Luca de Meo, CEO Renault: Avantajul mediu de cost al unui vehicul compact produs în China este de 6.000 -7.000 de euro
Luca de Meo, CEO al grupului Renault, a dat publicității o „Scrisoare către Europa”, trimisă către factorii de decizie și părțile interesate din întreaga Europa înaintea alegerilor europarlamentare. Oficialul evidențiază greșelile făcute de europeni și dă câteva soluții pentru o politică industrială europeană competitivă.
Documentul trimis de Luca de Meo, de nouăsprezece pagini, disponibil în 12 limbi europene, este adresat tuturor actorilor din viața politică europeană.
„Înainte de începerea campaniei electorale, cu toate argumentele care o vor acompania, am vrut să-mi fac auzită vocea, nu pentru a mă implica în politică, ci pentru a contribui la o decizie privind o politică adecvată”, spune șeful grupului Renault, din care face parte și Dacia.
Cu doar câteva săptămâni înainte de alegerile europarlamentare, acest document face apel la mobilizarea europeană pentru a face din tranziția energetică a industriei auto o reușită colectivă. Și, de asemenea, să facă din această perioadă de transformare fără precedent rampa de lansare pentru o reînnoire industrială în Europa, prin dezvoltarea cooperării intersectoriale și conducerea unor proiecte de anvergură între sectorul public și cel privat. „Cu Airbus, am văzut deja ce poate face Europa. Prin intensificarea inițiativelor de cooperare, ne vom pune industria pe direcția renașterii”.
Mai mult decât o solicitare, această scrisoare către Europa este o foaie de parcurs.
Luca de Meo dă glas unui diagnostic, amintind de importanța sectorului auto nu doar pentru economie, ci și pentru modul de viață european, confruntându-se astăzi cu o concurență dezechilibrată: „americanii stimulează, chinezii planifică, europenii reglementează”.
El formulează șapte recomandări și opt măsuri pentru a dezvolta o adevărată politică industrială europeană competitivă și decarbonizată: „Europa trebuie să inventeze un model hibrid”, de exemplu prin implicarea „celor mai mari 200 de orașe ale Europei în strategia de decarbonizare”, prin înființarea unei „ligi a campionilor industriali”, pentru a recompensa jucătorii angajați în tranziție, și prin înființarea de „zone economice verzi” care să concentreze investițiile și subvențiile pentru tranziția energetică.
În avangarda revoluției electrice, CEO-ul Grupului Renault propune și lansarea a zece proiecte europene majore în domenii strategice care merg dincolo de sectorul auto: promovarea mașinilor europene mici, dar și revoluționarea livrării pe ultimul kilometru, dezvoltarea infrastructurii de încărcare și tehnologie V2G, creșterea competitivității Europei în sectorul semiconductorilor etc.
Convins că „tranziția ecologică este un sport de echipă” și că „industria auto europeană ar putea apărea rapid ca soluție la provocările cu care se confruntă continentul”, prin Scrisoarea către Europa, Luca de Meo face apel la factorii de decizie politici, consilierii locali, cetățenii europeni, ONG-uri și actori din sectoarele energie, software și digital să se mobilizeze și să lucreze împreună pentru a crea un nou ecosistem de mobilitate în Europa.
„Scrisoarea către Europa” urmărește lansarea unei acțiuni colective pentru a răspunde celor mai presante provocări cărora trebuie să le facă față industria auto europeană. În acest scop, așa cum spune de obicei Luca de Meo, „trebuie să spunem adevărul, nu doar adevărul nostru”. Diagnosticul și recomandările prezente în scrisoare au la bază date solide, care oferă o imagine clară a situației actuale.
Iată câteva date esențiale din documentul realizat de Luca de Meo, șeful Renault, care dezvășuie realitatea industriei de astăîzi din Europa și problemele cărora trebuie să li se găsească răspuns:
Contribuție societală & economică
· 13 milioane de persoane angajate în Europa.
· 7% din totalul forței de muncă europene.
· 102 miliarde de euro excedent comercial al Europei cu restul lumii (echivalent cu deficitul comercial al Franței).
· 17% din totalul cheltuielilor R&D ale Europei (inclusiv sectorul public).
Ascensiunea Asiei
· Aproximativ 4% cota de piață a mărcilor chinezești în totalul vânzărilor de vehicule electrice din Europa.
· 35% din exporturile mondiale de vehicule electrice aparțineau în 2023 mărcilor chinezești.
· 6.000 -7.000 de euro este avantajul mediu de cost al unui automobil de segment C produs în China
(25% din prețul total).
· 1,5-2 ani: ciclul de dezvoltare al unui nou model în China, față de 3-5 ani în Europa.
Provocarea electrificării
· Dublarea volumului potențial de afaceri datorită vehiculelor electrice: o oportunitate de 200 miliarde de euro doar în perimetrul geografic al Renault.
· 55% din vânzările totale de vehicule vor fi reprezentate de mașini electrice în 2030 (față de 8% în prezent).
· 252 miliarde de euro investiți de constructorii auto din Europa în perioada 2022-2024 pentru a atinge obiectivul de decarbonizare la nivel european până în 2035.
· 25 milioane de locuri de muncă impactate de tranziția digitală și de cea legată de mediu, din care 500.000 de locuri de muncă în sectorul motoarelor cu combustie internă, în timp ce numărul locurilor de muncă ce vor trebui create se ridică la 120.000.
Paradoxul reglementărilor europene
· 8-10 noi reglementări introduse în Europa în fiecare an.
· 60%: creșterea masei medii a vehiculelor actuale, față de cea de acum 20 ani.
· 50%: creșterea prețului vehiculelor față de cel de acum 20 de ani.
· 40%: pierderea de locuri de muncă în sectorul auto din Franța ca urmare a delocalizării (costul forței de muncă este cu 40% mai mare în Europa vs. China).
· dublarea vârstei medii a parcului auto din Europa (12 ani în prezent, față de. 7 ani, în trecut).
· până la 25% din resursele R&D, blocate pentru a studia implementarea noilor reglementări.
Modele de reglementare diferite
· 110-160 miliarde de euro – valoarea subvențiilor pentru producție alocate de China până în 2022.
· 40 miliarde de dolari – valoarea creditelor verzi alocate în Statele Unite în baza Inflation Reduction Act.
Documentul integral poate fi citit aici:
Citește și: