Ministrul Transporturilor amenință, de ochii lumii, constructorii de autostrăzi
Răzvan Cuc, ministrul Transporturilor, a declarat că nu va mai anunţa dinainte când va merge să verifice șantierele, pentru a vedea cum se lucrează cu adevărat. Totodată, el susține că firmele care nu lucrează vor fi trimise acasă „şi trei ani nu mai au ce căuta în România”. Doar că, înaintea acestor amenințări, oficialul a uitat să studieze legislația care nu îi permit să rezilieze atât de ușor un contract.
„Vremea a fost benefică construcţiei şi avansării stadiului fizic la autostrăzi. Le-am spus constructorilor: «Nu vă prevalaţi de faptul că aşteptăm 15 martie, conform normativului, să începem mobilizarea. Lucraţi la structuri, chiar dacă plouă, bun, nu lucrăm la terasament, dar lucrăm la structuri. În condiţiile în care nu o s-o faceţi eu cred că răbdarea noastră, a tuturor românilor, a ajuns la o limită». Eu nu le mai permit. Voi prezenta situaţia să vadă şi românii cine munceşte şi cine nu”, a spus Răzvan Cuc, într-o conferinţă de presă organizată astăzi.
El a arătat că firmele care nu şi-au făcut treaba nu au fost sancţionate suficient până acum. „Unde nu sunt mobilizaţi, pleacă acasă şi trei ani nu mai au ce căuta în România, le dăm certificat constatator negru şi am încheiat discuţia. Ce tot stăm atâta să le zic de fiecare dată când mă duc pe şantiere. Le-am zis că nu voi mai anunţa când plec, voi anunţa presa cu o oră jumătate – două înainte să ajung pe şantier. Nu mai am de ce să anunţ dinainte. Să văd acolo cum aduc 20 de utilaje, cum am văzut la cei de la Aktor, în condiţiile în care plouase cu o zi înainte? Despre ce vorbim? Aici este o problemă de asumare. Înţeleg că sunt un consorţiu mare, dar nu pot să înţeleg că vin în România să ia nişte bani şi nu-i muncesc şi mai fac şi «claimuri» pe deasupra. Păi românii noştri de ce nu fac «claimuri», de exmplu”, a explicat ministrul, fără a detalia însă pe ce legi se bazează atunci când spune că poate rezilia contracte atunci când observă că firmele contractante „nu se mobilizează”. Din nefericire, pentru că legislația nu este atât de permisivă, amenințările ministrului nu pot fi luate în seamă decât la nivel de intenție. Asta în ciuda faptului că mulți dintre constructori chiar merită să fie „trimiși acasă”.
Cuc a precizat și că se va uita cu atenţie şi la modul în care aceste mari consorţii îşi plătesc la timp subcontractorii, acesta putând fi un motiv de reziliere a contractului. „De ce avem subcontractori neplătiţi, din moment ce ei îşi primesc plata la zi? Nu-i voi mai evalua doar la calitate, termen de finalizare, care oricum a fost depăşit. Mă voi uita şi la plata subcontractorilor, pentru că noi trebuie să avem grijă de capitalul românesc, de firmele de construcţii, aşa cum sunt ele, mici, mari, dotate, trebuie să ne asigurăm că aceşti oameni îi plătesc. Dacă nu îi plătesc, la fel va fi un motiv de reziliere”, a continuat oficialul guvernamental.
El a adăugat că în fiecare sâmbătă va organiza o conferinţă de presă pe care a numit-o „Ora infrastructurii”. „Este o premieră în Ministerul Transporturilor. Vom face o radiografie a stării şantierelor. Cetăţenii trebuie să fie foarte bine informaţi cu privire la progresul fizic pe care îl fac antreprenorii care lucrează pe şantierele României, precum şi problemele legate de finanţare şi eventualele blocaje care pot apărea pe parcursul implementării acestor proiecte. Vreau să transmit un semnal foarte clar pentru antreprenori: ori muncesc şi-şi respectă contractele, ori pleacă acasă. Voi avea toleranţă zero pentru aceia care nu-şi îndeplinesc termenele contractuale. Eu am înţeles foarte clar mesajul românilor, iar răspunsul meu este simplu: voi sta pe şantiere, atât ziua, cât şi seara, atât anunţat, cât şi neanunţat”, a subliniat Razvan Cuc.
Un prim contract pentru care se încearcă rezilierea
Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii (CNAIR) va rezilia contractul cu firma spaniolă Copisa Constructora pentru realizarea centurii oraşului Mihaileşti şi va face în regie proprie această lucrare, a declarat, sâmbătă, directorul general al companiei, Narcis Neaga.
„Am chemat firma respectivă luni, este o firmă spaniolă. Intenţia noastră este de a rezilia contractul. Ei au avut termen de începere în iulie 2016 şi termenul de executare a fost de 12 luni. Nu există probleme cu exproprierile decât într-o zonă mică, care nu le afectează restul lucrărilor. Progresul lor fizic din 2016 până acum este undeva la 30%. Stadiul financiar este de 34%, deci nu sunt probleme cu plăţile din partea noastră”, a declarat Narcis Neaga, irectorul general al Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii (CNAIR) referindu-se la firma spaniolă Copisa Constructora. Aceasta este responsabilă pentru reazlizare centurii oraşului Mihăilești.
Oficialul susține chiar că lucrarea va fi făcută regie proprie de CNAIR, fiind vorba de doar 3,2 kilometri. „Cu această firmă am avut probleme şi la centura Târgu-Mureş. Nu au resurse financiare, nu au resurse umane şi invocă faptul că nu am plătit la zi. Însă plăţile sunt la zi. Ei invocă o clauză contractuală, o formulă de escaladare a preţurilor. Timp de 12 luni compania nu a considerat normal să aibă o formulă de actualizare a preţurilor şi, din acest motiv, nu a fost introdusă în contract. Ei şi-au asumat această situaţie şi au semnat contractul. Nu vii după trei ani să spui că nu ai formulă de escaladare a preţului când tu pe şantier ai 10-15 oameni”, a explicat Narcis Neaga.
©Lifenews.ro – Articolele lifenews.ro pot fi preluate în limita a 500 de caractere și doar cu acordul redacției.