Cel mai mare producător de biciclete consideră că epoca «Made in China» s-a terminat
Grupul taiwanez Giant Manufacturing Co., cel mai mare producător mondial de biciclete, a început să îşi mute din China spre Taiwan producţia destinată pieţei din SUA încă din luna septembrie a anului trecut, imediat ce l-a auzit pe Donald Trump că intenţionează să introducă tarife vamale suplimentare împotriva produselor chineze.
„Atunci când Trump a anunţat că intenţionează să introducă tarife de 25% l-am luat în serios. Am început să mutăm producţia încă înainte ca el să termine de vorbit”, a declarat preşedintele Giant Manufacturing Co., Bonnie Tu.
Firma Giant este doar una dintre companiile majore care au început să îşi mute producţia din China pe fondul războiului comercial dintre primele două economii ale lumii. Producătorul american de semiconductori Intel Corp. a devenit recent ultima dintre aceste firme, după ce a anunţat că îşi revizuieşte lanţul global de aprovizionare.
„Anul trecut am ajuns la concluzia că era «Made in China» s-a terminat”, a spus Bonnie Tu.
În consecinţă, producătorul taiwanez de biciclete a închis o uzină din China la finele lui 2018 şi a mutat în altă parte producţia destinată pieţei din SUA. În luna iulie a anului trecut Giant a anunţat că va deschide o uzină în Ungaria, în ideea de a muta producţia mai aproape de piaţă.
„Practic toţi şi-au pus ouăle în coşul Chinei pentru că firmele chineze erau foarte capabile. Acum războiul comercial obligă oamenii să îşi regândească strategia globală de aprovizionare şi să îşi diversifice sursele dincolo de China”, a declarat și Spencer Fung, directorul general de la Giant Manufacturing Co.
În prezent, Giant are o uzină în Taiwan şi una în Olanda, precum şi cinci uzine în China. Pentru a putea face faţă mutării producţiei uzina din Taiwan va trebui să lucreze în două schimburi, iar în paralel compania taiwaneză caută un partener în Asia de Sud-Est.
Bonnie Tu a explicat că tarifele vamale adaugă, în medie, 100 de dolari la preţul unei biciclete produse în China şi exportată în SUA, comparativ cu cele care sunt produse în zonele unde nu au fost introduse tarife. Această mutare vine însă și cu costuri mai mari legate de salariile angajaţilor, investiţii în automatizare.
Bonnie Tu refuzat să dezvăluie care sunt costurile cu mutarea producţiei, dar a subliniat că Giant este gata să îşi mute înapoi producţia în China imediat ce SUA şi China vor ajunge la un acord comercial.
„Dacă America decide să înlăture tarifele vamale de 25% vom muta imediat producţia înapoi în China”, a spus Tu.
Ideea că marele stat chinez și-ar putea reduce producția și exportul este cât se poate de bună pentru țările care au o industrie importantă a bicicletelor, printre care și România. Conform statisticilor, piața autohtonă a depășit 60 de milioane de euro, iar producția anuală a urcat până la circa 1 milion de unități. Această din urmă valoare poziționează România pe locul șase în clasamentul producătorilor de pe continent. Conform Confederației Europene a Industriei de Biciclete, la producția de accesorii pentru biciclete, România este clasată pe locul 2 în Europa, cu o cotă de piață de 17%.