Luca de Meo: Industria auto europeană riscă în 2025 amenzi de 15 mld. euro
Așa cum LifeNews.ro scria încă de săptămâna trecută, vânzările reduse de mașini electrice pun industria auto europeană în fața unei situații dificile care poate duce la amenzi drastice. Șeful Renault, Luca de Meo, trage un semnal de alarmă.
Industria auto din Europa s-ar putea confrunta cu amenzi de 15 miliarde de euro pentru emisiile de carbon ale mașinilor vândute pe continent din cauza vânzărilor reduse de vehicule electrice, a declarat directorul general al Renault, Luca de Meo.
LifeNews.ro a detaliat încă de săptămâna trecută situația bizară în care se află producătorii auto care comercializează mașini pe piața din Europa. Teoretic, începând chiar de anul viitor, constructorii auto ale căror mașini vândute în UE au emisii medii mai mari de 95 gr. CO2/km vor fi subiectul unor amenzi drastice de zeci, sute de milioane sau chiar miliarde de euro.
Din nefericire, atingerea acestei medii pare acum o misiune imposibilă pentru majoritatea companiilor europene. Asta pentru că, nereușind să vândă suficiente mașini electrice grație cărora media întregii flote comercializate în 2025 să fie redusă, vor avea în față un scenariu sumbru: fie oferă discounturi majore strict pentru mașinile mai puțin poluante afectând bilanțurile financiare, fie opresc de la comercializare modelele cu emisii ridicate dezamăngindu-și clienții dornici de vehicule cu motoare mai puternice, fie realizează un melanj din cele două măsuri anterioare.
În acest context, Luca de Meo, CEO al grupului Renault, care include și Dacia, și președinte al Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), consideră că, „dacă vânzările de mașini electrice rămân la nivelul de astăzi, industria europeană ar putea fi nevoită să plătească amenzi de 15 miliarde de euro sau să renunțe la producția a peste 2,5 milioane de vehicule”.
Într-o declarație pentru postul de radio France Inter, oficialul a notat că „viteza de creștere a vânzărilor de electrice este la jumătate față de cea de care am avea nevoie pentru a atinge obiectivele care ne-ar permite să nu plătim amenzi”.
În speță, înainte de a ajunge la impusa interdicție de a comercializa mașini cu motoare termice în 2035, constructorii de vehicule trebuie să treacă prin mai multe plafoane de scădere a emisiilor poluante ale flotelor vândute anual pe continent. În 2025, emisiile medii ale ale tuturor mașinilor noi vândute de o companie în Europa trebuie să fie de maximum 94 gr. CO2/km, în scădere de la 116 gr. CO2/km în 2024.
Depășirea acestor limitelor de CO2 impuse de Comisia Europeană poate duce la amenzi de 95 de euro pentru fiecare gram de CO2 în plus înmulțit cu numărul de vehicule vândute. Iar sumele rezultate de aici pot fi astronomice.
„Toată lumea vorbește despre 2035, peste 10 ani, dar noi ar trebui să vorbim acum despre 2025, pentru că deja ne chinuim. Trebuie să ni se acorde puțină flexibilitate. Este foarte, foarte periculos să stabilim termene limită și amenzi fără a putea face acest lucru mai flexibil”, a declarat Luca de Meo evidențiind o solicitare pe care tot mai mulți constructori de mașini o fac către Parlamentul European și statele în care își desfășoară activitatea.
Citește și: