Au debutat lucrările pentru metroul de la Cluj-Napoca, o investiție de 13,69 mld. lei
Lucrările de execuţie a metroului din Cluj-Napoca au început pe 5 iunie 2024 și, conform proiectului, ar trebui să se încheie în 2031.
Lucrările de execuţie a metroului din Cluj-Napoca au început miercuri, 5 iunie 2024. Valoarea totală a contractului este de 13,69 miliarde de lei, dintre care 1,48 de miliarde de lei sunt fonduri din PNRR, 41 de milioane de lei de la bugetul Primăriei, iar 10,04 miliarde de lei de la bugetul de stat.
Contractul de proiectare şi execuţie a fost semnat anul trecut, în mai, cu o asociere de constructori, pentru suma de 10,78 miliarde de lei (cu TVA). Această linie de metrou ar trebui să devină complet funcţională în 2031 când se mizează pe un număr zilnic de călători de de 164.000. Lungimea liniei de metrou uşor din Cluj-Napoca este de peste 21 de kilometri, traseul având 19 staţii.

„Încep lucrările la prima magistrală de metrou din afara Capitalei! Construcţia metroului clujean este finanţată de Ministerul Transporturilor prin PNRR, dar derulată de primăria municipiului Cluj-Napoca. Este un nou exemplu de rezultat al unui parteneriat eficient al autorităţilor centrale şi locale în beneficiul românilor!”, a menționat Sorin Grindeanu, ministrului Transporturilor şi Infrastructurii.
De asemenea, Nicolae Ciucă a declarat că începerea lucrărilor la magistrala de metrou de la Cluj-Napoca reprezintă o nouă etapă pentru administraţiile locale şi pentru Guvern, fiind modalitatea în care să fie asigurată o „fundaţie” generaţiilor viitoare.
El a apreciat că noul proiect constituie o dovadă că România se modernizează, iar Cluj-Napoca este un vârf de lance în ceea ce priveşte atragerea investitorilor şi corelarea între autorităţile locale şi cele centrale pentru obiectivele necesare comunităţii.
„Acest nou proiect este o dovadă că România se transformă, România se modernizează, iar Clujul este vârful de lance (…) pentru ceea ce înseamnă viziune, pentru ceea ce înseamnă atragerea de investitori, pentru ceea ce înseamnă o echipă la nivelul administraţiei locale în măsură să proiecteze tot ceea ce este necesar pentru comunitate, pentru oameni şi, de asemenea, să interacţioneze, să se coreleze cu autorităţile centrale, cu Guvernul României, cu toate celelalte instituţii, astfel încât aceste obiective să prindă viaţă. Îmi aduc aminte, domnule primar, că la vremea când vorbeaţi despre metrou lumea nu a crezut că se poate îndeplini, că acest proiect poate să prindă contur şi iată, astăzi să asistăm la implementarea lui”, a spus Nicolae Ciucă.
Oficialul a punctat că realizarea metroului va duce la o scădere a numărului autovehiculelor care circulă în Cluj-Napoca, fapt relevant atât pentru decongestionarea traficului, cât şi din perspectiva transformării verzi a oraşului.
„Cu toţii simţim ce înseamnă să treci prin Floreşti şi să ajungi în Cluj. Este într-adevăr o rută foarte aglomerată. S-au făcut diferite analize şi s-au căutat soluţii. S-a ajuns să se decidă pe soluţia metroului, (…) acest metrou va face în aşa fel încât 29.000 de autovehicule să nu mai circule, ceea ce este într-adevăr un număr foarte relevant. Este relevant şi pentru trafic, dar din perspectiva mea este relevant şi pentru ceea ce înseamnă obiectivul dumneavoastră de continuare a transformării verzi a municipiului Cluj-Napoca şi a localităţilor din jurul municipiului”, a arătat Nicolae Ciucă.
Preşedintele PNL, Nicolae Ciucă, alături de premierul Marcel Ciolacu, a participat miercuri, la marcarea începerii lucrărilor la magistrala de metrou din Cluj.