Voucherele de vacanță au transformat bugetarii în principali clienți ai litoralului românesc
Găsirea unei camera libere pentru sezonul estival în hotelurile de pe litoralul Mării Negre devine, de la un an la altul, o misiune plină de provocări. Voucherele de vacanță au influențat în mod semnificativ piața turismului românesc, astfel că vacanțele au devenit din ce în ce mai scumpe, iar locurile de cazare disponibile tot mai puține. Drept urmare, tot mai mulți români caută vacanțe în afara țării.
Pentru mulți români, petrecerea concediului în afara țării a devenit singura soluție. Este concluzia unui barometru realizat de Frames & Train Your Brain, în perioada 2-9 aprilie 2019, în rândul a 350 de persoane (patroni, manageri și angajați ai unor companii dintr-o sferă largă de domenii).
Potrivit ,,Barometrului privind vacanțele din 2019’’, prezentat în cadrul evenimentului „Train Your Business”, românii ar vrea să meargă mai des pe Litoral, însă găsesc din ce în ce mai greu locuri de cazare. Creșterea semnificativă a cererii de servicii hoteliere, stimulată de voucherele de vacanță, a făcut ca multe unități de cazare să fie rezervate pentru sezonul estival încă de pe acum, iar tarifele la cazare să crească exponențial.
Principalii clienți ai litoralului românesc au devenit în primul rând bugetarii, cei care primesc gratuit, prin intermediul voucherelor, posibilitatea de a-și petrece vacanța de vară. În aceste condiții, mulți dintre clienții din anii trecuți, cei care nu au acces la aceste facilități financiare, s-au reorientat către turismul extern, acolo unde ofertele agențiilor de turism au, în multe dintre situații, un raport calitate-preț chiar mai bun decât ce oferă stațiunile de la Marea Neagră.
Așa se explică și faptul că, dacă în anii trecuți, în cercetările sociologice, peste 60-70% dintre români indicau România drept principală destinație pentru vacanța de vară, în 2019, potrivit Barometrului Frames & Train Your Brain, numai 47% dintre intervievați au indicat țara noastră, în timp ce pentru străinătate au optat 44%.
„Așa cum estimam încă de anul trecut, voucherele de vacanță au indus efecte economice semnificative în piața turismului. Prețurile au crescut, locurile de cazare au devenit insuficiente, iar o parte semnificativă din publicul potent financiar, care mergea pe Litoral în anii trecuți și cheltuia la restaurante, la terase, în cluburi etc., a migrat către alte destinații. ,«Democratizarea» turismului românesc a adus, astfel, beneficii importante pentru hotelieri, dar mai puține pentru restul structurilor economice de pe litoral. Locul restaurantelor și al teraselor cu programe artistice, al teatrelor de vară și altor asemenea facilități turistice, a fost luat de supermarketuri, chioșcuri și magazine cu produse ieftine, de micul retail”, a declarat Adrian Negrescu, managerul Frames.
Potrivit Barometrului, dacă în țară, litoralul (57%) și stațiunile de la munte (32%) sunt cele mai căutate destinații, în străinătate, Grecia este pe primul loc, fiind indicată de peste 37% dintre românii care vor să își petreacă vacanța în altă țară. În top urmează Bulgaria (22%), Spania (19%), Italia (14%) și Turcia (8%).
Pe ansamblu, 63% dintre respondenți declară că vor pleca în concediu la vară, în timp ce 22% spun că nu vor face acest lucru. Întrebați câte zile de vacanță și-au programat pentru sezonul estival, 52% dintre respondenți au indicat intervalul 10-15 zile, în timp ce 21% se pregătesc de un concediu de numai șapte zile.