totuși, există zvonuri care indică o amânare a impunerii de penalități care va fi justificată prin problemele cauzate de pandemie industriei auto. Cum sunt, deocamdată, doar zvonuri, tabloul care se întrevede în viitorul apropiat pentru producătorii de mașini rămâne extrem de sumbru.

De altfel, odată cu prezentarea noilor valori ale emisiilor de CO2, reprezentații Comisiei Europene au menționat că producătorii de automobile trebuie să reducă semnificativ emisiile riscând altfel să nu îndeplinească obiectivele mai dure ale UE care vor intra în vigoare în acest an. „Producătorii vor trebui să îmbunătățească eficiența flotelor și să accelereze lansarea de vehicule cu emisii zero sau reduse”, au declarat reprezentanții CE.

Totodată, CE a solicitat statelor membre să introducă scheme de stimulare pentru achiziția de mașini puțin poluante și să investească în infrastructura de încărcare a vehiculelor electrice pentru a reduce poluarea și a ajuta îi ajuta pe producătorii de vehicule să atingă obiectivele în privința emisiilor.

JATO a subliniat problema încă din martie

Analiștii JATO Dynamics au realizat încă din luna martie a acestui an un studiu care arăta că emisiile de CO2 sunt în creștere. Conform acestora, media emisiilor de CO2 din 2019 ar fi fost, la nivelul a 23 de state din Europa, de 121,8 gr./km. Cu doar 0,6 grame sub valoarea luată acum în calcul de EEA.

Mai mult decât atât, JATO arăta că doar șapte state europene – Danemarca, Franța, Finlanda, Olanda, Portugalia, Norvegia și Suedia – au reușit să reducă anul trecut media emisiilor față de anul 2018. În rest, creșteri, unele chiar majore (Grecia, Croația, Polonia).

Din nefericire, nici România nu a fost departe de „liderii” creșterilor de emisii rezultate de la autoturismele noi. La noi majorarea a fost de 2,7 gr./km, de la 121,3 gr. CO2/km până la 124 gr. CO2/km.

În clasamentul mărcilor comercializate în Europa doar BMW (-1,3 gr.), Citroen (-1,7 gr.), Opel (-1,1 gr.) și Toyota (-2,3 gr.) au reușit să vândă mașini cu o media a emisiilor mai mică decât în 2018. Asta în timp ce emisiile medii ale flotei Suzuki au crescut cu 6,3 gr., cele ale Ford cu 4,9 gr., ale Dacia cu 4,7 gr. și ale Renault cu 3,4 gr.

În acest context devine tot mai limpede motivul pentru care marca autohtonă are în plan înlocuirea a nu mai puțin de trei vehicule din gamă (Dokker, Sandero, Logan) și lansarea unui vehicul 100% electric (Spring) în acest an. Este cea mai importantă ofensivă de noi produse a mărcii Dacia din istoria sa.

Citește și:

Leave a Comment