Share

Rabla: Mărcile cu cele mai multe mașini finanțate prin cele două programe de casare

Sunt ani buni de când România încearcă să își modernizeze parcul de autoturisme prin programe tip Rabla. În diferite forme, acestea au reușit să scoată de pe șosele peste 350.000 de mașini foarte vechi.

La solictarea LifeNews.ro, Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) a prezentat o statistică a ultimilor cinci ani de funcționare a Programului de Stimulare a Înnoirii Parcului Auto Naţional, mai cunoscut ca programul Rabla.

Conform datelor AFM, în perioada 2018 – 2022, au fost casate prin programul Rabla Clasic 327.556 de mașini vechi, în schimbul acestora fiind oferite tichete cu ajutorul cărora au fost comercializate de firmele înscrise în program 266.076 autoturisme noi. Acestor valori li s-au adăugat 2023 (ianuarie – noiembrie) încă 30.540 de mașini noi aferente finanțărilor din acest an.

Așa cum era de așteptat, principalul beneficiar al Rabla Clasic a fost, an de an, marca Dacia. Datele furnizate de AFM arată că, în 2023 de exemplu, din totalul de 30.540 de mașini noi finanțate prin Rabla Clasic, 10.628 au purtat marca Dacia. Adică aproape 35% din total. Mărcile aflate pe pozițiile doi și trei în clasamentul vânzărilor de mașini cu finanțare Rabla Clasic – Toyota și Renault – au atras fiecare fonduri pentru doar ceva mai mult de 3.000 de unități. De altfel, cumulat, mărcile aflate pe locurile 2 – 5 abia au reușit să vândă prin programul Rabla Clasic numărul de mașini pentru care a reușit Dacia să atragă finanțare.

În cazul Rabla Plus, numărul de mașini noi finanțate a depășit în perioada 2018 – 2022 valoarea de 32.500 de unități. Dintre acestea, 6.033 au fost mașini cu sistem Plug-In Hybrid (PHEV), iar 26.480 complet electrice (BEV). Totodată, în primele zece luni din 2023 au fost achiziționate prin Rabla Plus încă 10.239 de mașini PHEV și BEV.

Dacia domină autoritar și achizițiile prin programul dedicat mașinilor ale căror sisteme de propulsie sunt alimentate, măcar parțial, de energie electrică (BEV + PHEV). Conform datelor AFM, din totalul de 10.239 de mașini finanțate în acest an 42,52%, adică 4.354 de vehicule, au purtat marca Dacia. În acest caz există însă și un al doilea mare câștigător al subvențiilor guvernamentale. Marca americană Tesla a reușit să comercializeze prin Rabla Plus 1.549 de mașini, valoare mult mai mare decât cele ale unor mărci precum Volkswagen (locul 3) care a beneficiat de finanțare pentru 603 mașini, Renault (loc 4) care a vândut prin acest program 597 de mașini sau Hyundai (loc 5) cu un număr de 560 de vehicule.

Având în vedere cifrele de mai sus este demn de remarcat faptul că, din totalul de 39.072 de mașini Dacia înmatriculate în primele zece luni din acest an, 38,34% au fost finanțate parțial prin programele Rabla. În același timp, în cazul Tesla – beneficiară doar a Rabla Plus – procentul tinde către 100%, iar Hyundai și Renault au avut finanțate parțial peste 40% dintre achizițiile din acest an.

Citește și:

Leave a Comment