Share

Stefan Hartung, președinte Bosch: Europa își întârzie nejustificat dezvoltarea în domeniul AI

Prezent la evenimentul anual Bosch Tech Day, Stefan Hartung, președintele grupului german cu o prezență importantă în România, a anunțat investiții masive în domeniul inteligenței artificiale (AI), atrăgând atenția, totodată, că Europa rămâne în urmă și în acest domeniu.

Pornind de la ideea că inteligența artificială (AI) este un stimulent al inovării și un motor de creștere pentru produsele și serviciile companiei, grupul Bosch a programat investiții de 2,5 miliarde de euro în acest domeniu până la sfârșitul anului 2027. În viziunea grupului german, evoluția AI face deplasarea autonomă a mașinilor mai sigură, supraveghează calitatea producției în uzine și face viața de zi cu zi mai ușoară la locul de muncă, în timpul liber și acasă.

În acest context, la Bosch Tech Day 2026, eveniment la care a participat și LifeNews.ro, au fost prezentate câteva produse care au fost și sunt încă dezvoltate cu ajutorul AI. Unul dintre acestea este producția industrială de baterii pentru vehicule. Conform specialiștilor Bosch, utilizarea AI în producția de baterii oferă o sudare laser inteligentă, ghidată optic „din mers”, care permite conectarea fără întreruperi și extrem de eficientă a terminalelor celulelor. Susținută de o automatizare de ultimă generație și de prelucrarea datelor în timp real, integrarea ghidării optice cu sudarea laser continuă conduce la cicluri de producție mai rapide, feedback imediat privind calitatea (datorită evaluării în timp real) și întreținere redusă. Soluția combină detectarea anomaliilor asistată de AI și analiza cauzelor principale pentru a optimiza monitorizarea proceselor în producție.

Un alt produs dezvoltat cu AI este, de exemplu, scanerul care utilizează mai multe tehnologii pentru a detecta diferite materiale aflate îmn interiorul pereților din locuințe, hale industriale sau construcții edilitare precum cabluri electrice, grinzi metalice, țevi sau spații goale. Extrem de util pentru cei care se ocupă cu reabilitarea unor astfel de zone, scanerul poate detecta obiectele din perete, le va clasifica și localiza cu mare precizie.

Totodată, tot grație AI, Bosch poate dota bicicletele electrice cu un sistem de control ala autonomiei. Utilizatorii de biciclete electrice pot utiliza aplicația eBike Flow pentru a seta nivelul de încărcare a bateriei cu care ar dori să ajungă la destinație. Consumul de energie este apoi ajustat automat de sistemul inteligent luând în considerare factori precum greutatea bicicletei și a utilizatorului, elevația traseului și comportamentul individual din timpul deplasării.

Alte echipamente dotate cu inteligență artificială, prezentate de Bosch la Tech Day 2025, au fost frigiderul și cuptorul inteligent, ambele putând detecta produsele din interior, senzorul AI pentru fitness, pătuțul inteligent care poate monitoriza semnele vitale ale unui copil sau detectoarele inteligente de incendii de vegetație.

„Progresele în domeniul AI fac posibilă deschiderea unor capitole complet noi în tehnologie, accelerarea dezvoltării inovațiilor și transformarea acestora în afaceri”, consideră Stefan Hartung, președintele consiliului de administrație Bosch. Conform acestuia, în ultimii cinci ani compania sa a depus peste 1.500 de cereri de brevet pentru invenții în domeniul AI.

Un domeniu în care Bosch dorește să utilizeze avantajele AI este condusul asistat și automatizat. Chiar dacă impulsul în acest domeniu nu a atins încă apogeul grupul german nu are nicio îndoială că deplasarea autonomă a vehiculelor va fi un succes de piață pe termen lung. Bosch se așteaptă ca vânzările sale de software, tehnologie a senzorilor, calculatoare de înaltă performanță (HPC) și componente de rețea să se dubleze până la mijlocul anilor 2030, depășind cu mult 10 miliarde de euro.

Bosch utilizează AI în conducerea automatizată, de exemplu, pentru vizualizarea împrejurimilor vehiculului și pentru planificarea traseului. Datorită AI, vehiculul gândește în perspectivă, anticipează modul în care se vor comporta ceilalți participanți la trafic și calculează pașii următori pentru a ajunge la destinație în siguranță. Inteligența artificială contribuie și la reducerea semnificativă a timpilor de dezvoltare pentru noile produse. Bosch deține deja o bază cu date colectate de la senzorii vehiculelor pentru a alimenta o soluție generativă de inteligență artificială care poate antrena sistemele ADAS mult mai rapid și mai eficient. Acest lucru ar putea deschide calea către asistenți de conducere și funcții de automatizare a deplasării mult mai fiabile în viitor.

În acest context, așa-numita tehnologie „Agentic AI”, care utilizează mai mulți agenți de inteligență artificială care pot lucra împreună, este capabilă să ia propriile decizii și să efectueze propriile acțiuni. Tehnologia permite derularea în paralel a mai multor procese. Agenții AI pot forma o echipă, un sistem multiagent, care este supravegheată de oameni sau un agent coordonator. Bosch utilizează deja această tehnologie la nivel intern, sistemele sale multi-agent monitorizând dispozitivele din producție, prezicând cerințele de întreținere și optimizând programarea personalului.

„Agentic AI poate da sectorului de inteligență artificială un impuls similar celui pe care telefoanele inteligente l-au dat internetului. (…) Am ajuns acum la nivelul următor. Rezultatul este o reducere a timpilor morți neplanificați și o creștere a productivității în general”, a declarat Tanja Ruckert, membră a consiliului de administrație Bosch.

În ciuda acestor dezvoltări tehnologice spectaculoase, președintele Bosch, Stefan Hartung, atrage atenția că inteligența artificială poate face și greșeli, iar un element important al prezentului este capacitatea companiilor care dezvoltă astfel de tehnologii de a produce sisteme prin care să se asigure că astfel de erori pot fi gestionate fără riscuri pentru oameni.

De asemenea, șeful Bosch consideră că „Europa își întârzie dezvoltarea în domeniul AI fără motiv”, din cauza suprareglementării și a standardelor neclare. Astfel, există și în acest domeniu riscul ca UE să rămână în urma Chinei sau Statelor Unite. Stefan Hartung notează și că „reglementările din UE (n.n. – în domeniul inteligenței artificiale) nu sunt clare și nu există standarde”. Mai mult, cele 28 de state trebuie să găsească un consens pentru standardizare „pentru că va fi imposibil să fie dezvoltate 28 de modele AI în funcție de reglementările din fiecare țară”.

Nu în ultimul rând, el consideră că statele „care nu dezvoltă AI vor fi dependente în viitor de alții (n.n. – state sau companii) și își vor pierde din suveranitate.

Citește și:

Leave a Comment