Premieră în industria auto: Stellantis schimbă numele unui model Alfa Romeo imediat după lansare
Contrele dintre șefii grupului Stellantis și autoritățile din Italia au dus la o situație în premieră pe piața auto europeană. Un model abia prezentat cu numele Alfa Romeo Milano a fost rebotezat la doar câteva zile după lansare.
Un anunț surprinzător al mărcii Alfa Romeo din grupul Stellantis a lăsat cu gura căscată atât oamenii din industria auto cât și pasionații de mașini. La doar două zile după ce au prezentat un mic SUV cu numele Milano, oficialii grupului din care mai fac parte mărci ca Fiat, Lancia, Opel, Peugeot, Citroen, Jeep, Chrysler sau Dodge au luat decizia de a îi schimba numele în Junior.
Surprinzăorul anunț, deloc lăudabil pentru un brand cu pretenții, are drept cauză scandalul din Italia, țară în care autoritățile și grupurile de lobby au acuzat grupul Stellantis că își orientează producția către alte state deși multe dintre mărcile deținute aparțin fostului grup Fiat.
În acest context, Alfa Romeo a redenumit noul său SUV din Milano în Junior după dezbateri aprinse cu guvernul italian și oficiali ai asociațiilor de industriași din Peninsulă cu privire la folosirea numelui unui oraș italian pentru o mașină care va fi produsă în Polonia.
Jean-Philippe Imparato, directorul general Alfa Romeo, a declarat că firma a arătat autorităților o explicație detaliată privind motivele pentru care a considerat că utilizarea numelui Milano este corectă pentru o mașină care are scris „made in Poland” pe caroserie, dar a decis să schimbe numele pentru a evita alte conflicte.
„Când treci la discuții politice, pierzi imediat jumătate dintre cumpărători și am vrut să prevenim acest lucru”, a declarat Imparato într-o conferință de presă. El a adăugat și că impactul financiar al schimbării numelui va fi neglijabil, având în vedere că producția nu a început încă și că foarte puține proiecte de marketing vor trebui abandonate.
Modelul Alfa Romeo Milano, sau, acum, Alfa Romeo Junior, este asamblat la uzina Stellantis din Tychy, Polonia, alături de vehicule ale altor mărci din grup precum Jeep Avenger și Fiat 600. Primele livrări ale noului model – primul Alfa Romeo care va fi produs în întregime în afara Italiei – sunt programate pentru luna septembrie a acestui an.
Șeful suprem al Stellantis, Carlos Tavares, a declarat săptămâna trecută că Milano trebuie să fie construit în afara Italiei pentru a fi competitiv. „Dacă ar fi fost construit în Italia, prețul Milano ar fi pornit de la aproximativ 40.000 de euro în loc de 30.000 de euro, ceea ce i-ar fi limitat potențialul pe piață”, a declarat Tavares săptămâna trecută în timpul unei mese rotunde organizate la Milano cu ocazia lansării noului model.
Însă numele Milano s-a transformat rapid într-un adevărat coșmar pentru Stellantis. Aproape imediat după dezvăluirea mașinii, săptămâna trecută, ministrul italian al industriei, Adolfo Urso, a criticat producătorul auto pentru că produce primul vehicul complet electric al Alfa Romeo în străinătate, spunând că decizia producătorului auto a încălcat legislația italiană și a indus în eroare consumatorii.
Legea menționată de Urso spune că este ilegal să prezinți un produs fabricat în străinătate ca provenind din Italia. În mod obișnuit, aceasta a fost invocată împotriva produselor alimentare, de exemplu brânza „parmesan” fabricată în SUA care seamănă cu „parmigiano” din Italia.
„O mașină numită Milano nu poate fi produsă în Polonia. Acest lucru este interzis de legea italiană”, a susținut Urso la Torino, referindu-se la legislația din 2003 care vizează produsele cu „sonoritate italiană” care pretind în mod fals că sunt italiene.
Reacția lui Urso cu privire la Alfa Romeo Milano este doar cea mai recentă declarație dintr-un război al cuvintelor între guvernul premierului Giorgia Meloni și Stellantis care vizează negocierile cu privire la un plan de creștere a producției auto naționale la peste un milion de unități.
Meloni a acuzat Stellantis, singurul mare producător auto din țară, că a luat în considerare interesele Franței în detrimentul celor italiene și a descris nașterea grupului ca fiind o „presupusă” fuziune care „de fapt a mascat o preluare franceză”.
Acuzațiile aduse de oficiali ai guvernului italian, dar și de unele grupuri de industriași din țară, au o importanță redusă pentru acționarii și șefii companiei dat fiind faptul că Stellantis ocupă prima poziție în topul profiturilor înregistrate de constructorii de automobile europeni în 2023.
Noul nume al SUV-ului Alfa Romeo de mici dimensiuni nu este străin de această marcă. Junior a fost folosit la o serie de modele Alfa Romeo, inclusiv pe versiuni ale coupe-ului din seria 105 și pe un coupe sport proiectat de Zagato, în serie limitată, în anii 1970.
Citește și: