Share
BMW, din pragul falimentului către succes

BMW, din pragul falimentului către succes

Anii 1950-1960 au adus unele din cele mai mari crize din istoria BMW şi au oferit scena unui evoluţii remarcabile, din pragul falimentului către succes pe piaţa mondială de automobile.

Este unul din exemple emblematice care atestă puterea de transformare a companiei bavareze şi forţa de a depăşi orice provocare, oricât de dificilă s-ar fi dovedit. Unii dintre cei mai importanţi eroi ai acelei perioade au fost două modele care acum sunt sinonime cu identitatea mărcii: BMW 507 şi BMW 2002. Acum, istoria lor este adusă la lumină de jurnalista americană Jackie Jouret prin două cărţi care sunt propunerea noastră pentru #stamacasa. „The BMW 2002: The real story behind the legend” şi „Finding Elvis’s 507: The quest for the world’s most famous BMW” sunt construite pe o documentare valoroasă şi clarifică multe dintre miturile care învăluie perioada începuturilor postbelice ale BMW şi dezvăluie multe detalii noi despre acei ani.

BMW Jackie Jouret

Cel de-al Doilea Război Mondial a adus una dintre cele mai dificile crize din istoria de peste un secol a BMW. Guvernul Germaniei de Est prelua fabrica de automobile a mărcii şi o transforma într-o nouă companie care, în final, avea să poarte numele Wartburg. Imediat după război, cu restul uzinelor distruse în mare măsură, BMW îşi relua activitatea întâi cu producţia de oale de bucătărie, valorificând stocurile de aluminiu la care avea acces. Cu o capacitate de producţie limitată sever, compania se orienta la început către automobile foarte scumpe, de lux, care puteau aduce o contribuţie importantă la cifra de afaceri, chiar dacă erau fabricate într-un număr redus. Se năştea seria de modele care avea să primească supranumele de “Îngerul Baroc”: BMW 501, 502, 503 şi, în final, spectaculosul 507. Acesta din urmă avea să fie unul dintre cele mai dificile eşecuri financiare ale companiei, deşi acum este, poate, cel mai apreciat şi valoros model al mărcii. În paralel, din 1955, BMW prelua licenţa Isetta şi construia, în volume mari, acest microcar la fabrica din Berlin. Însă acesta nu a putut aduce un profit semnificativ pentru companie, întrucât era vândut la un preţ foarte mic.

În această situaţie, în decembrie 1959, BMW se afla în pragul falimentului şi în postura de a fi cumpărat de Daimler, companie care tocmai achiziţionase şi brandul Audi un an mai devreme. După o întâlnire dramatică a acţionarilor, BMW este salvat şi intră sub controlul familiei Quandt, cei care iniţial intermediaseră achiziţia pentru Daimler.

Urmează o revenire spectaculoasă. Întâi cu BMW 700, primul automobil postbelic cu adevărat profitabil. Apoi, BMW începe să se afirme cu o nouă gamă de modele, numită “Noua Clasă” (Neue Klasse), cu BMW 2002 ca cel mai emblematic şi apreciat reprezentant. Compania începe să se reafirme ca producător de automobile sportive şi să îşi redobândească popularitatea nu doar în Germania, dar şi la nivel internaţional, inclusiv pe principala piaţă de automobile a vremii, SUA.

BMW Jackie Jouret

Unii dintre principalii eroi ai acestei perioade zbuciumate a companiei sunt, cu siguranţă, BMW 507 şi BMW 2002, modele care acum se identifică cu istoria BMW şi au fost îmbrăcate în mituri de zeci de ani de pasiune şi poveşti. Jackie Jouret – jurnalist din Statele Unite care s-a dedicat vreme de două decenii mărcii BMW – a semnat două cărţi despre aceste două modele. Bazate pe o documentare amplă, cu multe interviuri şi incursiuni unice în Arhiva BMW, Jackie clarifică multe legende din jurul celor două modele. Cele două proiecte oferă o imagine foarte valoroasă a transformări colosale a BMW, de la criză la succes, cu multe momente de cotitură aduse pentru prima dată la lumină. Mai mult, cartea dedicată modelului BMW 507 condus de Elvis Presley este un model de documentare a istoricului unui automobil, unul atât de valoros şi, în egală măsură, emblematic pentru istoria BMW. Această carte face dreptate istoriei dintre starul rock’n’roll şi BMW, Jackie fiind, de altfel, cea care a redescoperit maşina lui Elvis după ani buni de cercetare.

The BMW 2002: The real story behind the legend
– disponibilă pe Amazon.com, atât în format paperback, cât şi în versiune kindle, în limba engleză şi germană.

Finding Elvis’s 507: The quest for the world’s most famous BMW
– disponibilă pe Amazon.com în format paperback.

Cine este Jackie Jouret

A început să lucreze ca jurnalist după terminarea liceului, la secţia de sport în redacţia unui ziar local. A continuat ca jurnalist în timpul facultăţilor, unde a studiat literatura şi istoria engleză împreună cu spaniola şi greaca, dar şi teme precum istoria artei sau istoria jazzului. A continuat cu un master de jurnalism la UC Berkeley.

S-a dedicat jurnalismului despre sporturile cu motor şi a devenit redactor-şef al unei reviste legendare de motociclete din San Francisco, CityBike. În 1999 a intrat în echipa revistei „Bimmer, The Magazine About”, iar până la finalul acelui an a devenit redactor-şef. A rămas pe această poziţie vreme de 17 ani, până la sfârşitul anului 2016. În perioada cât a fost redactor-şef la „Bimmer”, investigaţiile lui Jackie au dus la descoperirea unuia dintre cele mai emblematice modele din istoria companiei şi clarificarea istoriei acestuia: BMW 507 care a fost cumpărat şi condus de Elvis Presley. În cele din urmă, acesta a fost donat către BMW Group Classic, a fost restaurat, iar acum este prezentat la evenimente internaţionale.

Începând cu 2017, Jackie a semnat mai multe cărţi în colaborare cu BMW Car Club of America Foundation despre expoziţiile pregătite de organizaţie: „The ICON: 50 Years of the 2002″ şi „Heroes of Bavaria, 75 years of BMW Motorsport”. În 2019 au fost lansate „The BMW 2002: The real story behind the legend” şi „Finding Elvis’s 507: The quest for the world’s most famous BMW”.

„Perioada la Bimmer fost o alegere grozavă şi cred că am avut o echipă extraordinară de jurnalişti şi fotografi care împreună au făcut o treabă foarte bună. Însă, problema când faci ceva timp de 17 ani este că ajungi cu multe cunoştinţe de nişă. Ce faci cu asta? Răspunsul meu a fost să scriu cărţi, în primul rând, dar şi să scriu articole pentru alte reviste şi să împărtăşesc cunoştinţele mele despre BMW cu cei care nu ştiau istoria companiei, ceea ce este cu adevărat interesant!”

Articol preluat de pe site-ul de presă BMW România

Leave a Comment