Share

Studiu: Pierderi de 100 mld. euro provocate industriei auto de criza semiconductorilor

Un studiu realizat de Allianz Trade, companie specializată în asigurări de credit comercial, arată că impactul crizei semiconductorilor a dus la un deficit de aproximativ 18 milioane de vehicule în întreaga lume.

Conform studiului realiat de Allianz Trade, criza mondial─â a semiconductorilor a avut un impact major asupra industriei auto. Pentru a face fa╚Ť─â problemelor provocate de pandemie, produc─âtorii ╚Öi furnizorii au reac╚Ťionat prin reduceri drastice ale stocurilor ╚Öi ale comenzilor de semiconductori. La scurt timp dup─â revenirea cererii de pe pia╚Ťa automobilelor, mult mai rapid─â dec├ót se preconiza ├«n a doua jum─âtate a anului 2020, juc─âtorii din industrie au descoperit c─â produc─âtorii de cipuri au realocat capacit─â╚Ťile de produc╚Ťie c─âtre pie╚Ťele finale cu o cerere ├«n plin─â expansiune precum computerele ╚Öi centrele de date, l─âs├ónd astfel pu╚Ťine capacit─â╚Ťi pentru sectorul automobilelor.

De╚Öi au trecut aproape doi ani de la primele semne ale sc─âderii stocului de semiconductori, produc╚Ťia de ma╚Öini r─âm├óne de departe sub nivelul din 2019, ├«nregistr├ónd un deficit cumulat de produc╚Ťie de peste 18 milioane de vehicule la nivel mondial. Situa╚Ťia a fost mai grea ├«n Europa, spre deosebire de China sau America de Nord, produc╚Ťia de vehicule sc─âz├ónd la un nivel f─âr─â precedent de aproximativ 13 milioane de vehicule ├«n 2021.

Dup─â ce a dat semne de ├«mbun─ât─â╚Ťire la finalul anului 2021 ╚Öi ├«n primul trimestru al anului 2022, recuperarea produc╚Ťiei a fost din nou afectat─â de tensiunile suplimentare cauzate de blocarea lan╚Ťurilor de aprovizionare din Shanghai, precum ╚Öi de invazia Rusiei ├«n Ucraina.

Pentru a calcula impactul produs de penurie speciali╚Ötii Allianz Trade au comparat produc╚Ťia din anii 2021 ╚Öi 2022 cu nivelurile din 2019. Av├ónd ├«n vedere cheltuielile generale de consum pentru bunuri ├«n aceast─â perioad─â se preconiza c─â cererea va fi similar─â cu cea din 2019, dac─â oferta ar fi permis acest lucru.

Calculele arat─â c─â mai mult de 50 de miliarde de euro au fost deja pierdu╚Ťi ├«n 2021, echivalent cu 0,4% din PIB. Presupun├ónd c─â produc╚Ťia european─â va sc─âdea cu ├«nc─â 1% ├«n 2022, s-ar putea pierde ├«n total 98 de miliarde de euro. Cu toate acestea, Germania a f─âcut fa╚Ť─â celei mai mari lovituri (o pierdere de 47,5 miliarde de euro ├«n valoare ad─âugat─â ├«n 2021 ╚Öi 2022), deoarece sectorul automobilelor reprezint─â o cot─â mai mare din valoarea ad─âugat─â ├«n ansamblu.

La o prim─â vedere, situa╚Ťia pie╚Ťei auto ├«n Rom├ónia pare decuplat─â de tendin╚Ťele globale, produc╚Ťia de autoturisme ├«nregistr├ónd o cre╚Ötere de peste 15%, v├ónz─ârile de autoturisme noi fiind ├«n cre╚Ötere cu 5% ├«n primele opt luni ale anului 2022 fa╚Ť─â de aceea╚Öi perioad─â din 2021.

ÔÇ×Dac─â lu─âm ├«n considerare ultimele evolu╚Ťii, observ─âm c─â v├ónz─ârile de autoturisme noi au sc─âzut cu mai mult de 20% ├«n luna august fa╚Ť─â de perioada similar─â a anului trecut. ╚śi mai important de specificat este c─â mare parte din produc╚Ťie a fost destinat─â exportului, motiv pentru care ne a╚Ötept─âm la un recul ╚Öi ├«n aceast─â zon─â. Chiar dac─â o mare parte dintre autoturismele produse local se adreseaz─â unui public cu buget mai redus ╚Öi au poten╚Ťialul de a men╚Ťine nivelul comenzilor la un nivel ridicat ├«ntr-o perioad─â de criz─â, nu putem lua ├«n calcul o perioad─â lung─â de timp. Totu╚Öi, cei mai importan╚Ťi factori care vor modela cererea ╚Öi oferta ├«n perioad─â urm─âtoare r─âm├ón gestionarea penuriei de semiconductori ╚Öi, cu efect mai de durat─â, trecerea la produc╚Ťia ├«n mas─â de modele electriceÔÇŁ, consider─â Mihai Chipirliu, CFA Risk Director, Allianz Trade.

Cei de la Allianz Trade sunt de p─ârere c─â ÔÇ×suportul din partea statului ar trebui s─â r─âm├ón─â ridicat pentru un sector care contribuie cu mai mult de un sfert la formarea produsului intern brut, ├«ns─â provoc─ârile la nivel geopolitic global ╚Öi regional sunt de asemenea foarte mariÔÇŁ.

Rom├ónia este la grani╚Ťa unui conflict devastator ╚Öi este perceput─â cu un risc mai mare dec├ót poate o arat─â cifrele din punctul de vedere al factorilor ce pot influen╚Ťa decisiv at├ót deciziile de a r─âm├óne pe pia╚Ť─â (sau c─âutarea unor m─âsuri alternative de disipare a acestui risc prin constituirea unor companii de tip ÔÇ×joint-ventureÔÇŁ) c├ót ╚Öi cele de continuare a investi╚Ťiilor sau de relocare a facilit─â╚Ťilor de produc╚Ťie din alte ╚Ť─âri.

├Än timp ce principalul motiv pentru produc╚Ťia global─â sc─âzut─â este unul comun ├«n toate regiunile, anali╚Ötii observ─â o dispersie semnificativ─â ├«n performan╚Ťa regional─â. Compar├ónd rezilien╚Ťa ├«nmatricul─ârilor de automobile cu capacit─â╚Ťile mature de produc╚Ťie de semiconductori la nivel regional, se observ─â o leg─âtur─â puternic─â ╚Öi pozitiv─â, care subliniaz─â importan╚Ťa produc╚Ťiei locale de cipuri.

Vulnerabilitatea Europei este mult mai accentuat─â din cauza faptului c─â produc╚Ťia cipurilor pentru automobile se bazeaz─â pe tehnologii de fabrica╚Ťie bine stabilite. Spre deosebire de cipurile de calcul sau de memorie prezente ├«n smartphone-uri ╚Öi calculatoare care utilizeaz─â cele mai avansate tehnologii de fabrica╚Ťie ╚Öi care se g─âsesc doar ├«n Taiwan ╚Öi Coreea de Sud, semiconductorii pentru automobile se bazeaz─â pe ÔÇ×noduriÔÇŁ mature introduse ├«n anii 1990 ╚Öi 2000.

Pe termen lung, lan╚Ťurile de aprovizionare r─âm├ón ├«n pericol pe m─âsur─â ce semiconductorii devin omniprezen╚Ťi, iar ma╚Öinile devin din ce ├«n ce mai tehnologizate datorit─â conectivit─â╚Ťii (cipurile vor asigura conectarea prin WiFi la re╚Ťeaua produc─âtorului ╚Öi la telefoanele ╚Öoferilor prin Bluetooth), siguran╚Ťei (prin implementarea tot mai multor senzori de mi╚Öcare, de detectare a unghiului mort) ╚Öi electrific─ârii. Ma╚Öinile electrice au de dou─â ori mai mul╚Ťi semiconductori dec├ót ma╚Öinile cu motor cu combustie intern─â.

Av├ónd sediul central la Paris, Allianz Trade este prezent─â ├«n 52 de ╚Ť─âri ╚Öi are 5.500 de angaja╚Ťi. ├Än 2021, cifra de afaceri consolidat─â a companiei a fost de 2,9 miliarde de euro, iar tranzac╚Ťiile comerciale globale asigurate au reprezentat o expunere de 931 miliarde de euro.

Citește și:

Leave a Comment