Chinezii dau startul unui noi ofensive pe piața auto europeană la IAA Munchen 2025
Producătorii auto chinezi pregătesc o nouă ofensivă asupra Europei cu vehicule hibride și complet electrice, folosind salonul auto IAA München de săptămâna viitoare pentru a da startul următoarei etape a expansiunii lor în regiune.
BYD, Xpeng, și Leapmotor sunt doar câteva dintre mărcile chineze care prezintă noi modele la expoziția IAA Mobility 2025 din Munchen, urmărind să-și extindă gama de produse și să-și consolideze câștigurile obținute în ultimii ani. Expansiunea lor în Europa se intensifică pe fondul complicatului război al prețurilor de pe piața din China și al protecționismului american.
Cele mai recente cifre ale companiei de cercetări de piață Dataforce arată că vehiculele electrice chinezești au continuat să se bucure de succes în Europa în luna iulie, în timp ce vânzările de vehicule hibride au atins o cotă record de 9,7%.
Mărcile chinezești au acaparat 9,9% din totalul vânzărilor de vehicule electrice noi din Europa în luna iulie, după o performanță și mai puternică în iunie.
În acest context, salonul auto IAA Mobility Munchen are loc în plină perioadă a negocierilor dintre Uniunea Europeană și China pe deoparte, SUA și UE pe de alta pe tema taxelor vamale.
În ciuda tensiunilor evidente, mărcile din China au continuat să crească în Europa, adăugând mai multe modele hibride și cu motor cu ardere internă care nu sunt supuse taxelor vamale, formând parteneriate locale de vânzări și angajându-se să transfere o parte din producție în regiune. Această ofensivă fără precedent în relația UE – China reprezintă o provocare majoră pentru grupuri precum Volkswagen, Stellantis sau Renault, care sunt forțate să găsească soluții de a reduce costurile pentru a-și apăra pozițiile pe o piață auto europeană în stagnare.
Julian Litzinger, analist al Dataforce, consideră că, în ultimele luni, producătorii chinezi au înregistrat rezultate deosebit de bune în special în zona vehiculelor cu sisteme hibride de propulsie. „Creșterea nu pare să se fi încheiat”, afirmă acesta, adăugând că ofensiva care s-a mutat din zona mașinilor complet electrice în cea a hibridelor le oferă chinezilor „potențial de creștere”.
Conform Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), vânzările de hibride cu încărcare la priză (PHEV) s-au majorat în iulie cu 52% în UE, Marea Britanie și statele EFTA, în timp ce înmatriculările de vehicule electrice au crescut cu 34%, impulsionând piața de mașini noi din regiune către cea mai mare creștere din ultimele 15 luni. Asta în ciuda unor scăderi importante în statele din partea de est a continentului.
BYD se numără printre producătorii care conduc ofensiva chineză. Compania, care depășește în mod regulat vânzările Tesla în Europa, este pe punctul de a deschide noi unități de producție în Ungaria și Turcia pentru a evita taxele UE. Marca va lansa la IAA Mucnhen modelul Seal 06 DM-i Touring, ca parte a eforturilor sale de a aduce mai multe hibride plug-in în regiune. Modelul va concura cu mașini din segmentul dominat de popularul Volkswagen Passat.
Xpeng intenționează să prezinte la salonul din Germania o versiune îmbunătățită a sedanului electric P7, cu o încărcare mai rapidă și o autonomie mai mare, în timp ce Leapmotor, marcă susținută de grupul Stellantis, va lansa modelul B05, un hatchback electric care va concura cu Volkswagbn ID.3. Parteneriatul Stellantis – Leapmotor arată o altă modalitate găsită de chinezi pentru a se impune în Europa, dar și nevoia constructorilor occidentali de a recupera decalajul prin colaborări cu firme din China.
În plus, Stellantis intenționează să construiască vehicule electrice împreună cu Leapmotor la Zaragoza, în Spania, în apropierea unei fabrici de baterii pe care o va înființa împreună cu Contemporary Amperex Technology Co. (CATL) din China.
La IAA, Xpeng, care cooperează cu Volkswagen în China, concurează cu producătorul german chiar pe teritoriul său. În plus, Polestar, marcă susținută de grupul chinez Geely, lansează Polestar 5, un grand tourer electric cu o tehnologie nouă a șasiului, iar Chery Automobile Co. intenționează să prezinte mărcile Omoda și Jaecoo în Germania.
Contingentul chinez prezent la Munchen va include, de asemenea, zeci de furnizori, demonstrând amploarea ecosistemului auto al țării. CATL va prezenta cea mai recentă tehnologie de baterii, în timp ce producătorul de senzori Hesai, precum și startup-urile de conducere autonomă DeepRoute.ai și Momenta – care colaborează cu Uber la un serviciu de robotaxi pentru Europa – și-au anunțat, de asemenea, prezența la expoziția auto din Germania.