Share
Tot mai mulți români cumpără mașini electrice. Iată clasamentul preferințelor

Tot mai mulți români cumpără mașini electrice. Iată clasamentul preferințelor

În România, vânzările de mașini 100% electrice s-au majorat în primele nouă luni ale acestui an cu 40% în ciuda faptului că prețurile acestora sunt încă prohibitive.

Datele Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România (APIA) arată că, în primele nouă luni ale acestui an, au fost comercializate pe piața autohtonă 1.407 autoturisme 100% electrice. Este, desigur, un număr destul de redus prin comparație cu piața totală, însă trebuie avut în vedere faptul că ele reprezintă aproape 2% din totalul celor 83.628 de autoturisme vândute de dealeri în perioada menționată. Mai mult decât atât, este demn de luat în seamă faptul că majorarea vânzărilor de mașini electrice vine pe fondul unei piețe auto în scădere și într-un an în care pandemia a blocat săptămâni bune activitatea dealerilor.

Renault Zoe Riviera

Desigur, un rol foarte important în creșterea vânzărilor de mașini electrice de la 999 în ianuarie – septembrie 2019 la 1.407 în perioada similară din acest an îl are programul Rabla Plus. Grație celor mai mari subvenții pentru mașini electrice din Europa (cca. 10.000 de euro, dar nu mai mult de jumătate din prețul final), România începe să conteze în statisticile producătorilor de vehicule de acest tip.

Renault Zoe, liderul pieței de mașini electrice

Ca și la nivelul întregului continent, modelul Renault Zoe este lider autoritar al vânzărilor de autoturisme electrice. Conform datelor APIA, în acest an au fost comercializate la noi nu mai puțin de 343 de unități, în creștere cu 34% față de primele nouă luni din 2019. Deși nu este cel mai ieftin produs de pe piață – având un preț de bază de 30.350 de euro – modelul Renault pare să fi atras printr-un raport prestații/preț imbatabil. Asta pentru că mașina poate parcurge până la 395 km cu o singură încărcare. În plus, Renault Zoe este singura mașină electrică de pe piață care poate folosi la capacitate maximă prizele publice AC de 22 kWh, dar și pe cele DC de 50 kWh.

Pe locul secund în preferințele românilor care au achiziționat mașini electrice s-a clasat în acest an modelul ceh Skoda Citigo-e iV. Vândut în 306 exemplare, adică întreaga cotă alocată în acest an României, acest mic model de oraș a beneficiat din plin de prețul său de doar 19.990 de euro, fapt ce l-a plasat în postura de cel mai accesibil vehicul electric de pe piață. Din nefericire, cum toate lucrurile bune se termină repede, modelul a ieșit din producție la doar câteva luni după ce intrase.

Tot pe un preț atractiv, dar ceva mai mare decât al surorii Citigo-e iV, s-a bazat și creșterea rapidă a vânzărilor modelului Volkswagen e-Up! Cu 134 de unități comercializate, acesta s-a plasat pe poziția a treia în clasamentul vânzărilor de mașini 100% electrice din România.

Surpriza Hyundai Kona Electric

Hyundai Kona Electric

Deși nu mulți și-ar fi putut închipui că un model Hyundai poate rupe gura târgului în domeniul mașinilor electrice, varianta cu emisii zero a modelului Kona ocupă un onorant loc patru în clasamentul vânzărilor din România. Cele 109 de unități comercializate în primele nouă luni din 2020 demonstrează că atuurile acestei mașini nu au fost ignorate de români. În primul rând este un SUV – tip de vehicul de care românii s-au îndrăgostit iremediabil -, apoi, are o autonomie de 449 km dacă e cumpărată versiunea cu baterie de 64 kW și o putere de 204 CP. E drept că, în acest caz, prețul plătit de client este de minimum 38.175 euro. Există însă și o variantă mai „cuminte”, cea cu baterie de 40 kW și un motor de 136 CP, care costă doar 33.772 euro, dar are o autonomie maximă de 290 km.

Celelalte modele care contează în zona mașinilor electrice sunt deja cunoștințe vechi. Este vorba despre deja celebrul BMW i3, Volkswagen e-Golf, cuplul smart fortwo – smart forfour, Nissan Leaf, Peugeot 208 și 2008, Tesla Model 3, Model S, Model X și Model Y și Mercedes-Benz EQC.

Dacia Spring vine cu un preț imbatabil pe piața de mașini electrice

Cu această pleiadă de modele – la care se adaugă, desigur, Audi e-tron, DS 3 Crossback, Hyundai ioniq, Jaguar i-Pace, Kia e-Niro, Mini Cooper SE, Opel Corsa și Porsche Taycan – aflate deja pe piață, Dacia Spring se pregătește să intre într-o companie selectă și extrem de competitivă. Una în fața căreia are ca atu doar prețul estimat la mai puțin de 20.000 de euro. Deși va deveni, așa cum susțin și oficialii grupului Renault, cel mai accesibil model de pe piață, modelul produs în China sub marca Dacia nu poate emite pretenții la nivelul performanțelor, spațiului interior sau autonomiei și, în acest context, țintește un cu totul alt grup de clienți decât cei „obișnuiți” pentru vehicule electrice. Iar asta poate însemna o majorare accelerată a pieței autoturismelor electrice din România.

Dacia Spring Electric

Pe lângă potențialul succes al Daciei Spring, din această toamnă va începe să fie contabilizat în vânzări și Volkswagen ID.3, modelul considerat de mulți un „Golf al electricelor”. Cu primele livrări demarate la finalul lunii septembrie, ID.3 are un preț de bază, cu ecobonusul Rabla Plus și tichetul REMAT deduse, de 23.168 euro fără TVA. Prin urmare este un vehicul deloc ieftin, dar care are o baterie de 58 kW care garantează o autonomie de peste 400 km (WLPT) și poate fi încărcat chiar și la prizele DC de 75 kW.

Citește și:
Electric România, povestea neromanțată a mașinilor electrice de pe piața românească în 2020 (I)

Un alt model care pare a fi avut deja o priză bună la public deși abia a intrat în oferta dealerilor este Honda e. Varianta aflată acum în vânzare, Advance, are un preț de 39.980 de euro, o autonomie de 211 km, deci nu mai mare decât a lui Spring, și un motor de 154 CP.

Clasament mașini electrice RO

Citește și:

Leave a Comment