Consiliul European obligă producătorii auto să echipeze mașinile cu noi sisteme de siguranță. Iată care sunt acestea
Începând de la jumătatea anului 2022 toate autovehiculele noi – inclusiv camioane sau autobuze – introduse pe piața UE vor trebui să fie echipate cu sisteme avansate de siguranță. Cum multe dintre acestea sunt fosrte costisitoare este de așteptat o nouă scumpire a vehiculelor.
În urma unui acord convenit cu Parlamentul European în luna martie, Consiliul European a adoptat vineri, 8 noiembrie, un regulament privind siguranța generală a autovehiculelor și protecția ocupanților vehiculelor și a utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor. Conform oficialilor UE, regulament cu privire la siguranță este menit să reducă semnificativ numărul victimelor.
La zece ani de la adoptarea regulamentului precedent, noile reglementări privind siguranța generală ar trebui să dea un nou impuls acțiunilor UE în domeniul siguranței rutiere. Pentru prima dată, sunt abordate preocupări specifice ale utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor, cum ar fi pietonii și bicicliștii.
Conform noilor norme, toate autovehiculele (inclusiv autoturismele, camioanele, autobuzele și camionetele) vor trebui să fie echipate cu următoarele elemente de siguranță:
sistem inteligent de asistență pentru controlul vitezei;
- facilitarea instalării sistemului antidemaraj cu etilotest;
- sisteme de avertizare cu privire la somnolența și lipsa de atenție a conducătorului auto;
- sisteme de avertizare privind starea avansată de distragere a atenției conducătorului auto;
- semnale pentru frânare de urgență;
- sisteme de avertizare la mersul înapoi;
- dispozitive de înregistrare a datelor privind evenimentele;
- monitorizarea precisă a presiunii în pneuri.
Pentru autoturisme și camionete vor fi necesare măsuri avansate suplimentare precum:
- sisteme avansate de frânare de urgență;
- sisteme de urgență de menținere a benzii de circulație;
- zone extinse de protecție a capului în cazul unui impact, care pot reduce vătămările în cazul unor coliziuni cu utilizatorii vulnerabili ai drumurilor, cum ar fi pietonii și bicicliștii.
Pe lângă cerințele generale și sistemele existente (precum sistemele de avertizare la trecerea involuntară peste liniile de separare a benzilor de circulație și sistemele avansate de frânare de urgență), camioanele și autobuzele vor trebui să fie proiectate și construite în așa fel încât unghiurile moarte din jurul vehiculului să fie reduse în mod semnificativ. De asemenea, ele vor trebui să fie echipate cu sisteme avansate de siguranță capabile să detecteze pietonii și bicicliștii situați în imediata apropiere a vehiculului.
În plus, regulamentul permite Comisiei să adopte norme specifice privind siguranța vehiculelor care funcționează cu hidrogen și a vehiculelor automate. La un nivel mai general, regulamentul prevede actualizarea noilor specificații de către Comisie, pentru a se ține seama de evoluțiile tehnice viitoare.
Regulamentul actualizează normele existente în materie de siguranță a autovehiculelor cuprinse în Regulamentul (CE) nr. 661/2009 privind siguranța generală și în Regulamentul (CE) nr. 78/2009 privind siguranța pietonilor.
Noul regulament se aplică după 30 de luni de la intrarea sa în vigoare. Pentru un număr limitat de elemente este prevăzut un termen de aplicare mai lung, pentru a permite producătorilor de autovehicule să își adapteze producția la noile cerințe.
Deși orice nouă reglementare menită să majoreze sigutanța tuturor celor care utilizează infrastructura rutieră europeană trebuie considerată pozitivă, în cazul acestui nou regulament trebuie avut în vedere și impactul asupra prețurilor depe piața auto. Este foarte adevărat că toate sistemele impuse acum ca obligatorii sunt deja disponibile pe autoturisme, însă multe dintre acestea sunt amplasate doar pe versiunile superioare, nu și pe cele de bază.
Prin urmare, odată cu obligativitatea de a include în echiparea de serie a vehiculelor (și nu în cea opțională) noi dotări de siguranță – unele destul de costisitoare – este de așteptat ca producătorii auto să scumpească în consecință vehiculele comercializate pe piața europeană. Cum perioada prin care trece industria auto nu este una fastă, iar bugetele sunt întinse la maximum de trecerea la vehiculele electrice, este puțin probabil ca producătorii să absoarbă costurile necesare pentru a nu le rostogoli asupra clienților.