Share
Pandemia favorizează achizițiile de mașini de ocazie

Pandemia favorizează achizițiile de mașini de ocazie

Teama de coronavirus a împins mulți utilizatori ai transportului în comun să achiziționeze mașini pentru a evita contactul cu alți oameni. Doar că, în loc să cumpere autoturisme noi, mulți au ales mașini de ocazie.

E de la sine înțeles că, odată cu pandemia, mulți dintre cei care utilizau de obicei transportul în comun au preferat deplasarea cu vehiculele personale. Chiar și cei care nu dețineau un autoturism au decis că achiziția unei mașini este nu doar justificată ci chiar necesară. Doar că, speriați de degradarea condițiilor economice sau având bugete insuficiente pentru vehicule noi, mulți au preferat să cumpere mașini de ocazie cu prețuri reduse.

„Transportul public este bun aici, dar cu COVID și cu toate acestea este mai bine să-l evitați”, a declarat pentru Automotive News Robert Perez, un argentinian mutat recent în capitala Spaniei, Madrid. În căutarea unui loc de muncă acest inginer auto în vârstă de 33 de ani a cumpărat un Seat Toledo roșu din 2001 cu 2.000 de euro de la un dealer spaniol de mașini second-hand care a deschis patru noi centre de vânzare doar în ultimele nouă luni pentru a face față cererii în creștere.

Iar exemplul acestui nou utilizator al unei mașini de ocazie nu este singular. În baza datelor furnizate de IHS Markit și AutoScout24, agenția Reuters notează că pe întregul continent european înmatriculările de vehicule second-hand sunt tot mai mari, ca și numărul de căutări de astfel de autoturisme pe internet.

La fel ca în Spania, britanicii par și ei atrași de ideea cumpărării unei mașini de ocazie. Conform Reuters, într-o suburbie a Londrei, centrul de vânzări vehicule second-hand al companiei Nawaie Motoring este aglomerat încă de la primele ore ale dimineții, iar directorul său, Ameen Sultani, susține că majoritatea mașinilor căutate se încadrează în zona unor prețuri sub 3.000 de lire sterline (cca. 3.300 euro).

Sultani admite și că prețurile pentru mașinile mai vechi de 10 ani s-au majorat cu circa 25% tocmai din cauza cererii crescute generată de clienții care, până în primăvara lui 2020, preferau să facă naveta către serviciu cu trenuri sau autobuze. „Orice vehicul cu un preț sub 3.000 de lire sterline s-a vândut foarte repede și este foarte greu de înlocuit în inventarul nostru, deoarece toată lumea urmărește aceeași zonă de preț. Majoritatea spun că le cumpără pentru că vor să evite transportul public”, explică șeful Nawaie Motoring.

Situația de mai sus susține în mare parte datele furnizate de IHS Markit și AutoScout24 care arată că în mari piețe auto precum cele din Franța, Germania, Italia, Spania sau Marea Britanie există o presiune tot mai mare pe achizițiile de mașini din zona celor cu vechimi mari. În Franța, de exemplu, IHS Markit notează că înmatriculările de mașini de ocazie au crescut cu aproape 16% în al treilea trimestru al anului, în timp ce vânzările de mașini noi au continuat să scadă. Aceleași date arată și că, în 2020, procentul de mașini mai vechi de 15 ani din totalul pieței second-hand a crescut față de 2019.

Iar în Spania creșterea vânzărilor de mașini de ocazie cu vechimi mari este chiar mai importantă. În acest stat înmatriculările de vehicule second-hand au crescut în acest an, conform IHS, cu circa 25%, iar dealerul spaniol Sumauto arată că în perioana iunie – octombrie vânzările de vehicule cu vechimi mai mari de 20 de ani s-au majorat cu 25% în timp ce în zona 15 – 25 de ani creșterea a fost de doar 16%.

Europenii, tot mai interesați de mașini de ocazie

Este important de observat și că cererea mare de mașini de ocazie nu pare un fenomen de scurtă durată aceasta având șanse mici să se plafoneze atâta timp cât europenii se vor teme de noul coronavirus. Datele AutoScout24, portal online de vânzări de vehicule second-hand cu activități în Austria, Belgia, Franța, Germania, Italia și Olanda, arată că tot mai mulți potențiali clienți caută mașini vechi. Astfel, în perioada iulie – septembrie 2020 căutările de mașini de ocazie cu vechimi mai mari de 20 de ani au crescut cu 80% în Franța, cu 77% în Olanda și cu 59% în Belgia.

Citește și:
– Analiză: Unele unități service pentru mașini au trecut în zona gri a economiei
– Tot mai mulți români cumpără mașini electrice. Iată clasamentul preferințelor

Nici România nu face excepție de la regulă. Astfel, deși la noi atât înmatriculările de mașini noi cât și cele de ocazie sunt în declin, scăderea de pe piața second-hand este mult mai mică decât cea din zona vehiculelor noi. Conform ACAROM, în primele zece luni din 2020 înmatriculările de mașini noi au scăzut cu 27,9%, în timp ce piața second-hand s-a redus cu doar 10,13%. Asta în contextul în care românii au cumpărat de peste trei ori mai multe mașini de ocazie (333.422 unități) decât noi (97.124 unități).

Dincolo de efectele ușor de intuit ale acestei stări de fapt asupra producătorilor și comercianților de mașini noi, atracția clienților către mașinile foarte ieftine induce probleme financiare majore pentru firmele de transport în comun, dar și un viitor sumbru în zona siguranței în trafic și a reducerii emisiilor poluante.

Cum doar unele state europene mai mizează pe taxe pentru a reduce apetența clienților pentru vehicule ieftine cu vechimi mari, autoritățile de reglementare și verificare a situației tehnice a mașinilor poartă, sau ar trebui să poarte, o responsabilitate majoră. În caz contrar, așa cum se așteaptă deja unele companii de asigurări, numărul de accidente va crește din cauza stării precare a mașinilor aflate în trafic. Totodată, apariția pe șosele a unor șoferi care nu au condus o perioadă îndelungată sau chiar a unora care, deși au permis, nu au deținut niciodată un autoturism majorează riscurile de pe șosele și, mai ales, de pe străzile și bulevardele marilor aglomerări urbane.

Citește și:

Leave a Comment